Konspekt zajęcia w przedszkolu nauka czytania
Temat: Zajęcia przygotowujące do nauki czytania.
Cele:
Dzieci:
zostają przygotowane do podjęcia nauki czytania,
poznają podstawy wprowadzające je do nauki pisania,
kształcą umiejętność wydłużania fazy oddechowej podczas recytacji wiersza,
utrwalają umiejętność globalnego odczytywania obrazów,
umiejętnie i ze zrozumieniem wykonują polecania nauczyciela,
potrafią policzyć litery i sylaby w danym wyrazie,
segregują obrazki według kryterium pierwszych liter nazw elementów przedstawionych na obrazkach.
Metody:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
– obrazki i podpisy do obrazków, kartoniki z literkami, obrazki ze sprzętem domowym, kartoniki z różną ilością kropek,
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci na wspólnych zajęciach.
2. Odczytanie wiersza E.M. Skorek „Liczenie kwiatów”. Dzieci podczas recytacji obrazują treść oraz wykonują poszczególne czynności (ćwiczenia oddechowe). Treść wiersza:
„Nad zieloną łąką , lecą 2 motyle,
Oj, bardzo się cieszą , że tu kwiatów tyle.
Kolorowe kwiaty 4 zobaczyły,
Nabrały powietrza, do 4 liczyły.
Dzieci nabierają powietrza i liczą , pokazując na palcach
„Jeden , dwa, trzy, cztery.
„Ale pięknych kwiatów jest więcej na łące,
liczyły do 6 kwiatuszki pachnące.
Nabierają powietrza i liczą do 6 pokazując na palcach
„Jeden , dwa, trzy, cztery, pięć , sześć.”
3. nauczyciel pokazuje dzieciom wcześniej przygotowane na tablicy obrazki przedstawiające, np. mamę, tatę, kotka, pieska, dom, las, itp. Pod obrazkami są wyrazy napisane na kartonikach. Dzieci z pomocą nauczyciela przypinają odpowiedni kartonik pod określonym obrazkiem. Głośnie odczytanie podpisów.
4. Dzieci wyszukują pośród innych głosek pierwsze głoski poszczególnych wyrazów z tablicy i umieszczają kartoniki z literkami pod obrazkami. Odczytanie tylko tych liter.
5. Nauczyciel prosi dzieci o posegregowanie obrazków pod względem pierwszych liter ich nazw. Dzieci wybierają z rozsypanych na dywanie obrazków ze sprzętem domowym, który może być potrzebny podczas pracy mamie i tacie. Wybrzmiewanie pierwszej głoski w wyrazie wybranym przez dziecko , umieszczenie wybranego obrazka na tablicy pod kartonikami z wyrazem zaczynającym się taką samą głoską.
6. Dzieci z rozsypanych kartoników wybierają te przedstawiające różne ilości kropek. Następnie przeliczają kropki i próbują dopasować ich liczbę do liczby liter w wyrazach na tablicy, np. MAMA – 4 kropki, DOM – 3 kropki itd.
7. .Zabawa w rybaka”: Na cienkich kartkach papieru z wpiętym spinaczem znajdują się wyrazy. Za pomocą wędki z magnesem dzieci wyławiają karteczki mogą je zachować wtedy, gdy potrafią je przeczytać jeśli nie musza wrzucić rybkę do stawu. Gra trwa do wyczerpania napisów – zwycięża ten kto ma najwięcej napisów – zestaw wyrazów ten sam co poprzednio). Wszystkich nagradzamy brawami.
8. Zakończenie – wspólna nauka wybranej piosenki, podziękowanie za zajęcia.