Konspekt lekcji języka polskiego, „Romeo i Julia”
Temat: Poznajemy bohaterów utworu „Romeo i Julia” W. Szekspira.
Cele lekcji:
Uczeń:
– umiejętnie pracuje z tekstem dramatycznym, czyta go ze zrozumieniem,
– zna treść omawianej lektury,
– zna elementy opisu postaci i potrafi poprawnie zredagować charakterystykę postaci na podstawie fragmentów tekstu,
– zgodnie i efektywnie współdziała w grupie.
Metody pracy:
– praca z tekstem.
Formy pracy:
– praca grupowa,
– praca zbiorowa,
– praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
– egzemplarz utworu „Romeo i Julia” W. Szekspira.
Przebieg lekcji:
- Czynności organizacyjno-porządkowe. Sprawdzenie listy obecności oraz pracy domowej.
- Nauczyciel dyktuje temat lekcji, uczniowie zapisują w zeszytach.
- Nauczyciel na tablicy rysuje tabelę. Uczniowie mają za zadanie przyporządkować poszczególne osoby dramatu do poszczególnych stron:
ROMEO JULIA
jego rodzice jej rodzice
Monteki Kapuleti
siostrzeniec Montekiego krewny matki Julii
Benwolio Tybalt
przyjaciel Romea niania
Merkucjo Marta
książę Werony udzielił im ślubu chciał poślubić Julię
Escalus ojciec Laurenty Parys
- Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje za zadanie scharakteryzować wybraną postać, bohatera dramatu:
Grupa I: Romeo, Julia.
Grupa II: Parys, książę Escalus, Tybalt.
GRUPA III: Merkucjo, ojciec Laurenty, piastunka.
- Przedstawienie na forum klasy efektów współpracy w grupach.
- Dokonanie oceny koleżeńskiej efektów pracy.
- Nauczyciel ocenia pracę każdej grupy, weryfikuje opinie i sądy grup oraz informacje.
- Każdy z uczniów wybiera jednego bohatera dramatu i go opisuje. Na wykonanie zadania uczniowie mają ok. 15-20 minut.
- Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie wyników zadania. Po przeczytaniu charakterystyki uczeń dodatkowo ma opowiedzieć, dlaczego wybrał akurat tę postać.
- Podsumowanie zajęć – krótka notatka w zeszycie.
- Praca domowa: Przygotuj się do lekcji o adaptacjach filmowych i teatralnych dramatu „Romeo i Julia”. Znajdź na ten temat jak najwięcej informacji.
- Ewaluacja zajęć oraz ocena pracy uczniów.
ZAŁĄCZNIKI:
Załącznik 1
Wpisz imiona bohaterów tragedii w odpowiednie miejsca.
ROMEO JULIA
jego rodzice jej rodzice
…………………. …………………
siostrzeniec Montekiego krewny matki Julii
…………….. …………….
przyjaciel Romea niania
……………… …………..
książę Werony udzielił im ślubu chciał poślubić Julię
……………… …………………. ………………