Konspekt lekcji języka polskiego, „Szewczyk Dratewka”
Temat: W świecie przygód Szewczyka Dratewki.
Cele lekcji:
Uczeń:
– zna treść lektury o Szewczyku Dratewce,
– potrafi opowiedzieć losy bohatera,
– opowiada treść wskazywanych ilustracji,
– przy pomocy tekstu ustala kolejność zdarzeń przedstawionych w utworze,
– potrafi samodzielnie redagować teksty dotyczące tematyki lektury.
Metody pracy:
– praca z tekstem lektury,
– pogadanka, mini wykład,
– elementy metody problemowej.
Formy pracy:
– indywidualna,
– praca zbiorowa,
– praca w grupach.
Przebieg zajęć.
- Czynności wstępno-organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel może także sprawdzić pracę domową zadaną na poprzedniej lekcji lub stan wiedzy uczniów (może być to w formie pracy zbiorowej lub indywidualnej).
- Nauczyciel przyczepia na tablicę „plątaninkę”. Uczniowie odczytują z niej tytuł baśni:
Tytuł „Szewczyk Dratewka”
- Nauczyciel pokazuje uczniom trzy ilustracje – kaczki, Szewczyka oraz czarownicy i mrówki. Nauczyciel rozpoczyna mini dyskusję. Przykładowe pytania: Z jakiej baśni przybyły te postacie? Kogo przedstawiają? Czy znasz autora książki „Szewczyk Dratewka”? Kto nim jest? Jakie inne postacie występują jeszcze w tej baśni?
- Zapisanie na tablicy tytułu oraz autora omawianej książki.
- Nauczyciel prosi uczniów o ustalenie czasu i miejsca akcji utworu.
- Wspólne wskazanie postaci – bohaterów książki. Wyodrębnienie postaci drugoplanowych i pierwszoplanowych. Krótka pogadanka: Dlaczego Szewczyka możemy nazwać bohaterem tytułowym? Jak nazwiemy pozostałych bohaterów książki? Których możemy ocenić jako postacie pozytywne, których jako negatywne? Dlaczego?
- Nauczyciel prezentuje uczniom kilka ilustracji. Uczniowie wypowiadają się na ich temat – losowo wybierają jedną z ilustracji i opisują, co na niej widzą. Pytania naprowadzające: Co przedstawia ilustracja? Jakie zdarzenie widzisz na obrazku?
- Zadanie: ułóżcie ilustracje w takie kolejności, aby były zgodne z kolejnością zdarzeń w książce.
- Wspólne odnajdywanie odpowiednich fragmentów tekstu w książce oraz głośne odczytywanie tych, które odnoszą się do poszczególnych ilustracji: Który fragment pasuje do tego obrazka?
- Uczniowie otrzymują koperty z rozsypanką z tytułami do ilustracji. Zadaniem uczniów jest dopasowanie doboru tytułów do ilustracji. Głośne odczytanie efektów pracy.
1) Wyprawa szewczyka w świat.
2) Pomoc mrówkom. (Szewczyk pomaga mrówkom.)
3) Naprawa zniszczonej barci.
4) Nakarmienie kaczek na jeziorze.
5) Spotkanie Dratewki z ludźmi. (Dratewka spotyka się z ludźmi.)
6) Rozmowa z czarownicą.
7) Pomoc mrówek przy przebieraniu maku. (Mrówki pomagają przy przebieraniu maku).
8) Wydobycie złotego kluczyka przez kaczki.
9) Pomoc pszczół w uwolnieniu pięknej panny.
10) Wesele szewczyka i księżniczki.
- Wybrani lub chętni uczniowie wybierają jedną z ilustracji i z pamięci opowiadają sytuację z treści utworu.
- Podsumowanie lekcji. Mini pogadanka, przykładowe pytanie: co robiliśmy na dzisiejszej lekcji?
- Praca domowa.
Ułóż w formie ustnej opowiadanie o najciekawszej przygodzie Szewczyka Dratewki