SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY
Temat: Poznajemy wspólne cechy istot żywych.
Cele lekcji:
Uczeń:
– zna i potrafi wymienić cechy charakterystyczne dla istot żywych,
– zna i potrafi wytłumaczyć na czym polega samożywność i cudzożywność organizmów,
– opisuje wzrost i rozwój roślin i zwierząt,
– wie na czym polega rozmażanie się organizmów zywych,
– nazywa dwa podstawowe sposoby rozmnażania się,
– charakteryzuje sposoby rozmnażania bezpłciowego,
– wyjaśnia, na czym polega rozmnażanie płciowe.
Metody:
– pogadanka, ćwiczenia praktyczne,
Formy pracy:
– indywidualna,
– praca w grupach.
TOK LEKCJI
Faza wstępna:
1) Sprawdzenie listy obecności, pracy domowej.
2) Pogadanka wstępna połączona z przypomnieniem wiadomości z poprzednich lekcji. Przykładowe pytania: Jak podzieliliśmy elementy przyrody? Wymień elementy przyrody ożywionej i nieożywionej; Dlaczego jedne elementy zaliczamy do przyrody ożywionej, a inne do przyrody nieożywionej?
3) Nauczyciel poleca uczniom dobrać się w pary. Tłumaczy uczniom instrukcję obsługi programu multimedialnego.
Faza realizacyjna:
1) Nauczyciel przeprowadza pogadankę z uczniami. Wskazuje na znajdujące się w sali: chomika, rybki i skałę wapienną. Prosi uczniów o wymienienie podstawowych różnic między nimi.
2) Uczniowie korzystają z komputerów. Z programu multimedialnego wybierają temat „Cechy organizmów żywych” z rozdziału piątego Fauna i flora.
3) Uczniowie zaznajamiają się z treścią programu.
4) Każdy z uczniów otrzymuje kartę pracy, którą następnie wypełniają podczas analizy treści programu.
5) Prowadzący kontroluje pracę uczniów. Po określonym czasie nauczyciel zbiera wypełnione karty pracy.
6) Jako podsumowanie tej części lekcji, uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące z programu multimedialnego („Sprawdź, co umiesz”).
7) Konfrontacja odpowiedzi.
8) Nauczyciel zleca uczniom wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń ze strony 38 i 39. W czasie, gdy uczniowie uzupełniają ćwiczenia, nauczyciel sprawdza karty pracy. Autorzy najlepiej wypełnionych kart otrzymują oceny bardzo dobre.
Faza podsumowująca
1) Nauczyciel omawia karty pracy, analizuje, próbuje rozwiać wątpliwości, wyjaśnia błędy popełnione przez uczniów.
2) Krótka pogadanka podsumowująca odbytą lekcję: Czy praca z programem multimedialnym ułatwiła Ci zrozumienie treści dotyczących cech żywego organizmu? Czy chciałbyś/chciałabyś, aby lekcje przyrody z zastosowaniem programu multimedialnego odbywały się częściej?
Praca domowa
ćwiczenia ze str. 40 w zeszycie ćwiczeń.
Załącznik 1.
KARTA PRACY
Odpowiedz na pytania dotyczące czynności życiowych roślin i zwierząt.
RUCH
1. Czy rośliny mogą zmieniać swoje miejsce pobytu?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Jakie ruchy wykonują rośliny?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Wymień narządy ruchu u zwierząt. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4. Wymień sposoby poruszania się zwierząt. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ODŻYWIANIE
1. Co roślinie potrzebne jest do życia?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Co to jest fotosynteza?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Rośliny są organizmami… ……………………………………………………………………………………..
4. Czym odżywiają się zwierzęta?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Zwierzęta są organizmami… …………………………………………………………………………………..
ODDYCHANIE
1. Jaki narząd służy roślinom do wymiany gazowej? ……………………………………………………………………………………………………
2. Wymień narządy zwierząt służące do pobierania tlenu. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Do czego organizmom żywym potrzebny jest tlen? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
WYDALANIE
1. Co wydalają rośliny? ……………………………………………………………………………………………
2. Co wydalają zwierzęta? ……………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………
WZROST I ROZWÓJ
1. Jaka jest różnica między wzrostem i rozwojem roślin i zwierząt?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ROZMNAŻANIE
1. Po co organizmy rozmnażają się?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Jakie mamy dwa podstawowe sposoby rozmnażania się? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Podaj sposoby rozmnażania się roślin. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4. Podaj sposoby bezpłciowego rozmnażania się zwierząt. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Na czym polega jajorodność? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
6. Podaj przykłady zwierząt jajorodnych. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
6. Na czym polega żyworodność?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Podaj przykłady zwierząt żyworodnych. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….