Konspekt zajęć w przedszkolu, pojazdy
Temat: Poznajemy pojazdy komunikacyjne i środki transportu.
Cele:
Dzieci:
– rozwijają umiejętnie klasyfikowania świata,
– poznają otaczające środowisko,
– umieją rozpoznać i nazwać środki transportu,
– rozwijają umiejętność wypowiadania się na określony temat,
– przeliczają i porównują liczebność zbiorów,
– zgodnie i umiejętnie współpracują w grupach.
Metody:
– wypowiedź słowna dzieci,
– metoda oglądowa z obrazkami,
– metoda zadań stawianych dzieciom do wykonania.
Formy pracy:
– indywidualna,
– zbiorowa,
– praca w grupach.
Środki dydaktyczne: szarfy lub kolorowe opaski, nagranie CD, plansze przedstawiające morze, powietrze i drogi lądowe, materiały plastyczne, obrazki przedstawiające środki transportu, wyrazy nazywające określone pojazdy.
Przebieg zajęć:
- Czynności wprowadzające – porządkująco – organizacyjne.
- Powitanie dzieci.
- Krótkie przedstawienie tematyki zajęć. Nauczycielka recytuje dzieciom wiersz M. Berowskiej „Kto najszybszy? Kto najważniejszy?”
- Krótka analiza zrozumienia treści wiersza. Nauczycielka tłumaczy, o czym będą zajęcia.
- Zabawa ruchowa – pieszo czy na rowerze? Dzieci stoją w rozsypance przed nauczycielem. Na podłodze znajdują się krążki, które imitują kierownice. Dzieci naśladują jazdę na rowerze trzymając przed sobą kierownice. Nauczycielka włącza muzykę – na pauzę w nagraniu dzieci spacerują po sali, na dźwięk muzyki – znowu jadą rowerem.
- Dzieci dzielą się na grupy (można wprowadzić element losowania). Powstają trzy grupy, każda z nich ma inny kolor szarf lub opasek na ręce.
- Rozmowa o wakacjach. Dzieci wypowiadają się na temat tego, jak spędziły zeszłoroczne wakacje. Nauczyciel sprowadza rozmowę do środków transportu, jakimi poruszały się dzieci, przykładowe pytania: czym podróżowaliście podczas wakacji? W jaki sposób poruszał się pojazd, którym podróżowaliście?
- Zabawa – prawda, czy fałsz? Dzieci otrzymują kolorowe kartoniki. Jeden będzie służyć za potwierdzenie prawdy , np. zielony, a czerwony – fałsz. Nauczycielka wypowiada zdania, a dzieci oceniają, czy jest to prawda czy fałsz, np. Samochodem można podróżować po morzu, Statek pływa po wodzie, Samochód ciężarowy przewozi także ludzi, Samolot zatrzymuje się na skrzyżowaniu itp. Dzieci muszą wyjaśnić swoją odpowiedź właściwymi argumentami.
- Ćwiczenia klasyfikujące. Nauczycielka pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające określone srodki transportu. Dzieci oglądają obrazki, podają ich nazwy, następnie wypowiadają się na temat przeznaczenia poszczególnych pojazdów.
- Nauczyciel przykleja do tablicy obrazki oraz wyrazy – nazwy pojazdów. Dzieci dzielą wyrazy na sylaby oraz wyodrębniają pierwszą głoskę.
- Dzieci razem z nauczycielką wspólnie ustalają sposób podziału środków transportu ze względu na to jakim kanałem komunikacyjnym się poruszają – woda, ląd, powietrze. Dzieci w każdej z grup mają planszę przedstawiającą morze, powietrze oraz ląd. Zadaniem dzieci z każdej grupy jest odnalezienie obrazków przedstawiających właściwe pojazdy i naklejenie ich na swojej planszy. Nauczycielka pyta dzieci z grupy co zrobią z niepasującymi obrazkami?(oddadzą właściwej grupie)
Plansza przedstawiająca ląd zostaje przydzielona grupie dzieci, które lepiej sobie radzą w zadaniach od pozostałych. Ich zadanie jest utrudnione, gdyż muszą dodatkowo pogrupować wybrane pojazdy ze względu na ilość kół. Na pierwszej drodze umieszczają pojazdy dwukołowe, na drugiej czterokołowe a na trzeciej te, które mają więcej niż 4 koła. - Podsumowanie pracy dzieci. Utrwalenie wiadomości.
- Zabawa ruchowa „Myjnia samochodowa”. Nauczyciel włącza płytę CD z odgłosami jazdy samochodem oraz dotarcia pojazdu do myjni. Dzieci imitują ruchy samochodem. Ważne, aby umieli zapanować nad powierzchnią sali, aby nie wpadali na siebie i umiejętnie się bawili.
- Nauczyciel zaprasza dzieci do stolików. Zadaniem uczniów jest namalowanie ulubionego środka transportu.
- Podsumowanie zajęć. Dzieci oceniają, które zadanie najbardziej im się podobało
- Podziękowanie za wspólną zabawę.