Figury geometryczne scenariusz zajęć w przedszkolu

Figury geometryczne konspekt zajęć w przedszkolu
Scenariusze i konspekt zajęć z figurami geometrycznymi

Temat: „Święto prostokątów, trójkątów i kwadratów”- scenariusz zajęć przedszkolnych

Cele ogólne:
poznanie i utrwalenie nazw figur geometrycznych;
rozwijanie wyobraźni i pomysłowości;
Cele szczegółowe:
posługiwanie się nazwami poznanych figur geometrycznych;
poznanie i utrwalenie wyglądu i cech poznanych figur geometrycznych;
ćwiczenie wyobraźni, spostrzegawczości i umiejętności pracy w grupie;
Metody:
Aktywizujące;
Czynne;
Słowne;

Forma pracy:
– praca indywidualna;
– praca w grupie;

Pomoce dydaktyczne:
– materiały plastyczne, figury geometryczne wycięte z kolorowego kartonu, różnej wielkości i koloru, klej;

Przebieg zajęć:
1. Przywitanie;
2. Nauczyciel czyta dzieciom wiersz pod tytułem: „Bajki nowej prostokątnej i kwadratowej” Danuty Wawiłow:
„Za górami i za lasami, tam gdzie rzeki płyną miodowe,
było sobie kiedyś królestwo bardzo piękne i kwadratowe.

Kwadratowe stały tam chatki, kwadratowe kwitły tam kwiatki,
kwadratowe latały ważki, kwadratowe śpiewały ptaszki.

Kwadratowy był sobie zamek, cztery wieże i most zwodzony,
kwadratowe ogromne wrota, kwadratowe złote balkony.

W kwadratowej złotej koronie król zasiadał w sali na tronie,
W kwadratową drapał się głowę i do ludu wygłaszał mowę:

„Posłuchajcie, moi kochani! Coś tu nudno jest niesłychanie.
Życie mamy nazbyt spokojne! Wypowiedzmy sąsiadom wojnę.”

Nieopodal, za siódmą rzeką, stała góra, a na tej górze
Było sobie drugie królestwo, prostokątne i niezbyt duże.

Prostokątne stały tam chatki, prostokątne kwitły tam kwiatki,
Prostokątne latały ważki, prostokątne śpiewały ptaszki.

Prostokątny był również pałac, cztery wieże i most zwodzony,
Prostokątne ogromne wrota, prostokątne złote balkony.

W prostokątnej złotej koronie król zasiadał na złotym tronie,
W prostokątną drapał się głowę i do ludu wygłaszał mowę:

„Posłuchajcie, drodzy poddani. Coś tu nudno jest niesłychanie.
Życie mamy nazbyt spokojne, więc wypowiem sąsiadom wojnę!”

Zatrąbiły trąby bojowe, pędzi wojsko już kwadratowe,
Żeby w bitwie wielkiej się zmierzyć z prostokątną armią rycerzy.

I krzyknęły obie królowe: „Ej, puknijcie się lepiej w głowę!
Dosyć tego! Skończcie tę wojnę! My lubimy życie spokojne!”

A królowie się zawstydzili i natychmiast się pogodzili,
Wyprawili ucztę wspaniałą i bawili się przez noc całą.

Kwadratowa armia rycerzy z prostokątnych jadła talerzy
I w ogóle było bombowo prostokątnie i kwadratowo!”

3. Następnie nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat wiersza.
Jak wyglądały królestwa, domy, kwiaty i królowie w poznanym wierszu;
Jaka jest fabuła historii, którą dzieci wysłuchały;
Czy dzieci chciałyby mieszkać w takich królestwach;

4. Nauczyciel przykleja do tablicy wycięte z kolorowego kartonu duże figury. Pyta dzieci o cechy, którymi różnią się te figury od siebie. Trwa dyskusja, którą podsumowuje nauczyciel. Zaznacza, że trójkąt ma trzy boki i kąty, kwadrat ma cztery boki równe i kąty proste, a prostokąt ma po dwie równe pary boków i kąty proste.

5. Konkurs z pytaniami. Nauczyciel czyta zagadki a dzieci odpowiadają.

„My wszystkiego mamy trzy.
Ach, jak wesoło mieć,
trzy boki i trzy kąty.
Trzy wierzchołki także mamy
i pracując na trzy fronty
każdej pracy rade damy.”(trójkąt)

„Dwa długie boki,
dwa krótkie boki
i cztery kąty proste.
Co za figura geometryczna
nosi się tak wyniośle.” (prostokąt)

„Zagadka zaczyna się stąd!
Jest w nim prosty każdy kąt.
No i zawsze mój kolego,
równe boki w nim,
dlatego już od bardzo wielu lat,
mówią o nim, że to …”(kwadrat)

6. Zabawa ruchowa pod tytułem „Figury do domu”
Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy, każda grupa dostaje naklejkę z kształtem jednej z poznanych podczas zajęć figur. Duże figury, które wcześniej wisiały na tablicy, nauczyciel zawiesza w różnych miejscach sali. Dzieci swobodnie biegają po sali, wcześniej do tego przygotowanej. Na hasło „figury do domu” dzieci biegną w miejsce gdzie zawieszone jest figura o takim samym kształcie jak ich naklejka. W tle może grać muzyka.

7. Praca plastyczna.
Każde dziecko dostaje klej, białą kartkę i wycięte figury geometryczne (w różnym kształcie i kolorze). Z dostępnych materiałów ma przygotować pracę pod tytułem „Geometryczne królestwo”. Następnie prace są wywieszone na wystawie.

8. Zakończenie zajęć. Przedszkolaki biegają po sali w rytm wesołej muzyki. Wciąż mają przyklejone naklejki z figurami. Na hasło nauczyciela: „ Żegnamy wszystkie trójkąty”- dzieci z takimi symbolami machają do pozostałych. Analogicznie dzieci z naklejkami w kształcie prostokąta i kwadratu. Na koniec nauczyciel mówi: „Żegnamy wszystkie figury geometryczne”- wtedy machają wszystkie dzieci.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here