SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH DLA GRUPY DZIECI 3-4LETNICH
Prowadzący: Anna Jopek
Temat tygodnia: Jak rośnie roślina?
Temat dnia: „Drzewo”
Data: 19.03.2014r.
Czas trwania: 30-40 minut
Hasła programowe:
Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Cele operacyjne: dziecko
– uważnie słucha dłuższego utworu literackiego
– wzbogaca słownictwo
– wymienia czynniki potrzebne do wzrostu roślin: woda, światło, ciepło
– wskazuje narzędzia potrzebne ogrodnikowi do pracy
– nazywa ziarna fasoli
– poszerza wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin
– potrafi wypowiedzieć się na dany temat na podstawie własnych spostrzeżeń i obserwacji
– doskonali koordynacje wzrokowo-ruchowa
Metoda: słowna, czynna, pokazowa
Forma: indywidualna, grupowa
Pomoce: opowiadanie Moniki Niewielskiej „Ziarenko”, ilustracje przedstawiające przedmioty i elementy pogody (słońce, deszcz) niezbędne do wysiewu i wzrostu roślin (doniczka, ziemia), tamburyno,
Przebieg zajęć:
1. Powitanie piosenka „Pani Wiosna…”
2. Wysłuchanie opowiadania Moniki Niewielskiej „Ziarenko”:
Pewnego dnia na ziemię spadło ziarenko. Było malutkie, okrągłe i twarde. Rozglądało się dokoła, obserwowało zieloną trawkę i piękne, kolorowe kwiaty, które rosły w pobliżu. Też chciało być takie! Po kilku dniach zaczął wiać wiatr. Przywiał ziemię, która przykryła całe ziarenko jak kołderką. A potem spadł deszcz. Ziarenko całą noc leżało zakopane w mokrej ziemi. Rano zaświeciło słońce i ziarenku zrobiło się cieplutko i przyjemnie. Poczuło, że pęcznieje, a jego łupinka robi się miękka. Słoneczko grzało teraz codziennie, a wieczorami padał drobny deszczyk. Ziarenko pęczniało coraz bardziej. Po kilku dniach nagle… trach! Łupinka pękła! Ziarenko trochę się przestraszyło, ale tylko przez chwilkę, bo zaraz się okazało, że z pęknięcia w łupince wystaje malutki korzonek. Korzonek rozejrzał się dokoła i… hyc w dół! Zaczął rosnąć i zagłębiać się w ziemię. Z pęknięcia w łupince zaczął też wyrastać malutki kiełek. Rozejrzał się dookoła, tak jak przedtem korzonek, i skierował się do góry. Przebił ziemię, wyprostował dwa skulone listki i zaczął rosnąć. Piął się w górę i w górę, do słońca! Przybywało mu listków, a łodyżka stawała się coraz dłuższa. Wreszcie na samej górze pojawił się malutki pączek. Powolutku rósł i rósł. Pewnego dnia, gdy rano wzeszło słońce, pączek rozwinął się w przepiękny kwiat.
3. Omówienie treści opowiadania: Co przykryło ziarenko jak kołderką? Jak to się stało, że ziemia zrobiła się mokra? Kiedy ziarenku zrobiło się cieplutko?
4. Zabawa ruchowa „Powroty”– Dzieci biegają po dywanie w różnych kierunkach. Nauczyciel nadaje rytm, grając na tamburynie. Po chwili przestaje grać, a dzieci zatrzymują się i rozglądają na boki. Na hasło nauczyciela:
Fruwamy jak jaskółki! dzieci wyciągają ręce w bok i biegają w różnych kierunkach po dywanie – Chodzimy jak bociany! – dzieci wyciągają ręce na boki i wysoko unosząc kolana, spacerują po sali – Skaczemy jak żabki! – dzieci robią przysiad podparty i skaczą w różnych kierunkach.
5. Zabawa „Czego potrzebuje roślina?” – wybieranie spośród rożnych obrazków tych, które przedstawiają przedmioty oraz elementy pogody niezbędne do wysiewu roślin: słonce, deszcz, konewka, doniczka itd.
6. Wykonanie własnej hodowli roślin- posadzenie sadzonek (fasoli, cebuli).
7. Podsumowanie zajęć.