Konspekt zajęć w przedszkolu, sporty zimowe
Cele:
Dzieci:
zapoznają się z zasadami bezpiecznej zabawy na śniegu,
uświadamiają sobie konieczność wybierania bezpiecznych miejsc do zabawy, zwłaszcza zimą,
potrafią właściwie ocenić zachowania na podstawie ilustracji (kryterium bezpieczeństwo),
umiejętnie nazywa sporty zimowe oraz wie jakie sprzęty są potrzebne do ich uprawiania.
Metody:
prezentacja, objaśnienie, rozmowa,
metoda zadań stawianych dziecku,
improwizacja ruchowo-naśladowcza,
Formy pracy:
zbiorowa,
indywidualna.
Środki dydaktyczne:
ilustracje przedstawiające sporty zimowe oraz rekwizyty potrzebne do ich uprawiania,
opowiadanie Joanny Wasilewskiej „Nowe łyżwy Adama”,
materiały plastyczne – plastelina, brokat, słoiczek.
Przebieg zajęć:
1. Czynności porządkowe – lista obecności, przygotowanie sali do zajęć.
2. Krótka pogadanka dotycząca aktualnej pory roku (zima). Omówienie cech charakterystycznych zimy. Przykładowe pytania: Ile jest pór roku? Jaką mamy teraz porę roku? Czym charakteryzuje się zima? – Nauczyciel pomaga dzieciom udzielić prawidłowych, rozbudowanych wypowiedzi.
3. Burza mózgów. Nauczyciel kolejno prosi uczniów o dokończenie zdania: „Zima to….”
4. Taniec improwizacyjny, zabawa ruchowo-naśladowcza. Nauczyciel odśpiewuje piosenkę „Śnieżek” wykonując przy tym odpowiednie ruchy. Dzieci naśladują je (załącznik).
5. Rozmowa na temat sportów uprawianych zimą. Nauczycielka pokazuje ilustracje przedstawiające sporty zimowe oraz rekwizyty z nimi związane. Uczniowie dobierają odpowiednie przedmioty do ilustracji (np. hokej, narciarstwo, snowboarding, saneczkarstwo).
6. Zabawa dramowa. Nauczycielka prosi uczniów o przedstawienie ruchami i mimiką swoich ulubionych sportów zimowych. Pozostałe dzieci odgadują.
7. Nauczycielka odczytuje dzieciom treść opowiadania „Nowe łyżwy Adama” (załącznik).
8. Kontrola stopnia zrozumienia odsłuchanego tekstu. Przykładowe pytania:
-Ilu przyjaciół miał Adam? Wymień ich imiona.
-Co dostał Adam na urodziny?
-Dlaczego lodowisko na szkolnym boisku nie było czynne?
-Gdzie zaproponował Marek jazdę na łyżwach?
-Po czym poznał że staw jest zamarznięty?
-Co się stało gdy Adam wjechał na środek stawu?
-Co zrobili koledzy gdy zobaczyli ze lód się załamał pod Adamem?
-Można jeździć na łyżwach po stawach, rzekach, jeziorach?
9. Prowadzący prezentuje dzieciom obrazki przedstawiające zabawy na śniegu. Dzieci wypowiadają się na temat bezpieczeństwa prezentowanych sytuacji. Wyciągnięcie wniosków.
10. Nauczycielka odczytuje informacje dotyczące zimy oraz zabaw na śniegu. Dzieci oceniają, czy jest to prawda czy fałsz. Przykładowe zdania:
• Zima to pora roku, która następuje po lecie.
• Po zimie biegamy boso po łące.
• Zimą z nieba pada oranżada.
• Na zimę przylatują do nas bociany.
• Śnieg jest koloru różowego.
• Niedźwiedź zimą zasypia w głęboki sen.
• Adam Małysz to mistrz Polski w skokach narciarskich
• Wiewiórki na zimę w swojej dziupli gromadzą rodzynki.
• Zimą zbieramy w lesie grzyby.
• Jeździmy na łyżwach po zamarzniętych stawach i rzekach.
• Nie wolno rzucać śnieżką w twarz kolegi.
• Bałwana lepi się ze śniegu.
• Na sankach można jeździć w pobliżu ulicy.
• Zimą można bawić się na śniegu bez czapki.
• Zjeżdżamy na sankach i nartach z górki, z dala od ulicy.
11. Wspólne opracowanie kodeksu zasad bezpiecznej zabawy na śniegu. Nauczycielka przykleja odpowiednie napisy i ilustracje na tablicy, w miejscu widocznym dla dzieci.
12. Praca plastyczna – bałwanek w szklanej kuli. Dzieci lepią z plasteliny bałwanki, następnie umieszczają je w słoikach przytwierdzając do wieczka. Następnie wlewają wodę oraz wsypują brokat.
13. Podsumowanie zajęć.
Załącznik 1.
„Pada śnieg. (rękami naśladujemy opadanie płatków śniegu)
Wieje wiatr. (podniesienie rąk do góry i pokazanie jak wieje wiatr)
Błyskawica, grzmot. (klaśnięcie, tupnięcie)
Błyskawica, grzmot. (klaśnięcie, tupnięcie)
Słońce.” (rozchylamy ręce nad głową)
Załącznik 2.
Adam, Marek i Grześ to trzej przyjaciele. Chodzą razem do szkoły i zawsze razem się bawią. Niedawno Adam miał urodziny i dostał w prezencie łyżwy.
O takich właśnie marzył, białe, błyszczące hokejówki. To dopiero będzie zabawa na lodowisku. Chłopcy codziennie wyjmują je z szafy, oglądają i snują opowieści o swoich wyczynach na lodowisku. Chociaż jest już zimno i mroźno, to lodowiska nie ma.
Miało być na szkolnym boisku, ale pan dozorca, który miał się tym zająć, zachorował i trzeba jeszcze trochę poczekać. Adam, Grześ i Marek jednak bardzo się niecierpliwią, już chcieliby strzelać bramki w meczu hokejowym z innymi chłopcami. Muszą przecież gdzieś potrenować.
Pewnego dnia Marek wpadł zadyszany do szkoły i zawołał kolegów:
-Wiem, wiem, gdzie możemy pojeździć na łyżwach. Przechodziłem wczoraj przez nasz park, a tam jest staw i ten staw jest już zamarznięty. Wiem, bo próbowałem ślizgać się przy brzegu.
Chłopcy postanowili po lekcjach pójść nad ten staw. Adam wziął łyżwy i, nic nie mówiąc rodzicom, poszedł z kolegami do parku. Marek i Grześ jeszcze raz sprawdzili, czy woda jest zamarznięta, a Adam założył łyżwy, wziął rozpęd, wyjechał na środek stawu i nagle – trach – lód pękł i Adam wpadł do wody.
Marek i Grześ, gdy to zobaczyli, przestraszyli się i zaczęli uciekać, ale po chwili wrócili, żeby ratować kolegę. Grześ przypomniał sobie, jak jego tata opowiadała, że w takiej sytuacji należy położyć się na lodzie i czołgać na brzuchu w kierunku przerębla. Tak też zrobił. Na szczęście woda w stawie parkowym była płytka i Adam sam już wydostawał się na powierzchnię.
Mokry i bardzo ubłocony, bo staw był błotnisty, Adam wrócił do domu. Pewnie domyślacie się, co na to powiedzieli jego rodzice. W każdym razie łyżwy zostały schowane i zamknięte na klucz do czasu, aż na szkolnym boisku będzie prawdziwe lodowisko.