Konspekt zajęć w przedszkolu miesiąc luty
Temat: Krajobraz zimowy.
Cele:
Dzieci:
– rozwijają umiejętność rozmowy o swoich uczuciach, wyrażania uczuć,
– poznają nowe techniki malarskiej,
– kształcą w sobie plastyczną pasję,
– wyrabiają umiejętność współdziałania w zespole,
– rozwijają wyobraźnię twórczą,
– aktywizują myślenie i doskonalą sprawność manualną.
Formy pracy:
– praca w grupach,
– indywidualna,
– zbiorowa.
Metody pracy:
– metoda zadań stawianych dzieciom do wykonania,
– zabawy i gry edukacyjne,
– praca plastyczna.
Środki dydaktyczne:
treść wiersza L.J. Kern „Śnieg”, papierowe kule, pudełko, pejzaże zimowe – reprodukcje obrazów, tamburyno, farbki malarskie, wełna czesankowa, makaron, farby, koraliki, grube żyłki.
Przebieg zajęć:
Powitanie dzieci na wspólnych zajęciach. Na powitanie odśpiewanie piosenki, zabawa w kółku.
Nauczyciel recytuje dzieciom zimowy wiersz, np. L.J. Kern „Śnieg”.
Krótka analiza wiersza – nauczyciel zadaje dzieciom pytania, które pokazują, czy dzieci zrozumiały treść wiersza.
Nauczyciel przygotowuje wcześniej papierowe kule. Przynosi je dzieciom. Prosi o to, aby dzieci zasiadły w kręgu. Pośrodku rozrzuca kule i stawia pudełko. Dzieci poruszają się po okręgu. Nauczyciel wygrywa rytm na tamburynie na dwa szybsze uderzenia, dzieci starają się trafić kulami do pudełka.
Nauczyciel wnosi do sali reprodukcję obrazu, który przedstawia zimowy krajobraz. Prowadzący wyjaśnia dzieciom znaczenie słowa reprodukcja, galeria. Krótka rozmowa dotycząca sztuki, malarstwa, artyzmu. Analiza obrazów, przykładowe pytania: Co przedstawia ten obraz? Czy wiesz co to są pejzaże? Co było potrzebne malarzowi do stworzenia takiego obrazu?
Nauczyciel zaprasza dzieci do stolików. Przygotowuje wcześniej dla nich specjalne malarskie farby oraz tworzywo, na którym będą mogły malować pejzaż. Prosi ich o namalowanie pejzażu zimowego. W tle leci muzyka, piosenki związane z zimą.
Nauczyciel prosi dzieci o pokazanie obrazów. Wspólnie tworzą małą wystawkę w kąciku plastycznym. Jest to mała galeria sztuki.
Prowadzący zajęcia mówi, że ostatnio otrzymał list od Pani Zimy. Pyta dzieci, czy chcą usłyszeć treść listu?
Odczytanie listu od pani Zimy, np. „Kochane dzieci, już niedługo wybieram się na bal (pokaz mody). Niestety nie mam żadnego naszyjnika. Proszę Was, abyście wykonali taki naszyjnik dla mnie. Dziękuję Wam za to. Wasza Pani zima”.
Dzieci dzielą się na 6. grup. Odpowiednio grupy będą miały za zadanie wykonanie naszyjnika. Do wyboru są trzy sposoby:
Stanowisko I – wykonanie naszyjnika z wełny czesankowej
Stanowisko II – wykonanie naszyjnika z makaronu (sklejanie makaronu pistoletem, malowanie farbą)
Stanowisko III – nawlekanie koralików na grubą żyłkę.
Dzieci wykonują naszyjniki, nauczyciel ciągle czuwa nad ich pracą, pomaga dzieciom.
Ocena wykonanej pracy.
Zabawa na zakończenie zajęć – podsumowująca i rozluźniająca: Na środku sali nauczyciel rysuje kredą okrąg (jeśli jest ona wyłożona wykładziną lub podłoga może się zniszczyć – możemy użyć kawałka włóczki). Środek okręgu to lód, na zewnątrz jest woda. Na hasło „lód” wszyscy wchodzą do środka okręgu, na hasło „woda” wyskakujemy z okręgu. Kto się pomyli – odpada z gry.
Podsumowanie wspólnej zabawy i podziękowanie za uczestnictwo w zajęciach.