Konspekt zajęć w przedszkolu, ruch drogowy
Temat: Zapoznanie z przepisami ruchu drogowego.
Cele:
Dziecko:
opanowuje i przestrzega zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego,
wyrabia w sobie nawyk prawidłowego zachowania się na ulicy,
rozpoznaje i nazywa dźwięki z ulicy – prawidłowo odpowiada na zagadki słuchowe,
ocenia bezpieczeństwo przedstawianej sytuacji,
potrafi rozróżnić podstawowe znaki drogowe,
poznaje i rozumie takiej pojęcia jak: uczestnik ruchu, pieszy, droga, jezdnia, kierowca,
uświadamia sobie potrzebę znajomości przepisów ruchu drogowego,
Formy pracy:
indywidualna,
zbiorowa.
Metody:
oglądowa, zajęć praktycznych, słowna.
Środki dydaktyczne:
ilustracje przedstawiające sytuacje drogowe,
plansze z napisami: tak, nie,
zagadki słowne,
wiersze,
płyta CD z dźwiękami ulicy,
plansze ze znakami drogowymi,
makieta skrzyżowania.
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjne wprowadzające w temat zajęć.
2. Nauczycielka odczytuje przygotowane zagadki dla dzieci. Wśród zgłaszających się uczniów wybiera chętnego, który odpowiada na wybraną zagadkę (załącznik).
3. Zabawa dydaktyczna „Odgłosy ulicy”. Dzieci zostają podzielone na trzy grupy. Jeden zespół wciela się w grupę pieszych, drugi zespół to samochody ciężarowe, a trzeci- motory. Piesi będą reagowali na muzykę w tempie umiarkowanym, samochody – w tempie wolnym, natomiast motory reagują na szybką muzykę. Nauczycielka włącza muzykę. Dzieci poruszają się w określonych momentach.
4. Nauczycielka pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające zachowanie chłopca na drodze. Dzieci muszą się im uważnie przyjrzeć, następnie nauczyciel zadaje pytania dotyczące konkretnych sytuacji, np. Czy chłopiec poprawie zachowuje się na drodze? Dlaczego? Co na to wskazuje? Którą stroną ulicy idzie chłopiec? Czy jest to poprawna strona? Dlaczego? Itp.
5. Zwrócenie uwagi na obrazek, na którym chłopiec ma umocowany przy plecaku znak odblaskowy. Wyjaśnienie dzieciom znaczenia i wagi noszenia takich znaczków. Rozdanie im własnych tabliczek odblaskowych.
6. Nauczyciel stawia na sali przygotowane wcześniej tabliczki TAK i NIE. Dzieci wysłuchują informacji, które odczytuje dla nich nauczyciel, następnie dzieci muszą stanąć przy określonej tabliczce.
Informacje:
Czy należy znaki drogowe znać, żeby wiedzieć co i jak? Czy przechodzimy przez ulicę na czerwonym świetle? Czy dzieci mogą same poruszać się po ulicy? Czy jeżeli na ulicę wypadnie na piłka nożna, to czy możemy za nią pobiec? Czy chłopiec dobrze się sprawuje, jeżeli przyczepia się traktora i jedzie za nim na ulicy? Przez jezdnię sobie przebiegnę, bo mnie się bardziej śpieszy, niech inni sobie szukają przejścia dla pieszych? W ZOO i na jezdni ją zobaczyć możesz, przejść po niej krokiem śmiałym możesz czy nie możesz? Czy można bawić się na jezdniach i w ich pobliżu? Żółte światło zezwala pieszym na przejście przez jezdnię. Czy bezpiecznie jest zjeżdżać na sankach z górki na ulicę?
7. Nauczyciel recytuje dzieciom wiersz H. Łochockiej pt. „Uwaga! Nie gap się” (załącznik).
8. Rozmowa na temat bezpiecznej drogi do szkoły. Krótkie podsumowanie i przypomnienie wiadomości poznanych na zajęciach. Przykładowe pytania: W jakim miejscu przechodzimy przez ulicę? Na jakim świetle przechodzimy przez ulicę? Co trzeba zrobić zanim przejdziemy przez ulicę? Czy dzieciom wolno samym przechodzić przez ulicę?
