14 miesiąc życia dziecka

14 miesiąc życia dziecka

Rozwój dziecka z każdym dniem postępuje coraz szybciej. Różnicę widać nawet
w poszczególnych dniach. Maluch staje się coraz bardziej samodzielny i zaczyna rozumieć i wykonywać proste polecenia. Ma także coraz więcej ząbków, więc jego dieta powinna zacząć się zmieniać.

Rozwój fizyczny

14. miesięczne dziecko coraz więcej czasu poświęca na samodzielne chodzenia. Oczywiście ciągle zdarzają się upadki, jednak są już coraz rzadszym zdarzeniem. Dziecko samo stoi, nie ma problemów z utrzymaniem równowagi. Ciągle jeszcze gdy się śpieszy może raczkować, by szybciej pokonać trasę do przebycia, jednak już u celu, samo podnosi się
i wstaje. Raczkowanie także dominuje podczas zabaw malucha, kiedy łatwiej mu w tej pozycji bawić się swoimi ulubionymi zabawkami. Wtedy to też możecie zainwestować
w zabawki, rozwijające precyzję ruchów, doskonałym pomysłem są drewniane klocki, bądź piłka, które na pewno na długo zaabsorbują uwagę malca.

W tym miesiącu, można także spokojnie zrezygnować z nocnego karmienia. Dziecko ma już na tyle dobrze rozwinięty układ pokarmowy, że na pewno wytrzyma nocną przerwę
w jedzeniu, a jeśli nawet będzie się budzić przez kilka pierwszych dni, to nie będzie to objaw głodu, ale przyzwyczajenia. Pamiętajcie także, żeby nie karmić dziecka „na zapas” podczas kolacji, bo wtedy maluch może cierpieć na ból brzuszka w nocy. Aby odzwyczajanie się od nocnego karmienia nie było uciążliwe warto przez pierwsze dni przygotowywać letnią wodę, którą można podać, gdy dziecko się obudzi. Po kilku takich „wodnych” karmieniach malec sam będzie wiedział, że nie warto się budzić.

Z racji tego, że malec ma już coraz więcej ząbków zacznij wprowadzać do jego diety więcej twardszych produktów, a rezygnuj z takiej ilości dań w formie papki. Dziecko musi nauczyć się gryźć i żuć, aby właściwie rozwijał się jego zgryz. Coraz częściej maluch będzie też chciał samodzielnie jeść więc mu tego nie zabraniajcie. Wprowadzając nowe produkty do diety, róbcie to etapowo, obserwując przy tym, czy nie zachodzi żadna reakcja alergiczna.

Rozwój psychospołeczny

Wasz maluch potrafi już wyraźnie wypowiadać słowa „mama” i „tata”, które często będzie używał nie tylko do określenia osób ale także rzeczy, uczy się coraz większej ilości słów, sam tworzy także swoje słówka ze zlepków sylab, niezrozumiałych właściwie dla nikogo. Niedługo już z tych sylab zaczniecie słyszeć pierwsze poprawne słowa. Bardzo ważne jest, by jak najwięcej mówić do dziecka, opowiadać co się robi, śpiewać piosenki, można także zwracać się do dzieci w formach zdrobniałych opisując niektóre rzeczy np. piesek, kicia lub uczyć dziecko powtarzać krótkie dwusylabowe wyrazy takie jak „lala”, „papa”. Pamiętajcie, by przede wszystkim mówić poprawnym językiem, takim, jakiego dziecko powinno się nauczyć. Zdarza się, że niektóre dzieci w tym okresie rozwojowym zaniedbują naukę mowy, zafascynowane innymi nowymi dla nich sytuacjami, tak może być na przykład, gdy dziecko jest zafascynowane nauką chodzenia.  Ale nie martwcie się, to wszystko minie, każde dziecko ma indywidualny tok rozwoju.

Maluch jest coraz bardziej zainteresowany także tym, co go otacza, chce wszystkiego dotykać – to jeden ze sposobów jego poznawania świata. Jeśli macie w domu zwierzątko, psa lub kota, będzie to doskonały kompan w rozwoju i zabawach, a także świetny opiekun. Zwierzę to też doskonały wychowawca, nic tak jak kontakt malucha ze zwierzęciem, nie może nauczyć go bezwarunkowej miłości, odpowiedzialności i lojalności. Warto także uświadamiać od początku dziecko, że zwierzak to także obowiązki.

Uczcie malca odróżniania części ciała, pokazujcie, gdzie są oczka, uszy, nosek, usta, brzuszek, nóżki, rączki, doskonałe do tego mogą być pluszowe zabawki, dziecko po kilku takich lekcjach samo będzie potrafiło na Waszą prośbę pokazać, gdzie co się znajduję. Każdy taki sukces nagradzajcie na przykład brawami, to będzie motywować do dalszego rozwoju.

Malec coraz chętniej i łatwiej współpracuje z otoczeniem. Śmiało możecie mu dawać proste polecenia do wykonania na przykład „wrzuć to do śmieci”, „podaj misia” i tym podobne. Uczy się już także rozróżniać przedmioty, wie do czego służy szczotka do włosów, do czego kosz na śmieci. Jest szczerze zainteresowany przedmiotami takimi jak telefon, pilot do telewizora. Dlatego drogie elektroniczne sprzęty trzymajcie z dala od zasięgu małych rączek. Oszczędzicie sobie nerwów, gdy dziecko niechcący coś popsuje. Jednak pod Waszą opieką nie zabraniajcie maluszkowi eksperymentować i coraz lepiej poznawać świat.

Przygotujcie sobie także krótkie stałe formułki, którymi będziecie prosili dziecko
o wykonanie jakiejś czynności na przykład: „podaj mi proszę…”, „wrzuć proszę to do śmieci” itd. Stałe formułki ułatwią dziecku zapamiętanie ich i wykonanie, a także dadzą poczucie bezpieczeństwa, że wiedzą już co mają zrobić. W ten sposób uczycie także dziecko odpowiedzialności i uczynności.

Jeśli Wasze dziecko nie miało szczepionki w 13. miesiącu życia przeciwko odrze, śwince i różyczce, wykonajcie je koniecznie teraz, gdyż są to szczepienia obowiązkowe. Możecie także zdecydować się na dodatkową, płatną szczepionkę przeciw ospie wietrznej, która czasem powoduje bardzo poważne powikłania. Wasz pediatra może także polecić szczepionki przeciwko pneumokokom i meningokokom, musicie wspólnie z lekarzem ustalić, przeciw czemu warto dziecko uodpornić.

Pamiętajcie także, że warto już zacząć uczyć dziecko mycia ząbków, najpierw z Waszą pomocą, a później pozwalać mu się usamodzielnić. Jest to szczególnie ważne, zwłaszcza po słodkich posiłkach, by ząbków nie zaatakowała próchnica.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here