Matematyka świat zmienia

Scenariusz zajęć Matematyka świat zmienia

Temat zajęcia: „Matematyka świat zmienia” ” Wykorzystanie matematyki dziecięcej prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej w wspomaganiu rozwoju operacyjnego myślenia.

Prowadząca: Agnieszka Śmietańska

Grupa wiekowa: 5-latki

Cel główny:

Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających doskonaleniu umiejętności myślenia i wnioskowania, wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia. Ustalanie stałości liczby elementów w zbiorze. Dodawanie i odejmowanie. Kształtowanie pozytywnego stosunku do zadań matematycznych.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

– próbuje ustalać ilość elementów

– zna figury geometryczna (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt) i potrafi je wskazać

– układa rym podany przez nauczyciela

– tworzy zbiory dwu- trzy osobowe, łączy przedmioty w pary

– próbuje dodawać i odejmować

– zna kolory i potrafi je prawidłowo nazwać.

– umie poprawnie dopasować ilość przedmiotów do danej cyfry

Metody:

Aktywne:

– wykonanie pracy plastycznej,

Słowne:

-opis, opowiadanie, rozmowa, dyskusja.

Formy:

– grupowa,

– indywidualna

Pomoce dydaktyczne:

– Tekst” Trójkątna bajka” Wandy Wawiłow

– Koperty z kolorowymi trójkątami dla każdego dziecka

– Kostka do gry z kropkami

– Naklejki w kształcie trójkąta dla każdego dziecka

– Pudło- maszyna do liczenia

– Klocki do liczenia

– Cztery butelki przeźroczyste

– kartka z bloku, koła i trójkąty z papieru kolorowego, klej dla każdego dziecka

Przebieg zajęcia

  1. Zaproszenie dzieci do wspólnej zabawy.

  2. Układanki z trójkątów. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia. Ustalanie stałości liczby elementów w zbiorze Nauczyciel układa 12 dużych trójkątów przed dziećmi tak, aby tworzyły szereg i mówi: Mam dla was zagadkę. To są trójkąty (wskazuje je). Przyjrzycie się im. Jak chcecie, możecie je policzyć… Patrzcie uważnie. Nauczyciel zmienia ułożenie trójkątów. Następnie pyta: Jak myślisz,(zwracając się do konkretnego dziecka) czy teraz, po ułożeniu trójkątów jest tyle samo ? A może jest mniej? Dzieci, które potrafią już wnioskować o stałości liczby elementów, odpowiadają zwykle: Tyle samo, są tylko inaczej ułożone.
  3. Trójkątna bajka” – Wysłuchanie bajki. Rozmowa na temat utworu.
  4. Szukamy trójkąta” -Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów mających kształt figur geometrycznych: kół, kwadratów, trójkątów i prostokątów.
  5. Trójkątne rymy” – dzieci wyjmują ze swoich kopert figury trójkątów i układają według podanego rymu przez nauczyciela.
  6. Jedziemy autobusem” – Zabawa ruchowa. Dzieci jadą w autobusach zgodnych z naklejką na ich ubraniu. Gdy muzyka cichnie dzieci ustawiają się w grupach po 2, osoby. Muzyka ponownie gra dzieci biegają po Sali, na pauzę w muzyce zatrzymują się i ustawiają się według polecenia nauczyciela.
  7. Matematyczna maszyna” Nauczycielka wkłada z jednej strony maszyny klocki, a wyjmuje z drugiej. Dzieci liczą ile klocków zostało włożonych i ile wyjętych z maszyny. Podają różnicę.( np.: 10 -5=5,Wkładamy 10 klocków, wyjmujemy 5 czyli w maszynie zostało 5) Dodajemy klocki 5=5 równa się 10
  8. Podskocz tyle razy ile kropek pokazuje kostka” – zabawa ruchowa
  9. Kolorowe butelki” – Nauczyciel ustawia cztery przeźroczyste butelki ( oznaczone kolorami czerwonym, zielonym, żółtym, niebieskim). Zadaniem wskazanego dziecka jest umieścić w butelce tyle klocków ile wskazuje cyfra na kartce ( 3 w kolorze zielonym – do butelki z paskiem zielonym wrzucamy trzy klocki).
  10. Kolorowe figury” – Zabawa ruchowa w kole. Dzieci siedzą w kole. Na sygnał żółte trójkąty- dzieci z naklejkami w tym kolorze okrążają koło i siadają na swoim miejscu, czerwone trójkąty itd.
  11. Kolorowa kraina” – Praca plastyczna z kolorowych figur z papieru kolorowego dzieci tworzą własną krainę.
  12. Wspólne stworzenie wystawy prac dzieci.

Trójkątna bajka” Wanda Wawiłow

Była raz sobie skała bardzo dziwna trójkątna

Stał na tej skale pałac bardzo dziwny trójkątny

W pałacu tym na tronie bardzo dziwnym trójkątnym

Zasiadał król w koronie bardzo dziwnej trójkątnej

I patrzył z okna wieży bardzo dziwnej trójkątnej

Na dzielnych swych rycerzy bardzo dziwnych trójkątnych

Aż kiedyś raz dworacy na szczerozłotej tacy

Przynieśli mu śniadanie wykwintne niesłychanie

A było to nieduże zwyczajne jajko kurze

Bardzo dziwne okrągłe i krzyknął król:

– No wiecie! Toż to prawdziwa bajka!

Pomyślcie, że na świecie są takie dziwne jajka!

Więc niech mu odtąd wszędzie okrągłym wszystko będzie.

Dworacy nieboracy zabrali się do pracy

I w ciągu jednej chwili jak kazał tak zrobili.

I stała odtąd skała bardzo dziwna okrągła

A na tej skale pałac bardzo dziwny okrągły

W pałacu zaś na tronie bardzo dziwnym okrągłym

Zasiadał król w koronie bardzo dziwnej okrągłej

I patrzył z okna wieży bardzo dziwnej okrągłej

Na dzielnych swych rycerzy bardzo dziwnych okrągłych

Tak to z powodu jajka

Z trójkątnej – okrągła zrobiła się bajka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here