Konspekt zajęcia w przedszkolu marzec
Temat: „W marcu jak w garncu!”
Cele:
Dzieci:
rozwijają umiejętność rozumienia zjawisk atmosferycznych, takich jak śnieg, deszcz,
kształcą umiejętność czytania i liczenia,
potrafią odpowiednio łączyć ze sobą elementy układanki,
rozróżniają odgłosy przyrody,
umieją liczyć w określonym zakresie,
ze zrozumieniem wykonuje polecenia nauczyciela.
Metody pracy:
metoda zadań stawianych dziecku do wykonania,
bezpośrednie postrzeganie i aktywne wykonywanie zadań,
Formy pracy:
zbiorowa,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
nagrania na płycie CD z odgłosami przyrody,
materiały plastyczne,
gałązki wierzbowe,
gazety, woreczki foliowe itp.
opowiadanie M.M. Skrobacz.
Przebieg:
1. Powitanie z uczniami.
2. Wspólne odśpiewanie piosenki poznanej na wcześniejszych zajęciach.
3. Nauczyciel odczytuje dzieciom treść opowiadania „Wiosenne porządki” M.M. Skrobacz. Dzieci wykonują czynności, o których opowiada nauczyciel: Mały Języczek obudził się, bo poczuł wiosnę. Otworzył drzwi swojego domku (szeroko otwierają i zamykają usta), ale zimny, silny wiatr je zamknął. Musiał to zrobić kilka razy, ale w końcu mu sie udało. Postanowił zrobić w swym domku wiosenne porządki. Umył podłogi (poruszają językiem za dolnymi zębami w jedną i w drugą stronę), umył swoje mebelki (poruszają językiem po dolnych i górnych zębach), pomalował drzwi swojego domku (oblizują górną i dolną wargę). Był z siebie bardzo zadowolony. Postanowił sprawdzić, czy nadeszła wiosna. Wyszedł ze swojego domku i rozglądał się na boki (wysuwają język, poruszają nim w jedną stronę, w drugą stronę, do góry, na dół). Trochę zmarzł, więc zaczął podskakiwać, aby się rozgrzać (poruszają szybko językiem w różnych kierunkach). Kilka razy otworzył i zamknął drzwi swojego domku, aby dobrze go przewietrzyć (otwierają szeroko usta i zamykają je). W końcu postanowił odpocząć.
4. Rozmowa o higienie jamy ustnej, o roli stomatologia, o konieczności regularnych wizyt u dentysty.
5. Krótka pogadanka, miniwykład opowiadający o marcu ze szczególnym uwzględnieniem kwestii marcowej pogody.
6. Nauczyciel przykleja do tablicy napis MARZEC. Analiza słuchowa wyrazu „marzec” (podział wyrazu na sylaby, policzenie sylab, wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie, wypowiadanie innych wyrazów rozpoczynających się na „m”).
7. których rozwiązaniem są elementy pogody takie, jak: deszcz, piorun, chmura, śnieg, grad, wiatr, słońce. Wskazywanie przez dzieci odpowiednich ilustracji będących rozwiązaniem zagadek.
8. Wspólna zabawa z gazetami dotycząca marcowej pogody. Nauczyciel rozdaje dzieciom gazety. Na odgłos trójkąta, dzieci chowają się przed deszczem (gazeta pełni rolę parasola), dźwięk tamburyna oznacza, że wyszło słońce – dzieci przeskakują wówczas przez kałuże (gazety pełnią rolę kałuż).
9. Dzieci dzielą się na grupy. Każda grupa otrzymuje do ułożenia układankę składającą się z kilku elementów. Układanki przedstawiają żabę, bociana, kwiatek, jaskółkę, słońce, itp.
10. Nauczyciel przygotowuje wiosenną piosenkę (np. Zła pogoda). Dzieci powtarzają kolejno wersy aż nauczą się piosenki i wspólnie ja odśwpiewają.
11. Ćwiczenia słuchowe – „odgłosy wiosny”. Nauczyciel włącza dzieciom nagrania z płyty CD. Są to odgłosy przyrody – wiatr, deszcz, bocian, żabki. Dzieci odgadują do kogo/czego należy dany dźwięk. Po prawidłowej odpowiedzi nauczyciel przykleja do tablicy obrazek ilustrujący dany dźwięk.
12. Nauczyciel rozdaje dzieciom przygotowane wcześniej materiały, np. gazety, woreczki foliowe. Za ich pomocą dzieci starają się naśladować odgłosy przyrody.
13. Każde dziecko otrzymuje gałązkę wierzbową z „baziami”. Nauczyciel opowiada dzieciom co to za gałązki. Każde dziecko musi policzyć ile „kotków’ znajduje się na jego gałązce.
14. Ćwiczenia oddechowe – rozdmuchiwanie na kartce plam farbki za pomocą słomki (najlepiej niebieskiej , jak krople deszczu). Dzieci starają się uruchomić wyobraźnię opowiadając co widzą na obrazku.
15. Nauczyciel zaprasza uczniów do stolików. Dzieci malują wiosenny krajobraz.