Scenariusze i konspekt zajęć z figurami geometrycznymi
Temat: „Święto prostokątów, trójkątów i kwadratów”- scenariusz zajęć przedszkolnych
Cele ogólne:
poznanie i utrwalenie nazw figur geometrycznych;
rozwijanie wyobraźni i pomysłowości;
Cele szczegółowe:
posługiwanie się nazwami poznanych figur geometrycznych;
poznanie i utrwalenie wyglądu i cech poznanych figur geometrycznych;
ćwiczenie wyobraźni, spostrzegawczości i umiejętności pracy w grupie;
Metody:
Aktywizujące;
Czynne;
Słowne;
Forma pracy:
– praca indywidualna;
– praca w grupie;
Pomoce dydaktyczne:
– materiały plastyczne, figury geometryczne wycięte z kolorowego kartonu, różnej wielkości i koloru, klej;
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie;
2. Nauczyciel czyta dzieciom wiersz pod tytułem: „Bajki nowej prostokątnej i kwadratowej” Danuty Wawiłow:
„Za górami i za lasami, tam gdzie rzeki płyną miodowe,
było sobie kiedyś królestwo bardzo piękne i kwadratowe.
Kwadratowe stały tam chatki, kwadratowe kwitły tam kwiatki,
kwadratowe latały ważki, kwadratowe śpiewały ptaszki.
Kwadratowy był sobie zamek, cztery wieże i most zwodzony,
kwadratowe ogromne wrota, kwadratowe złote balkony.
W kwadratowej złotej koronie król zasiadał w sali na tronie,
W kwadratową drapał się głowę i do ludu wygłaszał mowę:
„Posłuchajcie, moi kochani! Coś tu nudno jest niesłychanie.
Życie mamy nazbyt spokojne! Wypowiedzmy sąsiadom wojnę.”
Nieopodal, za siódmą rzeką, stała góra, a na tej górze
Było sobie drugie królestwo, prostokątne i niezbyt duże.
Prostokątne stały tam chatki, prostokątne kwitły tam kwiatki,
Prostokątne latały ważki, prostokątne śpiewały ptaszki.
Prostokątny był również pałac, cztery wieże i most zwodzony,
Prostokątne ogromne wrota, prostokątne złote balkony.
W prostokątnej złotej koronie król zasiadał na złotym tronie,
W prostokątną drapał się głowę i do ludu wygłaszał mowę:
„Posłuchajcie, drodzy poddani. Coś tu nudno jest niesłychanie.
Życie mamy nazbyt spokojne, więc wypowiem sąsiadom wojnę!”
Zatrąbiły trąby bojowe, pędzi wojsko już kwadratowe,
Żeby w bitwie wielkiej się zmierzyć z prostokątną armią rycerzy.
I krzyknęły obie królowe: „Ej, puknijcie się lepiej w głowę!
Dosyć tego! Skończcie tę wojnę! My lubimy życie spokojne!”
A królowie się zawstydzili i natychmiast się pogodzili,
Wyprawili ucztę wspaniałą i bawili się przez noc całą.
Kwadratowa armia rycerzy z prostokątnych jadła talerzy
I w ogóle było bombowo prostokątnie i kwadratowo!”
3. Następnie nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat wiersza.
Jak wyglądały królestwa, domy, kwiaty i królowie w poznanym wierszu;
Jaka jest fabuła historii, którą dzieci wysłuchały;
Czy dzieci chciałyby mieszkać w takich królestwach;
4. Nauczyciel przykleja do tablicy wycięte z kolorowego kartonu duże figury. Pyta dzieci o cechy, którymi różnią się te figury od siebie. Trwa dyskusja, którą podsumowuje nauczyciel. Zaznacza, że trójkąt ma trzy boki i kąty, kwadrat ma cztery boki równe i kąty proste, a prostokąt ma po dwie równe pary boków i kąty proste.
5. Konkurs z pytaniami. Nauczyciel czyta zagadki a dzieci odpowiadają.
„My wszystkiego mamy trzy.
Ach, jak wesoło mieć,
trzy boki i trzy kąty.
Trzy wierzchołki także mamy
i pracując na trzy fronty
każdej pracy rade damy.”(trójkąt)
„Dwa długie boki,
dwa krótkie boki
i cztery kąty proste.
Co za figura geometryczna
nosi się tak wyniośle.” (prostokąt)
„Zagadka zaczyna się stąd!
Jest w nim prosty każdy kąt.
No i zawsze mój kolego,
równe boki w nim,
dlatego już od bardzo wielu lat,
mówią o nim, że to …”(kwadrat)
6. Zabawa ruchowa pod tytułem „Figury do domu”
Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy, każda grupa dostaje naklejkę z kształtem jednej z poznanych podczas zajęć figur. Duże figury, które wcześniej wisiały na tablicy, nauczyciel zawiesza w różnych miejscach sali. Dzieci swobodnie biegają po sali, wcześniej do tego przygotowanej. Na hasło „figury do domu” dzieci biegną w miejsce gdzie zawieszone jest figura o takim samym kształcie jak ich naklejka. W tle może grać muzyka.
7. Praca plastyczna.
Każde dziecko dostaje klej, białą kartkę i wycięte figury geometryczne (w różnym kształcie i kolorze). Z dostępnych materiałów ma przygotować pracę pod tytułem „Geometryczne królestwo”. Następnie prace są wywieszone na wystawie.
8. Zakończenie zajęć. Przedszkolaki biegają po sali w rytm wesołej muzyki. Wciąż mają przyklejone naklejki z figurami. Na hasło nauczyciela: „ Żegnamy wszystkie trójkąty”- dzieci z takimi symbolami machają do pozostałych. Analogicznie dzieci z naklejkami w kształcie prostokąta i kwadratu. Na koniec nauczyciel mówi: „Żegnamy wszystkie figury geometryczne”- wtedy machają wszystkie dzieci.