Scenariusze i konspekt zajęć w przedszkolu cztery pory roku
Temat: Cztery pory roku.
Cele:
Dzieci:
– utrwalają wiadomości o cechach charakterystycznych dla poszczególnych pór roku,
– rozpoznają symbole związane z różnymi porami roku,
– utrwalają poznane kolory, nazywają je,
– rozwijają umiejętność współpracy w zespole,
– rozwijają wyobraźnię i aktywność twórczą poprzez aktywny udział w grach i zabawach.
Metody:
– gry i zabawy dydaktyczne,
– zagadki,
– rozmowa,
– praca plastyczna.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Przebieg zajęć:
1. Prowadzący wykonuje czynności organizacyjne, które pozwalają na sprawne rozpoczęcie zajęć, sprawdzenie listy obecności, przygotowanie środków i pomocy dydaktycznych.
2. Zagadki słowne. Prowadzący zajęcia odczytuje zagadki, dzieci próbują odgadnąć, o jaką porę roku chodzi (załącznik).
3. Prowadzenie rozmowy z dziećmi. Przedszkolaki starają się odpowiedzieć na pytania, np. ile jest pór roku, wymień znane ci pory roku, jakie znacie charakterystyczne cechy dla poszczególnych pór roku?
4. Zabawa dydaktyczna. Dzieci losują z kolorowego kapelusza obrazki, które przedstawiają jakieś charakterystyczne cechy związane z porami roku. Dzieci muszą zgadnąć do jakiej pory roku należy wylosowany obrazek.
5. Cztery pory roku – zabawa dydaktyczna. Prowadzący zajęcia pokazuje obrazek przedstawiający którąś z pór roku mówiąc przy tym rymowankę: Wiosna, lato, jesień, zima krąży dookoła. Zgadnij, jaka pora roku do zabawy woła. Dzieci, które trzymają obrazki wstają i poruszają się po kole w rytm muzyki, którą włącza nauczyciel. Dzieci wracają na miejsce, kiedy ucichnie muzyka.
6. Na przygotowaną wcześniej tablicę dzieci przyklejają swoje obrazki dopasowując je do odpowiedniej pory roku.
7. Prowadzący wypowiada zdania dotyczące określonych pór roku. Dzieci muszą odgadnąć, czy to, co usłyszały, to prawda, czy fałsz. Jeżeli jest to prawda, dzieci pokazują niebieskie kartoniki, jeżeli fałsz – czerwone. Przykładowe frazy: Teraz jest wiosna; Wiosną jeździmy na sankach; Latem lepimy bałwanki, Wiosną łąki kwitną; Jesienią sady się rumienią; Kwiaty kwitną zimą; Zimą możemy rzucać się śnieżkami; Ptaki dokarmiamy zimą; W lecie możemy kąpać się w morzu; wakacje są w lecie; Latem ubieramy choinkę; Wiosną na drzewach są kolorowe liście, które spadają z nich na ziemię.
8. Prowadzący rozkłada na podłodze kolorowe kwiatki wykonane z kartonów o kolorze – czerwony, niebieskim i zielonym. Dzieci otrzymują papierowe motylki odpowiednio w różnych kolorach. W rytmu muzyki „motylki” fruwają po sali, na przerwę w muzyce, dzieci muszą przysiąść na kwiatku w takim samym kolorze jak motylki, które mają w dłoniach.
9. Dzieci zostają poproszone o podejście do stolików. Na każdym stoliku znajdują się akcesoria do malowania. Dzieci muszą narysować swoja ulubioną porę roku.
10. Wspólnie z prowadzącym dzieci zawieszają na wystawce swoje obrazki.
11. Podziękowanie za wspólne zajęcia, krótkie utrwalenie wiadomości o cechach charakterystycznych wszystkich pór roku.
Załącznik.
Zagadki:
To jest pani w sukni białej.
Sypie śniegiem na świat cały,
a malutkie te dziewczynki
to córeczki jej, śnieżynki.
Maluje liście kolorowo,
na czerwono i pomarańczowo.
Słonko świeci gdy ona się śmieje,
kiedy płacze, to deszcz leje.
Ma dla wszystkich złote plaże,
chłód jeziora, w lesie cień.
A dla dzieci, jakie ma atrakcje?
Dla dzieci – słoneczne wakacje!
Jaka to pora roku rozrzuca
zieleń wokół? Kaczeńce złoci
na łąkach i słucha pieśni skowronka.