SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
„KŁAMCZUCHA”
Temat: Piszemy list z Anielą Kowalik.
Cele lekcji:
Uczeń:
– zna losy tytułowej bohaterki powieści „Kłamczucha”,
– potrafi poprawnie zredagować list,
– wskazuje różnice między gatunkiem listu oficjalnego, a listem nieoficjalnym.
Metody: heureza, praca jednostkowa, ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
– indywidualna,
– zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
Przebieg lekcji:
Część wstępna:
1) Czynności wstępno – organizacyjne.
2) Wstępna pogadanka wprowadzająca do tematu lekcji. Uczniowie przypominają losy Anieli i Pawła.
3) Zapisanie tematu lekcji.
Część właściwa:
1) Nauczyciel wprowadza uczniów w kolejny wątek lekcji: co zrobiła Anielka, gdy poznała adres Pawła? Czy mogła postąpić inaczej?
2) Przypomnienie wiadomości o kompozycji listu, charakterystycznych cechach.
3) Nauczyciel zadaje indywidualne ćwiczenie dla każdego z ucznia: Napisz w imieniu Anielki list do Pawła.
4) Ochotnicy odczytują swoje prace.
5) Nauczyciel pyta uczniów o różnice między formą listu oficjalnego a listem nieoficjalnym. Wspólnie redagują notatkę podsumowującą.
Praca domowa
Napisz list oficjalny do dyrektora szkoły.