Temat: zajęć: Wiosna w ogrodzie
Cel: Jak wygląda wiosna w ogrodzie
Formy: grupowa, zespołowa, indywidualna
9. Pomoce dydaktyczne:
płyta CD z piosenką „Maszeruje wiosna” oraz z nagraniem Cztery Pory Roku Vivaldiego- Wiosna, obrazki przedstawiające wiosnę
Przebieg zajęć
Zabawa nr 1:
Nauczycielka odczytuje wiersz, następnie dzieci wspólnie z nią przywołują Wiosnę okrzykami: Wiosno, wiosno wołamy.
Wiosno, wiosno czekamy.
Przybądź już.
„Przyjście wiosny”
Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro- przyjedzie pewno furą.
Jeż się najeżył srodze -raczej na hulajnodze.
Wąż syknął- ja nie wierzę przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął -wiem coś o tym przyleci samolotem.
Skąd znowu- rzekła sroka- ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
Nieprawda! Wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem.
A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
Nieprawda! Bo w karecie! W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką.
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
I szumią – Witaj wiosno!
Zabawa nr 2:
Nauczycielka rozkłada przed dziećmi ilustracje przedstawiające zwiastuny wiosny : kwiaty (żonkile, tulipany, sasanki, przebiśniegi, krokusy) , drzewa z pąkami, bazie, słoneczną pogodę oraz prace w ogródku. Dzieci omawiają każdą z ilustracji, zastanawiają się czy w drodze do przedszkola „spotkały” wiosnę.
Zabawa nr 3:.
Dzieci wspólnie z nauczycielką śpiewają piosenkę pt. „Maszeruje Wiosna”
Zabawa nr 4:
Nauczycielka zachęca dzieci do tego, aby sprawiły Pani Wiośnie niespodziankę, poprzez zasadzenie dla niej roślinki. Na początku dzieci oglądają zgromadzone nasiona kwiatów i warzyw przez szkło powiększające. Określają ich wielkość, kształt, porównują ciężkość. Zastanawiają się do czego dane nasionko jest podobne.
Zabawa nr 5:
Dzieci przy muzyce Vivaldiego zamieniają się w nasionka. Wykonują polecenia nauczycielki.
Jesteście teraz małymi nasionkami, które znajdują się w ziemi. Jest wam ciepło. Jest tu cicho i ciemno. ( dzieci leżą na dywanie zwinięte w kłębek)
Spadł na was delikatny deszczyk, powoli zaczyna wam brakować miejsca w skorupce, robi się wam za ciasno w malutkiej skorupce. (dzieci nadal leżą na dywanie , powoli prostują ręce i nogi)
Teraz poświeciło na Was słoneczko jest Wam ciepło i miło, znowu rośniecie i rośniecie. (dzieci na początku kucają, następnie powoli wstają)
Z malutkich nasionek wyrastają piękne kwiaty , które próbują sięgnąć nieba.( dzieci wstają, podnoszą ręce wysoko do góry, wyciągają się)
Zabawa nr 6:
Nauczycielka gromadzi dzieci przy stolikach, daje każdemu dziecku plastikowy talerzyk, watę i nasiona rzeżuchy. Dzieci wspólnie z nauczycielką sadzą rzeżuchę dla Pani Wiosny. W trakcie pracy nauczycielka prowadzi z dziećmi kontrolowaną rozmowę, zadaje pytania:
jak będziemy dbać o naszą roślinkę?( postawimy ją na parapecie, tak aby świeciło na nią słońce, będziemy ją podlewać wodą)
co jest potrzebne roślince aby mogła wyrosnąć? (ziemia, woda, słońce)
jakie prace wykonuje się w ogródku wiosna? ( spulchnia się ziemię, grabi, wyrywa chwasty)
jakie narzędzia są potrzebne do pracy w ogródku? ( łopata, konewka, grabki, sekator, nożyce).
Zabawa nr 7:
Po zakończonym już sadzeniu rzeżuchy i wspólnym sprzątnięciu stolików dzieci otrzymują od nauczycielki wcześniej przygotowane książeczki- notatniki, w których będą mogły ilustrować dzień po dniu z życia ich roślinki.