SCENARIUSZ LEKCJI BIBLIOTECZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Temat: Moje pierwsze spotkanie z biblioteką.
Cele lekcji:
Uczeń:
– poznaje bibliotekę, zasady korzystania z niej,
– pamięta godziny pracy biblioteki,
– potrafi zachować się w bibliotece zgodnie z regulaminem,
– umie samodzielnie dokonać wyboru książki do czytania
Metody pracy:
pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne
Formy pracy:
– indywidualna,
– praca w grupach,
TOK LEKCJI
Faza wstępna:
1) Czynności wprowadzające: powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu.
2) Każdy uczeń losuje kolorową wizytówkę w kształcie: koła, kwadratur, trójkąta, prostokąta.
Faza realizacyjna:
1) Nauczyciel prosi dzieci, żeby utworzyły pociąg, którym wybiorą się w podróż do krainy baśni i bajek. Pomaga dzieciom ustawić się w wagoniki wg kształtu wizytówek.
2) Prowadzący wybija rytm na tamburynie, uczniowie maszerują według niego wokół sali.
3) Pierwszy przystanek: makieta zamku Kopciuszka. Nauczyciel ma kopiertę z zadaniem, którą odnalazł w zamku. Pokazuje dzieciom rekwizyt – pantofelek. Dzieci rozwiązują zagadki (załącznik 1).
4) Po prawidłowo odgadniętej zagadce, uczniowie znajdują plansze z napisem: Kopciuszek i książka. Uczniowie odczytują głośno te wyrazy.
5) Kolejny przystanek : makieta zamku Śpiącej Królewny. Kolejna zagadka, kolejny rekwizyt (wrzeciono). Próba odgadnięcia do czego służy. Nauczyciel objaśnia co to jest i jak się tym posługuje. Odczytanie zagadek (załącznik 1)
6) Odnalezienie planszy z napisem: śpiąca królewna oraz biblioteka.
7) Nauczyciel objaśnia uczniom czym jest biblioteka.
8) Chata Baby Jagi: rekwizyt pierniczek, koperta z zagadkami (załącznik 1).
9) Odnalezienie kolejnych plansz z wyrazami Baba Jaga i bibliotekarz.
10) Nauczyciel na tablicę przyczepia plansze, informuje uczniów, że podróż po krainie baśni dobiegła końca i zaprasza dzieci do ławek.
11) Dzieci – wagoniki odłączają się według następującej kolejności: prostokąty, trójkąty, kółka, kwadraty.
12) Nauczyciel odczytuje uczniom wiersz J. Huszczy „Skarga Książki.
13) Prezentacja planszy z regulaminem biblioteki oraz godzinami jej otwarcia. Omawia zasady korzystania z biblioteki. Pokazuje i omawia kartę czytelnika i kartę książki. Wyjaśnia oznaczenie książek, zapoznaje uczniów ze sposobem ich wypożycznia.
14) Nauczyciel rozdaje uczniom krzyżówki z hasłem „KSIĄŻKI”. Uczniowie mają za zadanie uzupełnienie diagramu (załącznik 2)
15) Prezentacja efektów pracy. Wspólna próba rozwiązania zagadki.
Faza podsumowująca:
1) Nauczyciel podsumowuje efekty pracy dzieci oraz poznane wiadomości.
2) Rozdanie ucziom kolorowych zakładek zachęcające do odwiedzania biblioteki i czytania książek.
3) Uczniowie w zeszytach notują „prośby książki” (załącznik 3).
4) Na zakończenie Nauczyciel prowadzi uczniów do biblioteki, gdzie mogą wypozyczyć pierwszą książkę.
Załącznik 1.
Zagadki do przystanków :
Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek?
– Choć nie ma zamka ani kluczyka często otwierasz ją i zamykasz.
– W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści, wierszyków, bajek i opowieści.
– Każda królewna, a tym bardziej ona, uważać winna na wrzeciona.
– 10 liter ma to słowo,
a na końcu jest w nim teka.
Książka tam na Ciebie czeka,
Coraz inna, coraz nowa,
Zwie się…”
– Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatkę z pierniczka?
– Kto ma na półkach książek bez liku?
I dba o książki i czytelników?
Załącznik 2.
(KOPCIUSZEK, JAŚ FASOLA, JAŚ I MAŁGOSIA, ŚPIĄCA KRÓLEWNA, ŚNIEŻKA, CZERWONY KAPTUREK, KRÓLOWA ŚNIEGU; hasło KSIĄŻKI)
Załącznik 3.
Prośby książki
1. Myj ręce przed czytaniem.
2. Nie zaginaj rogów kartek- używaj zakładek.
3. Nie zwijaj książki w rulon.
4. Nie pisz i nie rysuj w książce.