Data: 12.12.2012r.
Grupa wiekowa: 3-latki
Prowadząca: Elżbieta Kubacka – nauczyciel w Samorządowym Przedszkolu nr 38 w Krakowie, Akademia Zielonego Misia.
Temat kompleksowy: POMAGAMY ZWIERZĘTOM W ZIMIE
Temat zajęć: BUDUJEMY KARMNIK
Cel hospitacji: Umiejętność organizowania sytuacji edukacyjnych rozwijających samodzielność dzieci
Cele ogólne:
- Rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i organizacyjno-porządkowych (II/5, II/3, II/1)
- Kształtowanie umiejętności spostrzegania (XIV/2)
- Kształtowanie umiejętności przestrzegania ustalonych reguł (I/2)
- Kształtowanie nawyku dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych (VI/5)
Środki dydaktyczne: karmniki złożone z figur geometrycznych, maty, sylwety ptaków, fasolki, szarfy, płyta CD z muzyką, emblematy uśmiechniętej i smutnej buźki
Literatura dla dzieci: zagadka ze zbioru „Zagadki dla najmłodszych”
Etapy: | Przebieg: | Cele operacyjne: | Uwagi: |
1.Czynności porządkowe i samoobsługowe2.Organizacja wstępna: zebranie dzieci. 3. „Powitanie” – piosenka na powitanie do melodii „Panie Janie” 4. „Karmnik” – zagadka wprowadzająca w temat zajęć 5. ”Budujemy karmnik” – zabawa dydaktyczna 6. ”Karmimy ptaki” – zabawa matematyczna z elementami metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej 7. „Wróbelki w karmniku” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa 8. Ewaluacja zajęć | Porządkowanie sali po zabawie.Wykonywanie czynności higienicznych w łazience. „Kółeczko zwijamy” Śpiewanie piosenki na powitanie. Rozwiązanie zagadki dotyczącej karmnika. Układanie schematu karmnika z figur geometrycznych. Wybieranie ptaków w odpowiedniej ilości. Dopasowywanie fasolek do ptaków zgodnie z zasadą jeden do jednego. Przeliczanie ptaków oraz fasolek. Dzieci pełnią rolę wróbelków – biegają po sali, w czasie gdy nauczycielka gra na tamburynie. Na ciszę w muzyce – wróbelki ustawiają się przy karmnikach i stukają paluszkami naśladując jedzenie ziarenek. Dzieci ustawiają się przy uśmiechniętej buźce jeśli zajęcia im się podobały i dobrze się czuły w czasie zajęć. Dzieci, którym się nie podobało ustawiają się przy smutnej buźce. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach. | – reaguje na melodię do sprzątania zabawek w ustalony sposób,– porządkuje salę po skończonej zabawie, – odkłada zabawki w wyznaczone miejsce, – pomaga kolegom/koleżankom w porządkowaniu sali po zabawie, – przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie porządkowania sali, – ustawia się w kolejce do toalety, – samodzielnie korzysta z toalety, – myje ręce, – wyciera ręce, – siada na dywanie, – reaguje na hasło nauczycielki w ustalony sposób, – śpiewa piosenkę, – potrafi związać koło, – siada w kole na dywanie, – śpiewa piosenkę na powitanie, – rozwiąże zagadkę, – wskaże karmnik na ilustracji, – oczekuje na swoją kolej, – potrafi zorganizować sobie przestrzeń do zabawy, – rozdaje koperty pozostałym uczestnikom zabawy, – układa schemat karmika wg wzoru, – prezentuje efekty swojej pracy, – zabiera odpowiednią ilość ptaszków, – liczy do 3, – układa ptaszki w karmniku, – potrafi przyporządkować odpowiednią ilość fasolek do ptaków, – stara się samodzielnie wykonać zadanie, – sprawdza poprawność wykonania zadania, – prezentuje efekty swojej pracy, – samodzielnie organizuje sobie przestrzeń do zabawy, – biega po sali z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, – reaguje na ciszę w muzyce w ustalony sposób, – odszuka swój „karmnik”, – ilustruje ruchem zachowanie ptaszków, – ustawia się przy odpowiedniej buźce w zależności od swoich uczuć, |