KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Temat: „Stres- jak sobie z nim radzić?”
Cele ogólne:
- Uczeń wie, co to jest stres;
- Uczeń potrafi wymienić i rozpoznać oznaki stresu;
- Uczeń zna sposoby radzenia sobie ze stresem;
- Uczeń zna źródła stresu;
- Uczeń zna metody relaksacji;
Metody:
- Aktywizujące;
- Czynne;
- Słowne;
Forma pracy:
- pogadanka;
- burza mózgów;
- praca indywidualna;
- praca w grupie;
Pomoce dydaktyczne:
– karteczki, mazaki, długopisy, magnesy, przygotowane materiały dla uczniów, arkusze dużego papieru;
Przebieg zajęć:
- Sprawdzenie listy obecności i przygotowanie sali do zajęć;
- „Ćwiczenie integracyjne”
Uczniowie siedzą w kole. Każdy kolejno wymienia swoje imię i kończy następujące zdanie: „Mam na imię…, lubię….”. Ćwiczenie rozpoczyna nauczyciel.
- „Burza mózgów”
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki. Ich zadaniem jest wypisanie na nich skojarzeń, które wiążą się ze stresem. Nauczyciel zapisuje hasło „stres” na tablicy. Następnie uczniowie przyklejają swoje propozycje magnesami do tablicy. Ochotnik odczytuje wszystkie propozycje.
- „Pogadanka”
Nauczyciel przybliża uczniom źródła i reakcje na stres w postaci krótkiego mini-wykładu.
- „Podkreślanka”
Uczniowie dostają od nauczyciela listy, na których wypisane są różne oznaki stresu. Na przykład: blada twarz, smutek, rozdrażnienie, jąkanie się, problemy z apetytem, niska samoocena, drżenie rąk, lęk, ból głowy, problemy ze snem, pocenie się, brak koncentracji, itd.
Zadaniem uczniów jest zaznaczyć odpowiednim kolorem reakcje na stres: fizjologiczne (kolor czerwony), emocjonalne (kolor niebieski), dotyczące zachowania (kolor żółty), dotyczące sposobu myślenia (kolor zielony). Gdy uczniowie skończą zadanie ochotnicy odczytują kolejne odpowiedzi.
- „Listy sytuacji stresujących”
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi listę sytuacji stresujących. Uczniowie muszą przyporządkować przy każdym wydarzeniu liczbę od 1 do 10, gdzie jeden to sytuacja najmniej stresująca a 10 najbardziej stresująca.
Proponowana lista stresujących wydarzeń:
- Sprawdzian z przedmiotu, który jest dla Ciebie trudny.
- Przeniesienie się do nowej szkoły.
- Przeprowadzka do innego miasta.
- Długi pobyt poza domem bez rodziców.
- Zerwanie przyjaźni.
- Spotkanie z nowymi, nieznanymi osobami.
- Narodziny młodszego rodzeństwa.
- Odpowiedź na lekcji.
- Wizyta u lekarza.
- „Jak radzę sobie ze stresem”
Każdy uczeń dostaje tabelkę z różnymi metodami radzenia sobie ze stresem. Wybiera i koloruje trzy sposoby, które opisują jego ulubione metody radzenia sobie ze stresem.
Przykładowa tabela:
Słucham swojej ulubionej muzyki | Rozmawiam z babcią | Rozmawiam z przyjacielem | Gram w ulubioną grę |
Chodzę na spacery | Rozmawiam z dziadkiem | Spotykam się ze znajomymi | Biegam |
Rozmawiam z mamą | Rozmawiam z siostrą | Oglądam ulubiony film | Maluję |
Rozmawiam z tatą | Rozmawiam z bratem | Ćwiczę | Czytam książki |
Idę do kina | Pisze pamiętnik, bloga | Śpię | Wychodzę na spacer z psem |
Po wypełnieniu tabelki uczniowie oglądają swoje odpowiedzi i próbują znaleźć osobę, która ma przynajmniej dwa takie same sposoby radzenia sobie ze stresem. Później nauczyciel pyta uczniów czy znają jakieś inne niewymienione w tabeli sposoby radzenia sobie ze stresem.
- „Tworzymy plakat”
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka mniejszych grup. Każda otrzymuje duży arkusz papieru. Zadaniem uczniów jest stworzenie plakatu, który miałby informować młodych ludzi, w jaki sposób można walczyć ze stresem.
- Podsumowanie i zakończenie zajęć.