Temat: Poznajemy przygody małej Karolci.
Cele:
Uczniowie:
potrafią swobodnie wypowiadać się na temat przeczytanej lektury,
wymieniają głównych bohaterów i postaci drugoplanowe,
swobodnie opowiadają o przygodach bohaterki,
poznają i potrafią wyróżnić poszczególne części mowy takie jak: rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki,
biorą udział w grach i zabawach dydaktycznych.
Metody pracy:
słowna,
praca z książką,
metoda zadań stawianych uczniom do wykonania.
Formy pracy:
indywidualna,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
egzemplarze lektury M. Kruger „Karolcia,
małe piłeczki,
Słownik języka polskiego.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczniów.
2. Czynności organizacyjno-porządkowe.
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Krótka pogadanka – rozmowa wprowadzająca w temat zajęć. Przykładowe pytania, jakie nauczyciel może zadać uczniom: czy podobała Wam się książka? Tak/Nie? Dlaczego? Co w przygodach bohaterów wydaje ci się najśmieszniejsze/najciekawsze? Czy chciałbyś przeżyć takie same przygody jak Karolcia i Piotr? Czy podobało Ci się zakończenie książki? Czy jest to dobry koniec?
5. Nauczyciel przeprowadza krótki mini wykład, w którym wyjaśnia takie pojęcia jak: fantazja, świat nierealny, magia, rzeczywistość, humor, komizm. Wybrane pojęcia uczniowie odszukują w Słownikach języka polskiego.
6. Krótka notatka w zeszycie: wyjaśnienie pojęć: sytuacja humorystyczna, fantastyczna, magiczna, realna. Uczniowie odszukują w książce fragmenty zawierające każdy rodzaj sytuacji. Żeby zadanie zostało wykonane sprawniej, można podzielić uczniów na cztery grupy. Każda grupa zajmie się innym typem sytuacji.
7. Prezentacja efektów pracy grup.
8. Określenie czasu akcji i miejsc oraz wyodrębnienie bohaterów książki z wyróżnieniem na bohaterów pierwszoplanowych i drugoplanowych.
9. Wspólne wyodrębnienie najważniejszych wydarzeń w opowieści: znalezienie koralika przez Karolcię, pomoc mamie i starszej pani, przygoda w domu towarowym, podróż fruwającą taksówką, wizyta u prezydenta, załatwienie sprawy placu zabaw, przygoda w zoo.
10. Zapisanie planu wydarzeń w zeszycie pod tematem lekcji.
11. Każdy uczeń ma za zadanie sporządzenie metryczki książki w zeszycie. Przypomnienie, co składa się na metryczkę: imię i nazwisko autora, tytuł książki, ilustrator, miejsce wydania, rok. Przypomnienie zasad prawidłowej pisowni.
12. Nauczyciel odczytuje krótkie opisy bohaterów lektury. W tym czasie uczniowie rysują portrety tych postaci i podpisują je odpowiednimi imionami.
13. Nauczyciel prosi uczniów o opowiedzenie najciekawszych przygód bohaterów lektury. Wskazane lub chętne dzieci wybierają jedną z przygód i opowiadają ją.
14. Ocena aktywności uczniów.
15. Podsumowanie zajęć. Dzieci wymieniają magiczne przedmioty, które pojawiły się w lekturze, następnie starają się odpowiedzieć na pytania czy takie przedmioty byłyby potrzebne w prawdziwym życiu? Do czego?
16. Praca domowa: Opisz jedną z wybranych przygód Karolci i Piotra.