SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
H. SIENKIEWICZ „POTOP”
Temat: Cechy powieści historycznej. (H. Sienkiewicz „Potop”)
Cele lekcji:
Uczeń:
– zna i potrafi opowiedzieć fabułę powieści „Potop” H. Sienkiewicza,
– zna, potrafi wymienić i opisać cechy powieści historycznej,
– potrafi wskazać cechy powieści Sienkiewiczowskiej,
Metody pracy: pogadanka, miniwykład, ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
– zbiorowa,
– indywidualna.
Środki dydaktyczne:
– karta pracy,
– powieść „Potop” H. Sienkiewicza
Przebieg lekcji:
Część wstępna:
1) Czynności organizacyjne: sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji.
2) Rozdanie uczniom kart pracy.
Część właściwa:
1) Określenie czasu akcji w utworze „Potop”. Porównanie z czasem powstawania powieści.
2) Uczniowie mają za zadanie określić wydarzenia historyczne, które miały miejsce w powieści. Uświadomienie uczniom szczególnej roli wydarzenia obrony Jasnej Góry.
3) Geneza nazwania „Potopu” powieścią „ku pokrzepieniu serc”. Krótka dyskusja o znaczeniu tego sformułowania.
4) Uczniowie mają za zadanie wymienić głównych oraz drugoplanowych bohaterów. Określenie – którzy są postaciami historycznymi, którzy występują jedynie na łamach powieści.
5) Pojęcie powieści historyczne- definicja, cechy. Krótka notatka.
Część końcowa:
1) Podsumowanie: nawiązanie do wcześniej poznanych powieści Sienkiewicza. Zapoznanie uczniów z pojęciem powieść Sienkiewiczowska, główne cechy. Nauczyciel może także wprowadzić pojęcie: powieść walterscottowska i wyjaśnić jej powiązania z „Trylogią”.
Praca domowa:
Napisz recenzję powieści „Potop” Henryka Sienkiewicza. Spójrz na nią pod kątem gatunku, jakim jest powieść historyczna.
Załączniki.
KARTA PRACY
Na podstawie lektury powieści „Potop” H. Sienkiewicza odpowiedz na poniższe pytania:
1. Jak pisarz widzi miejsce fantazji historii w procesie tworzenia powieści?
2. Co przede wszystkim interesuje Sienkiewicza w przeszłości?
3. Jak pisarz wyobraża sobie czytelnika powieści historycznej?