Temat : „ Rok ” – wprowadzenie litery R, r.
Cele :
Dzieci będą:
poznawać znak graficzny wielkiej i małej literki R drukowanej i pisanej
globalnie odczytywać wyrazy
wybrzmiewać głoskę R w nagłosie
rozpoznawać i nazywać literę R na początku wyrazu
poznawać sposób kreślenia małej i wielkiej litery R
nabywać płynności ruchów przy kreśleniu litery R małej i wielkiej
nabywać wiary we własne możliwości
Środki dydaktyczne:
ilustracje przedmiotów, których nazwa rozpoczyna się na R (robot, rak, ryba, rower, radio, rama) oraz podpisy do obrazków
plansze demonstracyjne z literą R drukowaną i pisaną małą i wielką
tace z kaszą manną dla każdego dziecka
sztalugi z planszą z rozsypanką różnorodnych liter R
literowe puzzle dla każdego dziecka
szarfy w czterech kolorach
pisaki, kredki, nożyczki, klej, kartki z bloku rysunkowego
wiersz „Idzie rak”
wiersz „Od wiosny do wiosny” Hanna Zdzitowiecka
Metody:
Dobrego Startu – M. Bogdanowicz
Globalnego czytania – I. Majchrzak
Zadań stawianych do wykonania
Pokaz, demonstracja
Przebieg:
Wprowadzenie do tematu – fragmenty wiersza pt. „Od wiosny do wiosny”
Na niebie jaśnieje słońce,
Dni płyną, płyną miesiące…
Ze snu budzą się ptaki i drzewa, W sadzie już jabłko dojrzewa,
Sady obsypują się kwieciem. Wiatr nagie drzewa gnie w lesie…
To wiosna! Wiosna na świecie! Jesień na świecie! Już jesień!
Dni coraz dłuższe, gorętsze, Śniegową włożył świerk czapkę,
Zakwitły malwy przed chatą… Rzekę pod lodem mróz trzyma…
Lato na świecie! Już lato! Zima na świecie! Już zima!
Omówienie wiersza.
Dzieci opowiadają o treści wiersza, wymieniają kolejno pory roku. Ustalają, że cztery pory roku tworzą rok.
Jaką głoskę słychać?
N – lka głośno wymawia słowo : rok. Dzieci wybrzmiewają wyraźnie głoskę R.
N- lka prezentuje kolejno plansze z ilustracjami przedmiotów (ryba, rak, rower, radio, itp.)
Dzieci nazywają głoskę w nagłosie w nazwach tych przedmiotów.
Ustalają, że wszystkie wyrazy rozpoczynają się tę samą głoską R.
Nowa litera.
N – lka prezentuje planszę z małą i wielką literą R drukowaną i pisaną.
Omawia wygląd liter, dzieci wskazują różnice w wyglądzie.
Kreślenie litery.
N – lka prezentuje sposób kreślenia wielkiej litery R na tablicy.
Dzieci wodzą palcem w powietrzu kreśląc wielką literę (czynność powtarzają na dywanie, kolanie, dłoni.)
Każde dziecko otrzymuje tacę z kaszą manną. Dzieci kreślą wielką literę i rytmicznie recytują wiersz:
Idzie rak nieborak
Jak uszczypnie będzie znak.
Czynności powtarzają się z kreśleniem małej litery.
Gdzie się skryło R?
Dzieci wybierają z rozsypanki wyrazowej podpisy do w/w ilustracji. Odczytują je głośno
i umieszczają pod odpowiednimi obrazkami.
Pisakiem zakreślają wszystkie litery R w wyrazach.
Zabawa ruchowa „Ułóż literę”
N – lka dzieli dzieci na 4 grupy. Każdej grupie przyporządkowuje jeden kolor szarf.
Szarfy leżą w luźnej gromadce na środku sali. W czasie trwania piosenki każda grupa układa wielką literę R na dywanie tylko z wyznaczonego koloru szarf.
Uwaga! Każde dziecko może brać jednorazowo tylko po jednej szarfie.
„Korale z R.”
Każda grupa staje przed sztalugą. Grupy wybierają Kapitana, który pisakiem będzie na planszy łączył wyznaczony przez n – lkę rodzaj litery R. (załącznik nr 1)
I grupa – małe r drukowane
II grupa – małe r pisane
III grupa – wielkie R drukowane
IV grupa – wielkie R pisane
„Literowe puzzle.”
Dzieci siadają do stolików. Każde dziecko otrzymuje planszę z konturem małej i wielkiej litery R drukowanej (załącznik nr 2).
Zadanie dzieci :
wypełnić kredkami kontury liter
pociąć wzdłuż wyznaczonych linii
ułożyć powstałe puzzle i nakleić na kartkę
dorysować na kartce przedmiot, którego nazwa rozpoczyna się na R.