SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI
Temat: Graniastosłupy proste.
Cele lekcji:
Uczeń:
– potrafi zamienić jednostki objętości i pojemności,
– stosuje wzory i potrafi obliczyć pole powierzchni całkowitej i objętości graniastosłupa,
– rozwiązuje zadania tekstowe, w których należy przekształcić wzory,
– kształci umiejętność pracy w grupach.
Metody nauczania:
– pogadanka,
– praca w grupach,
– gry dydaktyczne.
Formy pracy:
– indywidualna,
– praca w grupach.
TOK LEKCJI
Faza wstępna:
1) Czynności wprowadzające: sprawdzenie listy obecności, wyjasnienie pracy domowej, zapisanie tematu lekcji.
2) Krótkie powtórzenie wiadomości o figurach płaskich oraz o graniastosłupach w oparciu o modele przestrzenne w formie odpowiedzi na plusy i minusy.
3) Podział klasy na grupy.
Faza realizacyjna:
1) Gra w domino. Każda grupa otrzymuje niezbędny zestaw akcesoriów. Gra pozwoli utrwalić podstawowe pojęcia o graniastosłupach.
2) Każda z grup otrzymuje zadania przygotowane wcześniej przez nauczyciela. Uczniowie wspólnie rozwiązują zadania w zeszycie.(załącznik 1)
3) Prezentacja efektów pracy.
4) Nauczyciel rozdaje uczniom kolejne zadanie. Po ich wykonaniu kazda grupa przedstawia swoje ćwiczenia pozostałym grupom. Objaśnia ich wykonanie.
5) Prowadzący w tym czasie wyjaśnia uczniom wątpliwości, ocenia ich pracę.
Faza podsumowująca:
1) Omówienie pracy w grupach, dyskusja na temat jej efektywności i problemów wynikłych przy rozwiązywaniu zadań z treścią. samoocena uczniów dotycząca udziału w pracy w grupie. Ocena rozwiązań pięciu zadań pod względem poprawności.
2) Nauczyciel ocenia efekty pracy (plusy i minusy).
Praca domowa
Zadania z zeszytu ćwiczeń.
Załącznik 1
Zestaw zadań dla grup
KARTA PRACY
Zad.1.
Dany jest sześcian o krawędzi równej 2 cm:
a) narysuj siatkę tego sześcianu,
b) oblicz objętość sześcianu. .
Zad.2.
Dany jest prostopadłościan, którego długość wynosi 2 cm, szerokość 3 cm i wysokość 4 cm:
a) wykonaj rysunek pomocniczy,
b) oblicz pole powierzchni całkowitej.
Zad. 3.
Ile litrów wody należy wlać do akwarium o szerokości 30 cm, długości 4 dm
i wysokości 0,5 m?
Zad.4.
Podstawą graniastosłupa prostego jest romb o przekątnej 6 cm i drugiej o 2 cm dłuższej.
Wysokość tej bryły ma 10 cm . Oblicz objętość tego graniastosłupa.
Zad.5.
Objętość graniastosłupa wynosi 72 cm3 . Oblicz wysokość tego graniastosłupa prostego o
podstawie trójkąta prostokątnego o przyprostokątnych długości 3 cm i 4 cm .