KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W LICEUM
Temat: „Co wiemy o uzależnieniach?”
Cele ogólne:
- Uczeń zna definicję uzależniania;
- Uczeń wie jak środki psychoaktywne wpływają na życie i zdrowie ludzi;
- Uczeń zna pojęcie „środki psychoaktywne”;
- Uczeń zna przyczyny sięgania po środki psychoaktywne;
- Uczeń wie jak zachowywać się asertywnie;
- Uczeń umie pracować w grupie;
Metody:
- Aktywizujące;
- Czynne;
- Słowne;
Forma pracy:
- praca indywidualna;
- praca w grupie;
- burza mózgów;
- pogadanka;
Pomoce dydaktyczne:
- trzy torby z przedmiotami charakteryzującymi ich właścicieli, mazaki, karteczki samoprzylepne, dwa arkusze szarego papieru, ulotki z wykazem instytucji pomocowych;
Przebieg zajęć:
- Nauczyciel sprawdza obecność;
- Uczniowie przygotowują salę do zajęć. Ustawiają krzesła w kole i siadają.
- „Zabawa integracyjna”
Uczniowie siedzą w kole. Każdy wymienia swoje imię, następnie wymieniają jakiś przedmiot, który kojarzy im się z porą roku, która jest obecnie. Co ważne, przedmiot musi zaczynać się na tą samą literę, co imię ucznia. Na przykład: jesienią Ola może powiedzieć, że dana pora roku kojarzy się jej z owocami. Najlepiej gdyby nauczyciel rozpoczął zabawę.
- „Tajemnicze torba”
Nauczyciel podaje uczniom trzy torby. Zadaniem uczniów jest dokładnie obejrzeć zawartość każdej torby. Następnie uczniowie muszą scharakteryzować właściciela każdej z nich. W dwóch torbach znajdują się przedmioty, które wskazują na uzależnienia, jakie ma ich właściciel, np.: pusta butelka po alkoholu, opakowanie po papierosach, tabletkach, strzykawka. Oczywiście zamiast prawdziwych przedmiotów mogą w torbie być także wycięte z gazet zdjęcia tych rzeczy. Trzecia torba może być neutralna, lub zawierać elementy ukazujące zdrowy styl życia, aktywność fizyczną, hobby i zainteresowania. Uczniowie dostają mazaki oraz karteczki samoprzylepne i przy każdym plecaku doczepiają je wraz z cechą, która charakteryzuje właściciela torby. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyjaśnia uczniom, że tematem zajęć będą uzależnienia.
- „Burza mózgów”
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „uzależnienie”. Każdy uczeń zapisuje na karteczkach samoprzylepnych skojarzenia związane z hasłem i przykleja je do tablicy. Ważne by podobne skojarzenia były grupowane w promienie. Po wykonaniu zadania nauczyciel dyskutuje wraz z uczniami i rodzajach uzależnień, na które narażony jest każdy człowiek.
- „Osoba uzależniona”
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda dostaje arkusz szarego papieru, mazaki i kredki. Zadaniem uczniów jest stworzenie portretu narkomana i alkoholika. W każdej grupie uczniowie odrysowują kontury jednego z uczniów. Następnie zastanawiają się i zapisują wewnętrzne i zewnętrze cechy osoby uzależnionej. Nauczyciel może podpowiedzieć im, żeby zastanowili się jak taka osoba myśli, wygląda, co czuje, jak się zachowuje. Po wykonaniu zadania każda grupa prezentuje swoje portrety osoby uzależnionej i je omawia. Zadanie nauczyciela polega na wskazaniu takich samych elementów i zwróceniu uczniom uwagi, że niezależnie od rodzaju uzależnienia, osoby w nałogu zachowują się, wyglądają i myślą bardzo podobnie.
- „Gdzie szukać pomocy?”
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają miejsca, do których mogą zgłosić się osoby uzależnione. Następnie rozdaje uczniom wcześniej przygotowany spis takich instytucji działających w najbliższej okolicy.
- „Co dały mi zajęcia?”
Uczniowie siedzą w kole. Każdy po kolei mówi, czego nauczył się na zajęciach, co z nich wynosi, co mu one dały.
- Podsumowanie i zakończenie zajęć.