SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
„TAJEMNICZY OGRÓD”
Temat: Czy to prawda, że „cały świat jest ogrodem?” – F. Burnett „Tajemniczy ogród”.
Cele lekcji
Uczeń:
– zna treść utworu i potrafi go opowiedzieć,
– aktywnie bierze udział w dyskusji dotyczącej wartości i fabuły utworu,
– kształtuje umiejętność zabierania głosu na forum,
– potrafi uzasadnić swoją opinię podpierając się treścią utworu.
Metody:
– dyskusja,
– metoda aktywizująca uczniów: ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
– praca indywidualna,
– praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
– lektura F. Burnett: „Tajemniczy ogród”.
Przebieg lekcji:
Część wstępna:
1) Sprawy organizacyjne: powitanie z uczniami, sprawdzenie listy obecności.
2) Nauczyciel na tablicy pisze cytat z utworu:
„Tajemniczy ogród (…), przebudził się do życia. Jeżeli umiecie patrzeć, zobaczycie, żecały świat jest ogrodem.”
Część właściwa:
1) Próba wspólnej interpretacji cytatu. Wypowiedzi uczniów.
2) Podusmowanie ćwiczenia. Uczniowie szukają podobieństw między ogrodem a światem rzeczywistym, który ich otacza. Ważne, aby potrafili uzasadnić swoje stanowisko. (przykładowe wypowiedzi uczniów: (świat jest piękny, barwny i różnorodny jak ogród (kwiaty, drzewa, zwierzęta), 4 pory w życiu człowieka i ogrodu, ogród pełen tajemniczych zakątków i życie pełne tajemnic, nieustanna walka życia ze śmiercią).
3) Nauczyciel na tablicy rysuje szablon kwiatu (załącznik). Na każdym z liści uczniowie wpisują swoje spostrzeżenia dotyczące przykładów sytuacji, w których nastąpiło „przebudzenie” bohaterów do życia, do działania.
4) Prezentacja efektów pracy.
Część końcowa:
1) Podsumowanie informacji omówionych na lekcji. Nauczyciel zwraca uwagę na wrażliwość uczniów, umiejętność patrzenia na świat.
Praca domowa
Odpowiedz na pytanie zawarte w temacie lekcji.