Konspekt zajęć w przedszkolu, ptaki
Temat: Zimą należy dbać o ptaki.
Cele:
Dzieci:
uświadamiają sobie konieczność niesienia pomocy ptakom w zimie,
potrafią umiejętnie tworzyć wypowiedzi,
wymieniają sposoby dokarmiania ptaków,
wypowiadają się na temat wysłuchanego opowiadania,
określają i porównują zbiory,
umiejętnie współpracują z grupą i aktywnie uczestniczą w zajęciach.
Metody pracy:
metoda zadań stawianych dzieciom do wykonania,
przyswajanie wiedzy,
metoda waloryzacji.
Formy pracy:
indywidualna,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne: Treść opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gawronek poznaje zimę”, ilustracje do opowiadania, obrazki: drzewa, pięć gawronów dużych i cztery małe.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczniów. W ramach wspólnego powitania można odśpiewać piosenkę poznaną na wcześniejszych zajęciach.
2. Nauczyciel prosi dzieci, aby swobodnie poruszały się po sali przy akompaniamencie tamburyna. Mają za zadanie naśladować ptaki. Podczas, gdy nauczyciel przestanie wybrzmiewać melodię na tamburynie, dzieci muszą przykucnąć na rozłożonych wcześniej i przygotowanych krążkach z ziarenkami. Palcami u stóp dzieci zbierają ziarenka.
3. Nauczyciel odczytuje dzieciom treść opowiadania H. Zdzitowieckiej pt. „Gawronek poznaje zimę”.
4. Krótka analiza sprawdzająca zrozumienie tekstu. Przykładowe pytania: Kto występuje w opowiadaniu? Dlaczego mały gawronek zmarzł w nocy? Jakie oznaki zimy zobaczył gawronek? Co stało się z wodą w stawie? Dlaczego zima jest tak niebezpieczna dla ptaków? Co należy zrobić, żeby pomóc ptakom przetrwały zimę?
5. Nauczyciel pokazuje dzieciom przygotowane wcześniej obrazki ilustrujące treść opowiadania. Chętny uczeń opowiada treść przygód gawronka układając obrazki w odpowiedniej kolejność. Pozostali uczniowie słuchają i pomagają w ułożeniu ilustracji.
6. Nauczyciel przypina do tablicy sylwety drzewa oraz ptaków – pięć dużych gawronów i cztery małe. Dzieci liczą małe i duże ptaki. Oceniają, czy każdy mały gawron będzie miał jednego opiekuna?
7. Dzieci dzielą się na cztery grupy. Podział może się odbyć za pomocą losowania. Pierwsza grupa naśladuje jazdę na rowerze (np. kładą się i robią rowerki), druga grupa gra w piłkę (podskakiwanie), trzecia chodzi pod parasalem podczas deszczu (parasol imituje np. woreczek, lub gazeta), czwarta- naśladuje toczenie śnieżnej kupi (turlanie się po podłodze). Dzieci luźno chodzą po kole. Nauczyciel wywołuje kolejne grupy, które wykonują swoje polecenia.
8. Krótka pogadanka nauczyciela o tym, jak ważne jest, aby pamiętać zimą o ptakach i zwierzętach, o dokarmianiu ich. Rozmowa kierowana o sposobach pomocy.
9. Dzieci poproszone są o zajęcie miejsc przy stolikach. Mają za zadanie narysować zimowy pejzaż uwzględniając ptaki i moment dokarmiania ich.
10. Przyklejenie prac do kącika plastycznego.
11. Podziękowanie za udział w zajęciach.