Matematyka w przedszkolu cyferki scenariusz

Matematyka w przedszkolu cyferki scenariusz

„Utrwalamy litery i cyfry podczas rozwiązywania różnorodnych zadań”

Cele ogólne:
– utrwalenie cyfr i znaków matematycznych;
– utrwalenie liczebników głównych;
– sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie opanowania dodawania oraz odejmowania;
– rozwijanie zdolności rozwiązywania prostych działań matematycznych;
Cele operacyjne:
– zna cyfry w zakresie 1 -8;
– dodaje i odejmuje w zakresie 1 -8;
– rozwiązuje proste działania matematyczne.
Metody:
– czynna- zadań stawianych dziecku do wykonania;
– słowna – oparta na poleceniach dla dzieci;
Formy:
– praca z całą grupą;
– praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
Ponumerowane krzesełka, list od króla Figurlota, cyfry, koperty z zadaniami, koszyk, klocki, pudełko, kostka do gry, klamerki, sznurek, zapis działań, płyta z muzyką, karta pracy

Wprowadzenie:
1. „Witamy swoje paluszki”: przeliczanie palców obu rąk poprzez dotyk o policzek, z jednoczesnym nazywaniem ich: mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk: 1,2,3…A potem wspak: 10,9,8…
2. „Ustawienie krzesełek według kolejności od 1 do 8”: nauczycielka prosi dzieci aby ustawiły stojące przed nimi ponumerowane krzesełka w kolejności od najmniejszego
3. „Przywitanie i przedstawienie się”: Dziecko mówi swoje imię, liczy głoski w wyrazie, zabiera kartonik z odpowiednią cyfrą. (cyfra będzie potrzebna do zabawy w dalszej części).
Część właściwa:
– odczytanie przez nauczycielkę listu adresowanego do grupy Starszaków”
Zanim we szłam dziś do sali, bardzo się zdziwiłam.
Bo przy drzwiach wejściowych kopertę zobaczyłam.
Wzięłam ją do ręki, potem otworzyłam.
Muszę przyzna szczerze bardzo się zdziwiłam.
Napisał do was ktoś, chce was prosić o coś.
Nie powiem wam co, bo to tajemnica.
Sami się domyślicie, gdy treść listu usłyszycie.

Hej dzieciaki przedszkolaki,
jestem król Figurlot z królestwa Figurlandii.
Czy mnie znacie i ochotę pomóc macie?
Mam kotka Psotka, z tym kotkiem Psotkiem są same kłopoty.
Zgubił gdzieś w zamku mój cenny pierścień złoty.
Dość mam już jego psot, ciągłych z nim kłopotów,
chcę by mi pomagał i tak nie rozrabiał.
Jeśli zadania moje rozwiążecie to pierścień odnajdę w mojej krainie ,
A kotkowi psotkowi dam całkiem inne imię.
Będzie się nazywał kotek Figurlotek.
Tak więc drogie starszaki potrzebuję waszej pomocy.
Dlatego przysyłam do was wiklinowy koszyk.
Są w nim koperty, w kopertach zadania. Czeka was zabawa niezapomniana.
– Nauczycielka pyta dzieci czy mają ochotę na rozwiązanie zadań. Zadaje pytania dotyczące treści listu:
-kto to jest król Figurlot?
– w jakim królestwie mieszka?
– jaki ma kłopot?

