Wprowadzenie cyfry ,,6″

scenariusz wprowadzenie cyfry 6

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Temat: Scenariusz Wprowadzenie cyfry „6”
Wiek: 5, 6-latki
Czas trwania zajęć: 30 minut
Termin realizacji: 04.03.2015

Cele główne:
poznanie pisowni cyfry „6”
rozwijanie motoryki dużej i małej
rozwijanie sprawności manualnej
Cele szczegółowe:
Dziecko:
orientuje się w schemacie ciała i w przestrzeni
mówi wyraźnie wierszyk
odtwarza cyfrę „6” na kartce papieru
liczy na konkretach w zakresie 6
wykleja wzór cyfry „6” plasteliną
Środki dydaktyczne: sześcienne kostki do gry, duże miękkie kostki, kartki z cyfrą „6”, kartki z bloku technicznego z konturami cyfry „6”, plastelina, kartki z bloku rysunkowego, pisaki, ołówek, tamburyn.
Formy pracy:
zbiorowa
indywidualna
Metody pracy:
metody słowne: rozmowa, objaśnienia, instrukcje
metody czynne: metoda ćwiczeń, mówienie wiersza
metody percepcyjne: obserwacja, słuchanie wiersza, pokaz cyfry

Przebieg zajęć:
1. Zajęcia wprowadzające:
a) Powitanie:
Dzieci chodzą po sali w rytmie wystukiwanym przez nauczyciela na tamburynie. W przerwie w grze dzieci spotykają się parami i witają się z drugą osobą dotykając się kolejno wszystkimi palcami prawej ręki i licząc przy tym do pięciu. Ćwiczenie powtarza się kilka razy.
b) Ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała:
Dzieci otrzymują kostki do gry i wykonują polecenia nauczyciela. Połóż kostkę na prawej dłoni. Dotknij kostką lewego ucha. Połóż kostkę na lewej stopie. Weź kostkę w lewą rękę. Dotknij kostką prawego łokcia.
c) Ćwiczenia kształtujące orientację w przestrzeni:
Nauczyciel pokazuje dzieciom dużą miękką kostkę do gry. Kładzie ją w różnych miejscach w sali, a dzieci muszą powiedzieć, gdzie się znajduje. Np. Kostka jest pod krzesłem. Kostka jest za szafą. Kostka jest nad głową. Kostka jest w pudełku. Kostka jest na podłodze.
d) Nauka wierszyka:
Nauczyciel pokazuje dzieciom kostkę do gry i mówi wierszyk:
Rzucam kostką, liczę oczka.
Jak się cieszę, że aż tyle!
Policz oczka na tej kostce.
Zajmie ci to tylko chwilę.
Następnie nauczyciel uczy dzieci wierszyka.
2. Zajęcia właściwe:
a) Dzieci siadają parami naprzeciwko siebie. Każda para otrzymuje dwie kostki do gry. Zadaniem dzieci jest rzucanie kostką i określenie, która osoba z pary wyrzuciła więcej oczek.
b) Dzieci powtarzają rytmicznie tekst wierszyka podrzucając jednocześnie kostkę.
c) Nauczyciel pyta dzieci, na której ściance kostki jest najwięcej oczek i ile ich jest.
d) Nauczyciel prezentuje dzieciom cyfrę „6”. Pyta, do czego jest podobna, z jakich elementów się składa. Następnie pokazuje, w jaki sposób zapisać cyfrę „6”. Dzieci próbują napisać poznaną cyfrę dłonią w powietrzu, a potem na podłodze.
e) Dzieci siadają przy stolikach. Otrzymują kartki ze wzorem cyfry „6”. Mówiąc rytmicznie poznany wierszyk kreślą palcem po śladzie cyfry „6”.
f) Dzieci wyklejają cyfrę „6” plasteliną na kartkach z bloku technicznego. Po wykonanej pracy wodzą palcem po śladzie cyfry „6” z jednoczesnym mówieniem wierszyka.
g) Dzieci zapisują ołówkiem cyfrę „6” na czystych kartkach, a następnie wybierają najładniejszą według nich i otaczają pisakiem w ulubionym kolorze.
3. Zajęcia końcowe:
Dzieci maszerują w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Po każdym szóstym uderzeniu następuje pauza i dzieci w tym czasie wykonują podskok. Ćwiczenie powtarza się kilka razy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here