Temat: „Idzie luty obuj buty”- konspekt zajęć w przedszkolu
Cele ogólne:
Poznanie pojęć związanych z zimą i miesiącem lutym;
Doskonalenie umiejętności pracy w grupie;
Rozwijanie wyobraźni, myślenia i sprawności manualnych;
Metody:
Aktywizujące- zgadywanka;
Czynne- zabawa ruchowa;
Słowne- rozmowa;
Forma pracy:
– praca indywidualna;
-praca w grupie;
Pomoce dydaktyczne:
– wycięta z białego kartonu śnieżynka dla każdego dziecka, szablon śnieżynki, nożyczki;
Przebieg zajęć:
1. Rozpoczęcie zajęć.
2. Sprawdzenie obecności. Każde dziecko dostaje wyciętą z białego kartonu śnieżynkę. Nauczyciel wyczytuje dziecko z listy, wtedy ono musi podejść do tablicy i przykleić swoją śnieżynkę obok swojego imienia.
3. Nauczyciel zadaje dzieciom zagadkę dotycząca tematu zajęć. Na przykład może ona brzmieć następująco:
„Kto odpowie szybko mi,
który miesiąc ma najmniej dni?” (luty)
4. Nauczyciel pyta dzieci czy wiedzą, co to są przysłowia, jeśli nie tłumaczy. Pyta także, czy dzieci znają jakieś przysłowia związane z miesiącem lutym. Podaje przykładowe i tłumaczy trudne i niezrozumiałe dla dzieci pojęcia.
W lutym śnieg i mróz stały, w lecie będą upały.
Gdy w lutym mróz mocno trzyma, będzie krótka zima.
Czasem luty same pluty.
Kiedy luty, obuj chłopie buty.
Luty bywa w lód okuty.
Czasem luty się zlituje, że człek niby wiosnę czuje, ale czasem tak się zżyma, że człek prawie nie wytrzyma.
Kiedy luty schodzi, człek po wodzie chodzi.
5. Zabawa w kulig.
Dzieci łapią się za ręce. Udają, że są połączonymi saneczkami jadącymi w kuligu. Na czele stoi nauczyciel, który prowadzi kulig między różnymi przeszkodami. Na znak nauczyciela następuje zmiana kierunku, w którym jedzie kulig oraz osoby prowadzącej go. Przedszkolaki bawią się do piosenki po tytułem „Zima, zima…”.
6. Dzieci siedzą w kole nauczyciel pyta je, z czym kojarzy im się miesiąc luty i zima. Każde dziecko musi dokończyć zdanie: „Zima/luty kojarzy mi się z….”. Dzieci powinny starać się nie powielać odpowiedzi swoich kolegów.
7. Dzieci dalej siedzą w kole. Nauczyciel czyta im zagadki. Dziecko, które zna odpowiedź podnosi rękę i odpowiada. Przykładowe zagadki mogą brzmieć następująco:
„Mróz maluje szybki ładnie.
Zawitała śnieżna pani.
Drogę nam zasypała
białymi płatkami?” (zima)
„Gdy panuje zima,
to on mocno trzyma.
Pokrywa wodę
zręcznie i szybko
lodową szybką?” (mróz)
„Zgadniesz treść zagadki
Gdy pomyślisz nieco:
Jakie białe gwiazdki
Zimą z nieba lecą?” (śnieg)
8. Zabawa plastyczna.
Dzieci dostają gotowe szablony śnieżynek, które muszą wyciąć. Gotowe śnieżynki nauczyciel przyczepia do sufitu lub firanek.
9. Zabawa ruchowa- bitwa na śnieżki.
Dzieci udają, że lepią śniegowe kule i się nimi obrzucają. W tle gra muzyka.
10. Zakończenie zajęć.
.