
Zabawa w oparciu o wiersz Bożeny Godzimirskiej „Mikołaj”
Idzie Mikołaj po drabinie, (dzieci kucają)
po drabinie, (stopniowo podnoszą się z przysiadu, wspinają się na palce i wyciągają ręce do góry)
po drabinie
jeden skok (podskok)
i już w kominie (kucają)
Zabawa orientacyjno- porządkowa „Dzwoneczki”
Przebieg:
Dzieci poruszają się swobodnie, zatrzymują i na sygnał- dźwięk dzwonka- staja w rozkroku, wymachują rękami w przód i w tył z jednoczesnym wypowiadaniem słów: Dzyń, dzyń, dzyń…Po kilku wymachach biegają dalej.
Zabawa z elementem równowagi „Mikołaj na drabinie”
Cel: doskonalenie równowagi
Przygotowanie: Nauczyciel układa z szarf drabinkę.
Przebieg: Dzieci ustawione w rzędzie. Przechodzą kolejno przez drabinkę stawiając stopy między szarfami- szczebelkami.
Po przejściu wracają na koniec rzędu i powtarzają zabawę.
Zabawa z elementem czworakowania „Zwierzątka czekają na Mikołaja”
Przebieg: Dzieci chodzą na czworakach, na określony sygnał np. dźwiękowy zatrzymują się, rozglądają dookoła.
Wspinają się na drzewa- przysiad i unoszenie się powoli w górę aż do wspięcia na palce.
Cel: doskonalenie czworakowania (lub nauka), doskonalenie ( lub nauka) umiejętności bezpiecznego poruszania się bez potrącania innych. Wzmacnianie mięśni grzbietu. Doskonalenie orientacji w przestrzeni i ogólnej sprawności ruchowej.
Zabawa naśladowcza „Pociąg z prezentami”
Przebieg: Dzieci ustawiają się w pociąg za nauczycielem i poruszają się przy utworze „Jedzie pociąg”.
Za każdym razem, kiedy muzyka się kończy, z pociągu wysiadają kolejno zabawki: piłeczki- dzieci podskakują, samochody- biegają po sali trzymając kierownicę, kaczuszki- robią z rąk skrzydełka i poruszają się jak kaczuszki.
Cel: Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i poprawnego reagowania na umówione sygnały ( w tym przypadku muzyczny). Naśladowanie ruchem poszczególnych przedmiotów lub zwierząt.
Celem w tej zabawie może być też np.: doskonalenie podskoków obunóż, wdrażanie do uważnego biegania bez potrącania innych.
Zabawa ruchowa „Jedziemy z reniferami”
Dzieci rozstawione w różnych miejscach sali.
Na hasło:
„śnieg”- naśladują rękoma spadające płatki śniegu (z góry-wspięcie na palce, na dół- do przysiadu)
„renifery”- tworzą z rąk rogi renifera- opuszczają i unoszą głowę (renifery podchodzą do zaprzęgu)
„jedziemy”- dzieci poruszają się do przodu (jadą saneczkami w zaprzęgu z reniferami)
Powtarzamy hasła od początku
Zabawa „Robimy łańcuch choinkowy”
Dzieci siedzą w rozsypce na dywanie, pośrodku stoi choinka (jedna z pań)
Wyznaczone dziecko jest początkiem łańcucha,wybiera sobie drugie dziecko (kolejne ogniwo łańcucha),
i tak aż wszystkie dzieci wezmą udział w zabawie. Łańcuch krąży po sali i zamyka się wokół choinki.
Zabawa „Niewidzialne prezenty”
Osoba będąca Mikołajem staje przed pozostałymi dziećmi i wyjmuje z worka ” niewidzialne prezenty”.
Musi go opisać gestami i dźwiękiem. Kto odgadnie jaki to prezent zostaje Mikołajem.
Zabawa ruchowo – naśladowcza „Saneczki”
Dzieci siedzą swobodnie na dywanie w rozkroku, tak jakby siedziały na sankach. W rękach trzymają sznurek, żeby nie spaść. Wykonują polecenia Mikołaja: pochylają się do przodu, do tyłu, na boki. Następnie dobierają się parami i siadają na sankach jedno za drugim. W parach wykonują te same ćwiczenie jak wyżej. Na koniec saneczki przewracają się i dzieci leżąc na plecach swobodnie wymachują nogami uniesionymi w górę.