9. Recytacja kolejnego wiersza dotyczącego ruchu drogowego – W. Chotomska „Gdy zamierzasz przejść przez ulicę”.
10. Na podstawie wysłuchanego wiersza dzieci razem z nauczycielem ustalają pięć najważniejszych zasad ruchu drogowego, np. na podstawie dobierania napisów do kolejnych cyfr na tablicy:
1. Zatrzymuję się.
2. Patrzę w lewo.
3. Patrzę w prawo.
4.Patrzę w lewo.
5. Droga wolna – idę.
11. Dzieci pochodzą do makiety skrzyżowania. Znajdują się na niej zaznaczone pasy. Dzieci grupami wskazują w jaki sposób można poprawnie przechodzić przez jezdnię. Nauczyciel kontroluje wykonywane zadanie, korygowanie błędnych zachowań.
12. Gra w zielone. Edukacyjna gra polegająca na tym, że dzieci szukają u siebie lub w sali przedmioty w kolorze, w jakim pali się światło sygnalizatora drogowego.
13. Podsumowanie zajęć. Przykładowe pytania, np. W jaki sposób będę najbardziej bezpieczny jako pieszy w ruchu drogowym? W jakim celu uczymy się przepisów drogowych? Nauczyciel zwraca uwagę na zachowanie pieszych w różnych sytuacjach i w różnej porze na drodze.
14. Ocena zajęć. Rozdanie dzieciom plakietek z napisem: Jestem wzorowym pieszym.
Załącznik 1.
Ma aż troje oczu przechodniom pomaga,
Swoim żółtym okiem daje znak „ Uwaga”
Gdy czerwone świeci – Stop! nie idźcie dzieci!
Zapali zielone – idźcie na drugą stronę. (sygnalizator)
Choć nóg nie ma szybko pędzi szosą,
Bo nie nogi, ale koła go po szosie niosą . (samochód)
Kto to jest?
W białej czapce na ulicy ważną jest osobą.
Dobrym okiem, bystrym słuchem
Kieruje ulicznym ruchem (policjant)
Co to jest?
Kierownica, dzwonek, koła z oponami
Jedzie na nim człowiek i kręci pedałami. (rower)
Stoją przy drodze na jednej nodze
I pokazują kierowcom drogę (drogowe znaki)
Duże koło z brzegiem czerwonym,
Które z daleka widać od razu
„Nie wolno”! – krzyczą głosem donośnym,
bo to są właśnie znaki…….. (zakazu) – wyszukanie odpowiedniego modelu znaku znajdującego się w kąciku komunikacyjnym)
Niebieskie kartki z białą strzałką mówią stanowczo:
„Jedź jak ci każę!”
Bo to są znaki……. (nakazu) – jak wyżej
Żółte trójkąty czerwonym brzegiem ozdobione
Na nim obrazki z informacją umieszczone
To są znaki…………… (informacyjne) – jak wyżej
Kolor światła
nakazujący natychmiastowe zatrzymanie (czerwony)
Popularna nazwa przejścia dla pieszych (zebra)
Użytkownik drogi, który prowadzi pojazd (kierowca)
Załącznik 2.
„Uwaga! Nie gap się ”.
Możesz stracić życie, zdrowie, Gdy na jezdnię wejdziesz źle.
Więc ci w krótkich słowach powiem:
Na ulicy nie gap się!
Trzeba iść wzdłuż białych pasów!
Troszkę dalej! To i cóż!
Chociaż stracę chwilę czasu,
Lecz mi nic nie grozi już!
Czy opłaca się narażać i kaleką zostać. Nie!
Więc ostrożny bądź! Uważaj!
Nie skacz w biegu ! Nie spiesz się!
Załącznik 3.
Na chodniku przystań bokiem,
Popatrz w lewo bystrym wzrokiem,
Skieruj w prawo wzrok sokoli,
Znów na lewo spójrz powoli
Jezdnia wolna – więc swobodnie mogą przez nią przejść przechodnie.