Zadanie I
„Rozwiązywanie zagadek o cyferkach”:
Jest podobna do szóstki, ale odwrócona. Jest od niej o 3 większa, wiesz już? Tak to ona ( 9 ).
To odgadnąć łatwo! Jest między cyframi, krzesło które stoi, do góry nogami (4)
Jechał Grześ rowerem, ojej! Co się stało!? Przednie koło mu się scentrowało. Trzeba je naprawić! My nie potrafimy, ale oba kółka złączymy i w cyferkę się zmieniły ( 8 )
Jest okrągłe jak balonik czasem grubsze, czasem mniejsze, lubi jak się tulą do niej inne cyfry od niej większe ( 0 )
Czy to cyfra, czy to ptak, że wygląda właśnie tak, jakby głowę, szyję, skrzydła ma, to jest właśnie nasze ( 2 )
Jedni mówią, że to kosa inni widza wiosło a ja wiem, że wiele razy szczęście mi przyniosło ( 7 )
Ogonek, pałeczka i brzuszek tej cyfry przedstawiać nie muszę, tyle masz palców u ręki i u nogi, chyba już wiesz, mój kolego drogi ( 5 )
Gdyby chciało zażartować i się nagle odwróciło to jak „E” by wyglądało i w linijki by wskoczyło ( 3 )
Gdy linka się urwała, to cyferka powstała, w dole brzuszek okrągły ma, kto z was jej imię zna? ( 6 )
Tę cyfrę łatwo rozpoznać możesz, no to chorągiewka no to bocian z dziobem na długiej nodze ( 1 )
(jeśli dzieci mają problemy nauczyciel daje dodatkowe wskazówki np. jest większa od dwa i mniejsza od cztery (3))
Zadanie II
Sami widzicie to nic trudnego, czy zaglądamy do zadania drugiego?
„Zabawa matematyczna”: nauczycielka wrzuca do pudełka kilka klocków – ( po kolei, żeby było słychać stuknięcie podczas wpadania kasztanów): Ile wrzuciłam?
Dorzucę jeszcze ……. ile? – dzieci patrzą i jednocześnie słuchają
Ile jest kasztanów w pudełku? (sprawdzenie, czy właściwie dzieci odpowiedziały). To samo zadanie, ale dzieci zamykają oczy.
(ile wrzuciłam najpierw?……, Ile potem?……, To ile jest razem? …. – sprawdzenie)
Zadanie III
Drugie zadanie też bułka z masłem czy 3 odgadnąć ochotę macie?
„Zabawa z kostką”: Dwoje dzieci, każde po kolei rzuca swoją kostką. Przeliczanie ile jest razem wyrzuconych oczek na dwóch kostkach. Wszystkie dzieci sprawdzają poprawność liczenia.
Zadanie IV
Tutaj też nie było dla was nic trudnego, zaglądamy może do zadania 4?
” Będziemy wieszać pranie”: nauczycielka opowiada: przyszła do nas wiosna, coraz częściej świeci słoneczko, nasze mamusie zaczną już niedługo wieszać i suszyć pranie w ogrodzie i na balkonie. Aby pranie nie spadło potrzebujemy…(klamerek). Wyobraźcie sobie że: wieszamy duży koc – używamy 6 klamerek, a obok mały koc – 3 klamerki (dzieci przypinają klamerki na pasku papieru). Przeliczenie ile klamerek użyto? Układanie działania i rozwiązywanie go.
( 6+2=, 4+2=, 4+4=)
Pranie było przypięte 8 klamerkami , odpinamy ręcznik przypięty 3 klamerkami, Ile klamerek zostanie) (8-3=, 7-4=, 6-1=)
Dzieci do każdego zadania układają na podłodze działania za pomocą odpowiednich cyfr.
Zadanie V
Dla rozluźnienia potańczcie trochę, żeby z kotka Psotka powstał Figurlotek..
„Wesoły taniec cyferek”: Taniec dzieci przy muzyce z magnetofonu. Dzieci mają  w ręce emblematy z cyframi z wcześniejszej zabawy. Podczas przerwy w muzyce dzieci reagują na sygnały przekazywane przez n-lkę ( pokaz cyfr:1 – 8). W zależności od pokazanej cyfry, tańczą te dzieci, które mają  odpowiedni emblemat z cyfrą. Wszystkie dzieci stają w rozsypce na dywanie, a następnie kucają. Podczas muzyki tańczą między dziećmi starając się je omijać.
Zadanie VI
Zostało nam już ostatnie zadanie czy i je rozwiązać jesteście w stanie?
„Praca indywidualna przy stolikach”: wypełnianie karty pracy przygotowanej przez nauczycielkę: policz i pokoloruj według schematu.
– Po rozwiązaniu zadań dzieci powrotem siadają na dywan, a nauczycielka mówi:
Myślę, że prośbę króla spełniliśmy, wszystkie zadania rozwiązaliśmy. Król pierścień znaleźć powinien, i dać kotkowi całkiem inne imię.
(nagle słychać pukanie do drzwi)
Cóż to może być? Jak myślicie? Przecież dobrze się spisaliście.
(do Sali wchodzi Pani Monika z listem i paczuszką, informując dzieci, że przed chwilą przyniósł go listonosz i prosił, by przekazać grupie Starszaków. Nauczycielka głośno odczytuje jego treść.)
Dziękuję bardzo moi kochani, znalazłem pierścień w bursztynowej Sali. W nagrodę przesyłam dla was serduszka, bo zniknął z królestwa mój problem wielki. Już nie mam w swej krainie łobuziaka Psotka, lecz bardzo grzecznego kotka Figurlotka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here