Temat: Pisanki
Cele:
– poznaje rodzaje pisanek
– poznaje naturalne metody barwienia jajek
– zachęcanie do wspólnej zabawy
Metody:
– podające: objaśnienia
– problemowe: rozmowa, burza mózgów
– ekspresyjne: społecznego porozumiewania się, swobodnej ekspresji
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: różne pisanki ( oklejanki, rysowanki, kraszanki, drapanki, oraz ich ilustracje, encyklopedia, wycinki z gazet )
Przebieg aktywności dzieci i nauczyciela
Uzasadnienie poczynań nauczyciela
Odkrycie problemu
Nauczyciel przychodzi do sali z wielkim koszem, w którym znajdują się pisanki. Zaprasza dzieci na dywan i zaczyna z nimi rozmowę na temat jajek wielkanocnych. N. pyta dzieci:
– Czy wiecie jak się takie pisanki maluje? Czy ktoś z was robił pisankę?
Weryfikacja hipotez dzieci.
Wspólne odczytanie informacji na temat pisanek z Internetu, gazet i encyklopedii. Oglądanie ilustracji, wyszukiwanie różnic między danymi pisankami. Doświadczanie przez dotyk każdego jajka wielkanocnego.
Zaciekawienie i skupienie uwagi dzieci.
Zdobycie wiedzy na temat pisanek.
Ekstrapolacja
Praca plastyczna – „Moja pisanka”
Dzieci za pomocą różnych ziaren, przypraw, różnych materiałów i kleju, flamastrów i kredek dzieci tworzą swoje dzieła.
Przeniesienie zdobytej wiedzy na inna sytuację percepcyjno-wyobrażeniową.
Wyzwalanie spontanicznej twórczości dziecka.
Relaksacja
Nauczyciel czyta dzieciom wierszyk „Pisanki” K. Różeckiej. Rozmawia z dziećmi co się dzieje w wierszyku, o czym jest? Jakie są pisanki? Itd.
Zabawa ruchowa. Każde dziecko ma inny rodzaj pisanki, na sygnał nauczyciela np. „kraszanki: ma podbiec do niego.
Relaksacja.
Zaspokojenie potrzeby ruchu, komunikacji i współpracy grupowej.
Egzemplifikacja
Zorganizowanie wystawy „Nasze pisanki” zaproszeni goście to nauczyciele, inne grupy, rodzice. Dzieci pomagają w wystrojeniu sali, przy zawieszaniu prac, itp.
Samodzielne wykonywanie poleceń nauczyciela.
Ocena
- Jak robi się pisanki? Czym można je malować? Które pisanki podobają się wam najbardziej? Czy któraś nazwa jest trudna do zapamiętania?
Powrót do problemu. Formułowanie wniosków. Uporządkowanie wiedzy.
WIERSZ WYKORZYSTANY W SCENARIUSZU
Tekst K. Różecka
PISANKI
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.