Konspekt zajęć w przedszkolu rozwijanie mowy
Temat: Zajęcia z zakresu rozwijania mowy wśród najmłodszych.
Cele:
Dzieci:
zostają wprowadzone w świat literek, czytania i pisania,
kształtują w sobie gotowość i chęć do nauki,
rozumieją polecenia i umiejętnie je wykonują,
potrafią odczytać literki alfabetu umieszczone na tablicy,
rozpoznają kartonik z napisanym swoim imieniem (czytanie globalne),
potrafią dzielić wyrazy na sylaby,
słysząc głoski, potrafią je połączyć w wyraz.
Umieją policzyć ilość literek w poszczególnych wyrazach.
Metody pracy:
metoda zadań stawianych dzieciom do wykonania,
metoda ćwiczeń utrwalających,
rozmowa kierowana,
pogadanka,
pokaz.
Formy pracy;
indywidualna,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
– literki alfabetu przyczepione do tablicy, płyta z muzyką, kartoniki z imionami dzieci,
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci. Czynności organizacyjno-porządkowe. Sprawdzenie listy obecności.
2. Podczas sprawdzania listy obecności każdy po kolei wywołany uczeń proszony jest o podejście do stolika i wyszukanie z kartoników, które się na nim znajdują – wyraz przedstawiający jego imię. Jeżeli jest potrzeba, nauczyciel pomaga dziecku.
3. Nauczyciel czyta głośno jakąś literkę, a dzieci odnajdują ją w swoim imieniu i pokazują.
4. Zabawa „Imię na literkę…” Nauczyciel podaję literkę, dzieci, których imię zaczyna się na tę literkę wstają, np.: Proszę, aby wstały dzieci, których imiona rozpoczynają się na literkę M, A, R itd.
5. nauczyciel odbiera od dzieci kartoniki z imionami. Włącza muzykę. Dzieci swobodnie bawią się w rytm muzyki. Nauczyciel pokazuje kolejne kartoniki z imionami, dziecko, którego imię zostało wskazane wykonuje jakąś figurę, pozostałe dzieci go naśladują.
6. Dzieci otrzymują od nauczyciela koperty z obrazkami. Ilustracje rozkładają przed sobą. Gdy nauczyciel unosi kartonik z literką z alfabetu, dzieci wskazują obrazek, na którym znajduje się element, którego nazwa zaczyna się na daną literkę. Wspólnie z nauczycielem wszystkie dzieci dzielą określony wyraz na sylaby.
7. Zabawa w liczenie liter. Zabawa zostaje powtórzona. Tym razem dzieci mają za zadanie liczyć głoski w wyrazie, który przeliterowuje nauczyciel.
8. Ocena i ewaluacja zajęć.
9. Podziękowanie za wspólną zabawę.