Scenariusz lekcji „Opowieści z Narnii”
Temat: Witaj w baśniowym świecie „Opowieści z Narnii” C.S. Lewis’a.
Cele lekcji:
Uczeń:
– doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem,
– kształci w sobie umiejętność wyszukiwania odpowiednich informacji w tekście,
– umiejętnie rozpoznaje i trafnie analizuje elementy świata przedstawionego w utworze,
– wymienia i rozpoznaje cechy baśni w lekturze.
Metody pracy:
– praca z tekstem,
– ćwiczenia z kartą pracy.
Formy pracy:
– praca zbiorowa,
– praca indywidualna,
– praca zespołowa.
Środki dydaktyczne:
– egzemplarz powieści,
– karta pracy.
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne. Nauczyciel sprawdza listę obecności oraz pracę domową. Dodatkowo może także przepytać wybranego ucznia z materiału poznanego na poprzedniej lekcji.
2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel pyta uczniów o wrażenia z przeczytanej powieści. Przykładowe pytania: Co najbardziej zainteresowało Cię w przeczytanej lekturze? Czy chciałbyś się przenieść do świata z „Opowieści z Narnii”? Dlaczego?
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Nauczyciel wspólnie z uczniami przypominają sobie poznane już wiadomości dotyczące budowy i powstawania oraz elementów powieści. Przypomnienie pojęcia fikcji literackiej (świat wymyślony przez autora w dziele literackim). Przykładowe pytania: Co sprawia, że świat Narnii może istnieć? Odpowiedź ma nawiązywać do wyobraźni, możliwości wyobrażenia sobie innego świata, wyobraźnia, która powołuje do powstania inne światy. Wniosek ma sugerować, że książka „Opowieści z Narnii jest efektem działań wyobraźni jej autora.
5. Wspólna analiza elementów świata przedstawionego w powieści Lewisa. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup ma do opracowania inne zagadnienie (a-e). Uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy. Praca podlega weryfikacji i ocenie.
6. Nauczyciel dyktuje uczniom pytania, na które każdy będzie starał się odpowiedzieć indywidualnie. Każda odpowiedź powinna zostać podparta odpowiednim cytatem z lektury:
Ile światów zostało opisanych w powieści? Nazwij je.
W jaki sposób bohaterowie książki przedostawali się do innego świata?
Jakie znaczenie w powieści ma szafa i lustro wbudowane w jej drzwi?
Gdzie toczy się akcja powieści?
Wskaż elementy przestrzeni w obu światach utworu „Opowieści z Narnii”.
Kiedy i jak długo trwają zdarzenia opisywane w powieści?
Kto uczestniczy w wydarzeniach lektury? Wskaż bohaterów głównych i drugoplanowych.
7. Odczytanie efektów pracy. Weryfikacja wniosków.
8. Nauczyciel zadaje uczniom kolejne zadaniem. Próba odpowiedzi na pytanie: co wydarzyło się w świecie realnym, a co w świecie Narnii? Uczniowie porządkują zdarzenia w kolejności chronologicznej (karta pracy).
9. Nauczyciel podkreśla różnice między oba przedstawionymi w powieści światami. Wyeksponowanie elementów fantastycznych, cudownych i baśniowych.
10. Zapisanie wniosków do zeszytu.
11. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową: Przygotuj ustne opowiadanie jednej z baśniowych przygód bohaterów książki, która moglaby się wydarzyć po objęciu przez nich tronów Narnii.
Załącznik:
1. Uzupełnij tabelkę:
ŚWIAT FIKCJI LITERACKIEJ, TZN. SWIAT…………………………………………………………………………………………
ŚWIAT ……………… ŚWIAT ……………….
miejsce i przestrzeń zdarzeń:
miejsce i przestrzeń zdarzeń:
czas zdarzeń:
czas zdarzeń:
główni bohaterowie i:
bohaterowie drugoplanowi:
główni bohaterowie:
bohaterowie drugoplanowi:
Zadanie 2.
Wydarzenia w domu Profesora
Wydarzenia w świecie Narnii