Zabawa jest doskonałą metodą nie tylko na zorganizowanie dziecku czasu i zapewnienie atrakcji ale także na prawidłowy rozwój dziecka. Właściwie dobrane, ciekawe gry i zabawy rozwijają twórcze myślenie, kreatywność, inteligencję i zaradność dzieci. Warto o tym pamiętać zwłaszcza dziś, gdy tak często już najmłodsze dzieci mają dostęp do elektronicznych gadżetów takich jaki smartfon czy tablet. Elektroniczne i wirtualne gry, mimo, iż niewątpliwie atrakcyjne dla dziecka nie zapewniają takiego zaangażowania i pozytywnego wpływu na twórcze myślenie jak tradycyjne zabawy. Dlatego też naprawdę warto poświęcić swój czas i wspólnie z dzieckiem pobawić się w takie zabawy. Nauka poprzez zabawę pozwala:
Pobudzać motywację i wzmagać chęć odnoszenia sukcesów
Wzmagać ciekawość poznawczą
Rozwijać osobowość
Sprawiać przyjemność dziecku
Uczyć radzić sobie z problemami i rozwiązywać trudności
Łagodzić lęk przed porażką i złą oceną
Kształtować język i zdolności komunikacyjne
Poniżej prezentujemy kilka wybranych zabaw, które pozwolą dziecku rozwijać mowę, samodzielnie myśleć i kojarzyć fakty, rozwijać wyobraźnię oraz koncentrować uwagę.
1. „Kim jestem?” Dzieci losują karteczki z rozmaitymi postaciami np. kot, królewna, żaba, książę i ich zadaniem jest ruchowo i werbalnie przedstawić daną postać tak, by możliwe było odgadnięcie przedstawianej postaci.
2. „Personifikacja”. Wspólnie z dziećmi nauczyciel wybiera przedmioty codziennego użytku, którym następnie dzieci nadają cechy ludzkie. Nauczyciel wspomaga dzieci pytaniami pomocniczymi typu: co robi? Jak się zachowuje? Jak spędza wolny czas? Co lubi jeść? Itp.
3. „Pantomima”. Nauczyciel prosi dzieci o skupienie się i ciszę a następnie zaprasza dzieci do odegrania scenek rodzajowych związanych z codziennym życiem np. przechodzenie przez ulicę, idziemy do lekarza, jedziemy rowerem itp.
4. „Pilot w samolocie”. Nauczyciel wybiera dwójkę dzieci. Jedno z nich zostaje mianowane pilotem, jednak musi mieć zamknięte oczy, natomiast drugie zostaje kapitanem wieży kontrolnej. Kapitan musi kierować pilota w taki sposób, by ten bezpiecznie wylądował na lotnisku. Pilot musi być maksymalnie skoncentrowany, by mógł ominąć znajdujące się na jego trasie „lotu” przeszkody.
5. „Słuchaj uważnie”. Dzieci siadają w kole. Kilkoro z dzieci jest wybraną postacią
z opowiadania, gdy nauczyciel zaczyna opowiadać dzieci uważnie słuchają opowieści, i gdy usłyszą swoją postać muszą obiec grupę i wrócić na swoje miejsce. Nauczyciel opowiada historię tak, by każde z dzieci miało okazję zmienić chociaż raz swoje miejsce.
6. „100 określeń”. Dzieci próbują zdefiniować przedmioty codziennego użytku używając do tego często abstrakcyjnych pojęć i skojarzeń.
7. „Magiczny przedmiot”. W woreczku lub pudełeczku znajduje się przedmiot, które dzieci przy pomocy zmysłu dotyku muszą określić i zgadnąć czym jest a także do czego służy.
8. „Magiczna plama”. Dzieci otrzymują kartki A4, które składają na pół a następnie robią na nich kleksa z tuszu. Po rozłożeniu kartki próbują określić, co przypomina przedmiot i z czym się kojarzy. Następnie otrzymują pisaki, którymi mogą dorysować brakujące części powstałych postaci.
9. „Zabawa w skojarzenia”. Dzieciom zostaje pokazany dowolny obrazek, który muszą opisać
z czym im się kojarzy. Mogą także tworzyć własne rysunki np. co kojarzy się z zimą. Dzieci skojarzenia mogą rysować w formie obrazkowej przy obrazku właściwym.
10. „Co się zmieniło?”. Dzieci siedzą w okręgu. Jedno z dzieci wychodzi z sali, a w tym czasie kilkoro innych zmienia coś w swoim wyglądzie. Dziecko, które wróci do sali ma odnaleźć różnice w wyglądzie swoich kolegów.
11. „Wyliczanki”. Człowiek może siedzieć w… Człowiek może pracować jako… Człowiek może mieszkać w…
12. „Kuferek skarbów”. Nauczyciel wyjmuje z kuferka przedmioty a zadaniem dzieci jest określenie do czego służą. Dzieci mogą wymyślać także alternatywne zastosowanie dla wybranych przedmiotów.
13.„W krainie fantazji”. Dzieci wymyślają, gdzie chciałyby się przenieść, natomiast nauczyciel mówi im, że aby tam trafić wystarczy użyć własnej wyobraźni. Po chwili ciszy i skupienia nauczyciel pyta dzieci o ich wymarzone miejsca, które odwiedziły w swojej wyobraźni. Dzieci opisują swoje wyobrażenia, mogą je także przedstawić w formie plastycznej.
To tylko niektóre z zabaw, które rozwijają zarówno myślenie abstrakcyjne jak i zasób słów dzieci. Zabawy te można modyfikować i rozwijać według własnych potrzeb, co sprawi, że na pewno nie znudzą się szybko maluchom.