Nadchodzi czas, gdy Twoje dziecko staje się coraz
bardziej samodzielne. Poznaje coraz więcej słów, rozwija aparat mowy i zaczyna stawiać swoje żądania. Nadchodzi czas buntu dwulatka, dlatego może być trochę bardziej marudne niż zwykle. Mimo wszystko, dalej uważa cię za najlepszego kompana do zabawy, jeszcze nie zauważając innych dzieci.
Rozwój fizyczny
Dziecko ma już bardzo dobrze rozwiniętą tzw. dużą motorykę, czyli mięśnie całego ciała. Bardzo dużo się rusza, nie ma chwili żeby siedziało spokojnie. Teraz, gdy opanowało chodzenie, zaczyna rozwijać się jeszcze bardziej skacząc i biegając. Zabawa z nim to już czysta przyjemność, nie dość że dziecko bardziej absorbuje się tym co robi, to rozumie te czynności. Najciekawsze są obecnie dla niego zabawy z takimi przedmiotami którymi może rzucać, podrzucać, łapać, czyli doskonale poradzi sobie z piłką czy balonikiem. Jego ruch są zamierzone, kopnięta przez niego piłka powoli zaczyna trafiać tam gdzie dziecko celowało. Takie zabawy rozwijają w nim nowe obszary motoryczne. Oczywiście nie za każdym razem wszystko wchodzi po jego myśli, jednak ważne jest to, żeby widziało że może się udać. Zachęcaj dziecko do aktywnych zabaw na świeżym powietrzu, w miarę możliwości baw się z nim, namalujcie kredą na chodniku kolorowe kwadraty i skaczcie po nich, albo po prostu rzucajcie piłką do celu.
Rozwój psychospołeczny
Twój maluch zaczyna wesoło spoglądać w lustro, mniej więcej od tego momentu, rozpoznaje on swoje odbicie, a nie traktuje go jako innej osoby. Jeżeli widzi on coś w swoim wyglądzie co chce dotknąć, nie wskazuje już lustra, a szuka tego miejsca u siebie. Jeżeli masz córeczkę, może warto zacząć jej robić kucyki, jeżeli ma wystarczająco długie włoski i pokazywać efekt w lusterku. Twoje dziecko ogarnia też ogromna ochota nazywanie przedmiotów, które widzi. Niestety, jeszcze nikt nie rozumie tego co dziecko mówi, jego zasób słów na chwilę obecną to około 50 wyrazów, które potrafi wypowiadać w szeregu. Dziecko zaczyna zapamiętywać także krótkie ciągi, może powtórzyć liczby do dwóch, oczywiście nie rozumiejąc ich znaczenia, jedynie odtwarzając to co słyszy. Brzdąc ma doskonały zmysł obserwacji, dzięki czemu dostrzega różnice w otoczeniu, takie których nawet dorośli nie wyłapują. Nie staraj się więc chować przed nim rzeczy, których wolałabyś żeby nie ruszał, on zaraz dostrzeże ich brak i zaraz się tym zainteresuje. Dziecko nie potrafi jeszcze wchodzić w interakcje z innymi dziećmi, bawi się raczej obok nich niż z nimi. Woli raczej bawić się z osobą dorosłą lub samo. Może zacząć okazywać swoje niezadowolenie z różnych rzeczy, zaczyna wchodzić powoli w okres buntu, który przypada około drugiego roku życia. Nie zawsze będzie chętnie wykonywało Twoje prośby i polecenia, pamiętaj jednak, że łatwo go nakłonić do czegoś podczas zabawy lub oferując jakąś korzyść. Staraj się cierpliwie znosić jego dąsy, bądź stanowcza, ale czasem pozwól dziecku o czymś samemu zadecydować, to sprawi że poczuje się samodzielne i niezależne. W ten sposób budowana pewność siebie, zaowocuje w okresie przedszkolnym.