Konspekt lekcji języka polskiego „Kajtkowe przygody”
Temat: Poznajemy Kajtka, tytułowego bohatera lektury pt. „Kajtkowe przygody”.
Cele lekcji:
Uczniowie:
– doskonalą umiejętność głośnego czytania utworu ze zrozumieniem jego treści,
– potrafią określić czas i miejsce akcji utworu,
– wymieniają oraz opisują bohaterów lektury, dokonując rozróżnienia na pierwszoplanowe postaci główne oraz bohaterów drugorzędnych,
– wiedzą, co oznacza określenie – ptaki/zwierzęta chronione,
– wiedzą, czym są przymiotniki oraz jakie pełnią funkcje, potrafią je wyróżnić w tekście,
– potrafią opisać głównego bohatera lektury (zarówno jako postać występującą w utworze jak i od strony przyrodniczej – jako ptak chroniony).
Metody pracy:
– miniwykład,
– pogadanka,
– rozmowa nakierowana,
– drama.
Formy pracy:
– indywidualna,
– praca w grupach,
– praca zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne:
– egzemplarz lektury „Kajtkowe przygody”.
Przebieg lekcji:
- Czynności wprowadzająco-organizacyjne. Nauczyciel sprawdza listę obecności uczniów oraz pracę domową.
- Chętny lub wybrany uczeń na prośbę nauczyciela przypomina zagadnienia poznane na poprzedniej lekcji.
- Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel prosi o podanie tytułu i autora lektury, którą uczniowie mieli za zadanie przeczytać. Dodatkowe przykładowe pytania: Jakie znacie inne utwory autorki poznanej lektury? Czy spodobała wam się książka „Kajtkowe przygody”? Jakie są wasze wrażenia po lekturze książki? Jakie uczucia budzi w Was Kajtek? Nauczyciel stara się naprowadzić uczniów tak, aby opowiedzieli o osamotnieniu głównego bohatera, o odłączeniu od rodziny oraz o pozostaniu Kajtka w zimnym klimacie (pomimo zupełnego niedostosowania do takiej pogody).
- Uczniowie zapisują temat lekcji, a pod nim wpisują metryczkę. Nauczyciel nakreśla ją na tablicy. Następnie wspólnie starają się ją uzupełnić. Uczniowie przepisują metryczkę do zeszytu.
- Nauczyciel rozpoczyna kolejną krótką rozmowę. Tym razem sformułowane wnioski mają posłużyć za wprowadzenie do dalszej dyskusji i ustalenie cech charakterystycznych dla formy pamiętnika. Przykładowe pytania: Kto jest narratorem w tym opowiadaniu? Jak nazywamy taką formę? W jakiej innej lekturze zetknęliście się z pamiętnikiem?
- Uczniowie otrzymują kilka minut na odnalezienie fragmentów w książce, które wskazują na to, iż utwór ten ma formę pamiętnika. Wybrany przez nauczyciela lub chętny uczeń czyta na głos wybrany fragment.
- Wspólne ustalenie kim są bohaterowie utworu. Wyszczególnienie postaci pierwszo- i drugoplanowych. Przykładowe pytania naprowadzające uczniów do sformułowania poprawnych wypowiedzi: Kim jest tytułowy bohater utworu? Dlaczego? Czy jest to postać główna, najważniejsza w utworze? Jakie wyróżnicie postaci drugoplanowe (uwzględnienie podziału na ludzi i na zwierzęta).
- Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w lekturze fragmentów opisujących różnych bohaterów. Następnie wybiera jednego z uczniów i prosi o przeczytanie znalezionych fragmentów.
- Krótkie omówienie akcji opowiadania. Przykładowe pytania: Gdzie rozgrywa się akcja opowiadania? W jakim czasie rozgrywane są przygody Kajtka? Jak to się stało, że Kajtek został sam na wsi?
- Zabawa metodą dramową: „Konferencja prasowa z Kajtkiem”. Nauczyciel wybiera lub wskazuje chętnego ucznia, który będzie odgrywał rolę Kajtka. Pozostali uczniowie dobierają się w pary (najlepiej pracując w ławce). Pary tworzą dwuosobowe zespoły – przedstawiciele redakcji telewizyjnych, radiowych, prasowych. Uczniowie przygotowują pytania do Kajtka, powinny dotyczyć nie tylko treści książki, ale opierać się także na wiedzy przyrodniczej. Nauczyciel pełni rolę rzecznika prasowego – prowadzi konferencję prasową, wita zebranych. Jednym z wniosków z zabawy powinien dotyczyć ekologii i tego, jak ważną rolę odgrywa ochrona środowiska i jak ważne jest zainteresowanie tym tematem.
- Przygotowanie do redagowania opisu bociana. Uczniowie wspólnie z nauczycielem grupują przymiotniki opisujące wygląd bohaterów. Zapisanie do zeszytu krótkiej notatki dotyczącej wiadomości o przymiotniku.
- Wspólne ustalenie planu opisu (przypomnienie o trójdzielnej budowie tekstu: wstęp, rozwinięcie, zakończenie).
- Uczniowie indywidualnie redagują opis Kajtka.
- Nauczyciel wybiera kilku uczniów, którzy czytają swoją pracę.
- Ocena oraz wybór najciekawszego opisu.
- Praca domowa. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową: Zaznacz w książce fragmenty dotyczące relacji panujących wśród zwierząt.