Scenariusz lekcji – „Ludzie bezdomni” Stefan Żeromski

Konspekt lekcji - „Ludzie bezdomni” Stefan Żeromski

Konspekt lekcji języka polskiego „Ludzie bezdomni”

Temat: Judym – pozytywista, współczesny Hamlet, czy romantyk realizmu?

Cele lekcji:

Uczeń:

– potrafi określić tematykę powieści i opowiedzieć treść lektury,

– umiejętnie określa i wyjaśnia postępowanie Judyma oraz jego motywy ,

– ocenia zachowanie głównych bohaterów powieści,

– potrafi trafnie porównać odbiór powieści w czasach, kiedy została ona wydana z odbiorem lektury przez ludzi współczesnych,

– dokonuje porównania zachowania Judyma z innymi bohaterami utworu,

 

Metody pracy:

– praca z tekstem,

– metoda problemowa,

– rozmowa.

 

Formy pracy:

– praca zbiorowa,

– praca indywidualna,

– praca w grupach.

 

Przebieg lekcji:

  1. Czynności oragnizacyjno-porządkowe. Techniczne wprowadzenie do lekcji: sprawdzenie listy obecności, pracy domowej, odnotowanie zgłoszeń nieprzygotowania przez uczniów.
  2. Nauczyciel przeprowadza minirozmowę z uczniami, której celem jest zapoznanie się z wrażeniami uczniów z przeczytanej lektury. Przykładowe pytania: Jakie emocje wzbudziła w Tobie przeczytana książka? Czy „Ludzie bezdomni” to książka, która wzrusza, czy irytuje? Które wydarzenia, która sytuacja skłoniła cię do najbardziej emocjonujących refleksji? Jak myślisz, jakie uczucia wywołała powieść wśród czytelników zaraz po pierwszym wydaniu książki?
  3. Po krótkiej rozmowie uczniowie zapisują temat lekcji. Nauczyciel krótko przedstawia cele dzisiejszych zajęć.
  4. Krótka dyskusja dotycząca tematu lekcji. Nauczyciel wyjaśnia źródło pochodzenia zdania zawartego w temacie lekcji dotyczącego głównego bohatera. Uczniowie próbują się ustosunkować do podanych określeń. Wybrani głośno wyrażają swoją opinię.
  5. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda z nich będzie miała za zadanie sformułować próbę odpowiedzi na wybrane pytania/zagadnienia.

I – Przedstaw sytuację i działania Judyma – pozytywisty. Dlaczego można go nazwać „chybionym pozytywistą”?

II- Przedstaw sytuację i działania Judyma jako romantyka. Dlaczego w temacie lekcji nazwaliśmy go „romantykiem realizmu”?

III- Przedstaw sytuację i działania Judyma – Hamleta. Co oznacza zwrot „dzisiejszy Hamlet”?

IV- Przedstaw sytuacje i działania, w których Judym ponosił klęski. Dlaczego przegrywał?

  1. Każda z grup otrzymuje na wykonanie zadania ok. 15- 20 minut. Każda opinia powinna zostać potwierdzona odpowiednim cytatem lub przytoczeniem sytuacji z powieści.
  2. Po określonym czasie, uczniowie prezentują efekty swojej pracy.
  3. Sformułowanie wniosków z wykonanej pracy (przykładowo: Judym jest nonkonformistą – naprowadzenie uczniów do porównania jego postawy z postawą Wokulskiego). Krótka notatka.
  4. Rozmowa podsumowująca lekcję. Przykładowe pytania: Czy Judymowie są dzisiaj potrzebni? Które cechy Judyma akceptują współcześni ludzie? Na ile charakterystyka Judyma jest próbą autocharakterystyki samego pisarza?
  5. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
  6. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową: Dokonaj charakterystyki głównego bohatera powieści „Ludzie bezdomni”. Wykorzystaj wnioski i refleksje sformułowane podczas dzisiejszej lekcji.

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here