Dziecko nie wymawia r, l, k, sz, cz…itd

Dziecko nie wymawia r, l, k, sz, cz...itd

Lowel zamiast rower- gdy dziecko nie wymawia trudnych głosek. Problem z wymawianiem trudnych głosek jest jednym z najczęstszych zaburzeń mowy u dzieci. Umiejętność pięknego wysławiania się jest potrzebna na każdym etapie życia. Dlatego, jeśli zauważysz u swojego malucha jakiekolwiek problemy z wymawianiem głosek koniecznie skonsultuj się z logopedą. My opisujemy, z jakimi głoskami i dlaczego dzieci mają największy kłopot.

Kłopoty z nauką, obniżone poczucie własnej wartości, kompleksy, trudności w kontaktach z rówieśnikami to tylko niektóre skutki niedoskonałości wymowy, jakie dotykają dzieci. Nie trzeba nikomu udowadniać, że prawidłowy sposób mówienia jest jednym z najważniejszych elementów autoprezentacji, która potrzebna jest nie tylko w szkole czy pracy, ale nawet na placu zabaw. Rozwój mowy jest procesem indywidualnym. Są jednak pewne przyjęte normy, dzięki którym rodzice i nauczyciele mogą upewnić się czy rozwój mowy dziecka jest prawidłowy czy konsultacja z logopedą jest niezbędna.

Logopedzi zaznaczają, że niektóre nieprawidłowości w wymowie są normą i nie należy się nimi zbyt mocno martwić. Wśród przedszkolaków, szczególnie tych cztero i pięcioletnich bardzo często spotyka się zastępowanie trudniejszych głosek łatwiejszymi- s-ś- sz, z-ź -ż, c-ć-cz, dz-dź- dż, r-l-j. Zamiast szkoła maluch mówi śkoła, rower to lowel lub jowej. To naturalne. Podobnie jak zastępowanie nowo opanowanym dźwiękiem innych, na przykład korale- korare. Zazwyczaj trudności te ustępują samoistnie. Jeśli utrzymują się dłużej konieczna jest wizyta u logopedy, szczególnie, jeśli sytuacja taka jest u dziecka, które ukończyło już siódmy rok życia. W tym wieku, bowiem przyjmuje się, że rozwój mowy od strony artykulacyjnej za zakończony a nieprawidłowości mogą utrudnić naukę czytania i pisania. Wizyta u logopedy jest niezbędna, gdy podczas mówienia dziecko zniekształca prawie wszystkie głoski a jego sposób mówienia jest zrozumiały tylko dla najbliższych.

Bez terapii u logopedy nie uda się również wyleczyć wad mowy polegających na wymawianiu głosek dźwięcznych bezdźwięcznie. Dziecko mówi wtedy zamiast bułka- półka, a domek brzmi jak tomek. Zaburzenie polegające na wymawianiu głosek nosowych, jako ustnych też samo nie zniknie. Jeśli dziecko zamiast „na” mówi „da” a „mama” brzmi jak „baba” koniecznie należy odwiedzić logopedę. Korygowanie tych wad wymaga czasami konsultacji u ortodonty i foniatry a ich nieleczenie może prowadzić to poważnych problemów szkolnych.

Terapia logopedyczna niezbędna jest także, jeśli dziecko zniekształca dźwięki –sepleni, źle wymawia r, l, ł, g czy k oraz gdy maluch zmiękcza twarde głoski. Pociecha mówi wtedy zamiast lala- jaja, ławka to jawka, kot to tot a Gosia- Dosia. Wszystkie wady sprawiają, że dziecku jest trudniej opanować umiejętność czytania i pisania. Nie bez znaczenie jest to także dla funkcjonowania malucha w grupie rówieśniczej. Podsumowując wizyta u logopedy jest niezbędna, gdy: dziecko mówi w sposób niezrozumiały dla otoczenia. Trzy- czterolatek wciąż nie wymawia: w, f, k, g, l. Gdy maluszek sepleni w wieku pięciu lat, wymawia głoski wkładając język między ząbki a sześciolatek nieprawidłowo lub w ogóle nie wymawia r.

Problemy z prawidłowym mówieniem mogą być spowodowane zaburzeniami ostrości słuchu. Gdy dziecko nie słyszy dokładnie nie jest w stanie prawidłowo naśladować dźwięków. Uszkodzony może być także słuch fonemowy, który odpowiada za prawidłowe rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków. Jeśli zaburzenie znajduje się na poziomie kory mózgowej proces nabywania i posługiwania się mową może być nieprawidłowy. Często dzieci mówią nosowo lub seplenią gdyż mają problemy z oddychaniem, uciążliwy katar lub przerost trzeciego migdałka. Na wady wymowy wpływa też nieprawidłowo zbudowany narząd artykulacyjny, na który składają się wargi, podniebienie i język oraz wszystkie wady zgryzu. Jeśli zauważamy jakiekolwiek problemy dziecka warto je natychmiast konsultować. Szybko podjęta terapia logopedyczna daje olbrzymie szanse na wypracowanie prawidłowego sposób mówienia przez dziecko.

Wizyta u logopedy i dobranie odpowiednich ćwiczeń jest tylko pierwszym krokiem, jaki należy podjąć by zminimalizować problemy dziecka z wymawianiem trudnych głosek. Najważniejsze są ćwiczenia, które rodzice powinni podjąć razem z dzieckiem. Wspomaganie mowy malucha powinno się zacząć jednak dużo wcześniej. Karmienie piersią, ograniczanie gryzaków, nauka dbałości o jamę ustną, dbanie o drożność noska to tylko niektóre elementy, które sprawią, że narząd artykulacyjny, który jest najważniejszy w nauce mówienie, będzie sprawny. Warto także pamiętać, że tak zwaną gimnastykę buzi i języka można prowadzić niemal w każdej sytuacji. Wspólne udawanie ziewającego misia, zakrywając oczywiście usta, wylizywanie i oblizywanie smakołyków z talerzyka, ćwiczenie języka, dmuchanie w wiatraczek czy zdmuchiwanie piórka to tylko niektóre zabawy, które mogą usprawniać narząd artykulacyjny dziecka. Warto także maluchowi czytać. Nie tylko poszerzy on dzięki temu zakres słownictwa, ale także pozwoli osłuchać się maluchowi z trudnymi dla niego głoskami.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here