Konspekt lekcji, „Kajtkowe przygody”
Temat: „Kajtkowe przygody” – poznajemy bohatera lektury.
Cele:
Uczeń:
zna treść lektury „Kajtkowe przygody”,
poznaje życie bocianów,
wie, że bociany są ptakami, które są pod szczególną ochroną,
potrafi wymienić głównych oraz drugoplanowych bohaterów opowiadania „Kajtkowe przygody”,
umiejętnie określa czas i miejsce akcji lektury,
potrafi wypełnić metryczkę książki,
za pomocą metod dramowych potrafi odtworzyć cechy bociana podczas wspólnej zabawy.
Metody pracy:
słowna,
oglądowa,
praca z tekstem,
drama,
metoda praktycznego działania.
Formy pracy:
zbiorowa,
indywidualna,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
obrazki prezentujące poszczególne zwierzęta,
lektura „Kajtkowe przygody”,
encyklopedia zwierząt,
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności.
3. Nauczyciel przywiesza na tablicy obrazek, który przedstawia zwierzęta domowe (kot, pies) oraz bociana. Dzieci muszą odgadnąć, co różni poszczególne zwierzęta. Starają się uzasadniać swój wybór. Jeżeli to konieczne, nauczyciel naprowadza ich wypowiedzi na poprawne tory argumentacji.
4. Nauczyciel pyta dzieci, co wiedzą na temat bocianów. Dzieci starają się odpowiedzieć na pytanie.
5. Podział uczniów na grupy. Każda grupa otrzymuje encyklopedię zwierząt, książki przyrodnicze lub atlas zwierząt.
6. Uczniowie odnajdują w przygotowanych środkach dydaktycznych hasło „bocian” oraz starają się odpowiedzieć na pytania:
I – Jaki tryb życia prowadzą bociany i jakie tereny zamieszkują?
II- Czym się odżywiają bociany?
III- Z czego i gdzie budują gniazda?
IV- Jakim ptakiem jest bocian?
V- Skąd się biorą młode bociany?
VI- Jakie są gatunki bocianów?
Jeżeli grup jest 6. każda grupa może odpowiedzieć na jedno pytanie. Optymalnie byłoby, gdyby każda grupa zajęła się opracowaniem 2. pytań.
7. Lider każdej grupy opracuje określone zagadnienie. Uczniowie otrzymują od nauczyciel wizerunek bociana, który przyklejają do zeszytu, następnie wpisują luźne informacje z prezentacji każdego ucznia, który odpowiada na opracowane pytania.
8. Nauczyciel prosi dzieci o wyjście z ławek. Zapowiada zabawę ruchową w naśladowanie bocianów. Na hasło nauczyciela dzieci udają latającego bociana, stojącego na jednej nodze, brodzącego bociana oraz kołującego.
9. Nauczyciel włącza uczniom nagranie z odgłosami natury – klekot bociana.
10. Nauczyciel prosi uczniów o powrót do ławek. Rozpoczyna prezentację biografii autorki lektury „Kajtkowe przygody”. Opowiada krótko o Marii Kownackiej, prezentuje inne książki pisarki, np.: M. Kownacka ( 1894 – 1982) – większość życia spędziła w Warszawie. Napisała wiele książek dla dzieci, a największy rozgłos przyniósł jej „ Plastusiowy pamiętnik”. Jej książki są pełne humoru i serdeczności. Najbardziej znane utwory to: „ Kajtkowe przygody” , „ Rogaś z doliny Roztoki”, „ Razem ze słonkiem”.
11. Dzieci przyglądają się własnym egzemplarzom lektury. Na polecenie nauczyciela podają dane bibliograficzne książki: autora, tytuł, ilustratora, wydawnictwo. Zapisują krótką notkę w zeszytach. Nauczyciel tłumaczy skąd różnice w informacjach. Podczas zapisywania metryczki w zeszytach, nauczyciel zwraca uwagę na prawidłowy zapis (wielkie litery w tytułach i nazwiskach).
12. Nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę dotyczącą miejsca i czasu akcji lektury. Uczniowie próbują się wypowiedzieć na ten temat. Jeżeli nie pada prawidłowa odpowiedź, nauczyciel stara się naprowadzić na nią dzieci (czas akcji obejmuje okres od jesieni do wiosny, akcja toczy się w gospodarstwie Orczyków, w dawnej wsi).
13. Wspólne ustalenie kim jest główny bohater opowiadania oraz postaci drugoplanowe.
14. Zabawa dramowa. Wybrany uczeń (chętny lub wskazany przez nauczyciela) przedstawia za pomocą pantomimy jedno ze zwierząt. Pozostałe dzieci odgadują daną postać (Bukiet, wróble, Mruczek, Cukierek, Filip, Fredzio, Kita, Krasula).
15. Nauczyciel prosi dzieci o wskazanie kolejnych bohaterów utworu: Kto oprócz zwierząt występował jeszcze w lekturze? (Orczykowie, Babulka, Antek, Kacperek, Weronka, ciocia Zosia, Chmielowa).
16. Zapisanie ustalonych bohaterów (pierwszo- i drugoplanowych) w zeszycie.
17. Nauczyciel inicjuje rozmowę dotyczącą wrażeń uczniów z przeczytanej lektury. Przykładowe pytania: Co wam się najbardziej podobało? Które wydarzenie było najciekawsze? Itp.
18. Prowadzący lekcje prosi jednego z ucznia o głośne odczytanie pierwszego rozdziału książki. Pozostałe dzieci po cichu czytają fragment.
19. Opowiadanie o losach Kajtka na podstawie odczytanego fragmentu.
20. Praca domowa: Opisz najciekawszą według Ciebie przygodę bociana Kajtka.