Scenariusz lekcji w szkole podstawowej – Uzależnienia

Konspekt lekcji w szkole podstawowej - Uzależnienia

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W SZKOŁE PODSTAWOWEJ

 Temat: „Uzależnienia”

Cele ogólne:

  • Uczeń zna definicję uzależniania;
  • Uczeń zna rodzaje uzależnień;
  • Uczeń wie jak uzależnienia wpływają na życie i zdrowie ludzi;
  • Uczeń zna przyczyny sięgania po różne uzależnienia;
  • Uczeń umie pracować w grupie;

Metody:

  • Aktywizujące;
  • Czynne;
  • Słowne;

Forma pracy:

  • praca indywidualna;
  • praca w grupie;
  • burza mózgów;
  • pogadanka;

Pomoce dydaktyczne:

  • mazaki, karteczki samoprzylepne, wycięte z gazet różne przedmioty pokazujące uzależnienie, kartki z narysowanymi okręgami, ulotki z wykazem instytucji pomocowych, kartki, kredki;

Przebieg zajęć:

  1. Nauczyciel sprawdza obecność;
  2. Uczniowie przygotowują salę do zajęć. Ustawiają krzesła w kole i siadają.
  3. „Zabawa integracyjna”

Uczniowie siedzą w kole. Każdy wymienia swoje imię, następnie wymieniają jakiś przedmiot, który kojarzy im się z porą roku, która jest obecnie. Co ważne, przedmiot musi zaczynać się na tą samą literę, co imię ucznia. Na przykład: jesienią Ola może powiedzieć, że dana pora roku kojarzy się jej z owocami. Najlepiej gdyby nauczyciel rozpoczął zabawę.

  1. „Burza mózgów”

Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „uzależnienie”. Każdy uczeń zapisuje na karteczkach samoprzylepnych skojarzenia związane z hasłem i przykleja je do tablicy. Ważne by podobne skojarzenia były grupowane w promienie. Po wykonaniu zadania nauczyciel dyskutuje wraz z uczniami i rodzajach uzależnień, na które narażony jest każdy człowiek.

  1. „Pytania”

Nauczyciel czyta uczniom kolejno różne zdania. Dzieci odpowiadają, czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Przykładowe zdania:

  • Alkohol to pożywienie.
  • Alkohol odurza.
  • Piwo to nie alkohol.
  • Alkoholizm to choroba.
  • Po wypiciu alkoholu/ narkotykach można prowadzić samochód.
  • Zabawa bez alkoholu jest niemożliwa.
  • Papieros jest zdrowy.
  • Papieros to używka.
  • Dym papierosowy nie szkodzi.
  • Narkotyki sprawiają, że życie jest przyjemniejsze.
  • Uzależnienie od narkotyków trwa bardzo długo.
  • Od leków nie można się uzależnić.
  • Długie siedzenie przed komputerem / telewizorem jest zdrowe.
  1. „Śmietnik”

Nauczyciel rozsypuje na środku koła różne obrazki przedstawiające charakterystyczne dla danego uzależnienia przedmioty, np.: butelkę, paczkę papierosów, strzykawkę, tabletki itp. Każdy uczeń losuje sobie jedną karteczkę. Następnie wychodzi na środek klasy, mówi, jakie uzależnienie wylosował oraz dlaczego jest ono szkodliwe, następnie zgniata kartkę i wrzuca ja do śmietnika. Zabawę można powtórzyć tyle razy ile jest obrazków, lub dopóki dzieciom nie skończą się pomysły.

  1. „Co zamiast”

Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat tego, jak można zastąpić nałóg. Co robić, w co się zaangażować zamiast uzależnień. Propozycje uczniów zostają zapisane na tablicy. Następnie głośno odczytane przez jedną osobę.

  1. „Plakat”

Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy. Każda ma za zadanie przygotować plakat zachęcający do rezygnacji z używek. Każda grupa zajmuje się innym uzależnieniem. Po wykonanej pracy uczniowie omawiają swoje plakaty, które następnie zostają przywieszone na klasowej gazetce.

  1. „Gdzie szukać pomocy?”

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają miejsca, do których mogą zgłosić się osoby uzależnione. Każdy uczeń dostaje kartkę z narysowanymi kręgami, w których ma wypisać osoby i instytucje, do których zgłosiłby się gdyby miał sam problemy z jakimiś używkami lub gdyby uzależnienie dotyczyło kogoś najbliższego z jego otoczenia. Następnie rozdaje uczniom wcześniej przygotowany spis instytucji działających w najbliższej okolicy.

  1. Podsumowanie i zakończenie zajęć.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here