SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
„ZEMSTA”
TEMAT: Poznajemy utwór „Zemsta” A. Fredry.
CELE LEKCJI
Uczeń:
– potrafi wyszukiwać w tekście literackim oraz encyklopedycznym niezbędne informacji,
– zna podstawowe informacje dotyczące biografii autora „Zemsty”,
– potrafi zredagować notatkę biograficzną.
METODY PRACY:
– pogadanka,
– praca z tekstem.
FORMY PRACY:
– praca indywidualna,
– praca zbiorowa.
PRZEBIEG LEKCJI:
Część wstępna:
1) Czynności organizacyjno i wprowadzające do tematu lekcji.
2) Zapisanie tematu lekcji.
Część właściwa:
1) Nauczyciel puszcza uczniom nagranie wierszowanej autobiografii A. Fredry „Pre Memoria” (załącznik). Rozdaje uczniom treść. Uczniowie go uważnie śledzą i podkreslają informacje, które uważają za istotne.
2) Krótka pogadanka z uczniami: czego się dowiedzieliście o A. Fredrze z jego autobiografii?
3) Ćwiczenie praktyczne: Każdy uczeń ma za zadanie zredagować krótką notatkę bibliograficzną dotyczącą pisarza.
4) Prezentacja efektów pracy.
5) Pogadanka dotycząca genezy utworu.
Część końcowa:
1) Notatka podsumowująca.
Praca domowa
Przypomnij sobie dokładnie treść utworu oraz wiadomości o głównych bohaterach lektury.
Załącznik