SCENARIUSZ ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNYCH DLA GRUPY DZIECI 4-LETNICH
Prowadzący: Anna Jopek
Temat tygodnia: Sprzątamy naszą Ziemię!
Temat dnia: „Czy jest powód do zmartwienia?”
Data: 23.04.2015r.
Grupa: 4-latki
Hasła programowe:
kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
Cele operacyjne, dziecko:
– potrafi skupić się na słuchanym opowiadaniu
– wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu literackiego
– potrafi rozpoznać i zapamiętać to, co było przedstawione na obrazkach
– zna zwierzęta leśne
– wie, jak zachowywać się w lesie
– wie, w jaki sposób chronić zwierzęta i im pomagać
– cierpliwie czeka na swoją kolej
– bezpiecznie porusza się po sali podczas zabawy
– stosuje się do poleceń nauczyciela
– reaguje na dźwięki
– potrafi posegregować śmieci
Metody: słowna, czynna, pokazowa
Formy: indywidualna, grupowa
Pomoce: nagranie z melodią do powitania, tekst opowiadania E. Śnieżkowskiej-Bielak „Zmartwienie Żuczka Błyskotka”, pacynka, obrazek lasu, napisy właściwych zachowań, przedmioty tj. liście, kwiaty, reklamówki, butelki…, tamburyno, Wycinanka cz.2, nr 21, zielona farba, kulki waty.
Przebieg:
1. Przywitanie piosenką „Witam Cię”- witanie się na różne sposoby.
2. Opowiadanie E. Śnieżkowskiej-Bielak „Zmartwienie Żuczka Błyskotka”.
W pewnym wielkim lesie żył Żuczek Błyskotek. Mieszkał w norce pod zeszłorocznymi liśćmi. Codziennie rano wybierał się na polankę, aby tam zjeść śniadanko. Najbardziej lubił zielone, chrupiące źdźbła trawy, której było tam bardzo dużo. Żuczek miał wielu przyjaciół: Zajączka Kłapouszka, Wiewiórkę Skoczkę, Ślimaka Nosidomka.
Pewnego razu, gdy jeszcze smacznie spał, obudził go straszny hałas. Przerażony Żuczek zaszył się na samym końcu swojej norki. Wokoło było słychać tupanie, krzyki, łomoty. Gdy hałas ucichł, Błyskotek przypomniał sobie o śniadaniu, ale… nie mógł się wydostać ze swojej kryjówki. Na końcu tunelu z liści leżało coś wielkiego i błyszczącego.
Żuczek próbował odepchnąć przeszkodę. Nadaremno! Usiadł smutny i gorzko zapłakał. Płacz Błyskotka usłyszał Ślimak Nosidomek.
– Kto tak płacze? – zapytał. – Jestem ślimak Nosidomek, w czym mogę pomóc?
Uradowany Błyskotek poprosił Nosidomka, by zawołał Zajączka Kłapouszka, który był najsilniejszy z jego przyjaciół. Ślimak podążył jak mógł najprędzej po Zajączka, choć wiadomo, że ślimaki nie są najszybszymi stworzeniami na świecie.
Wezwany Zajączek w kilku susach podskoczył i odsunął wielką przeszkodę. Błyskotek był wolny!
– Dziękuję wam, przyjaciele! – zawołał radośnie, ale zaraz posmutniał.
Las zarzucony był papierkami po cukierkach, pudełkami po soczkach, ogryzkami, a u wylotu Żuczkowej norki leżała wielka puszka po coca-coli.
– Ojej, jak tu brudno! – zawołał Żuczek. – Kto tak naśmiecił?
– Wstyd powiedzieć, Błyskotku – rzekł zasmucony Zajączek. – Dzisiaj były tu na wycieczce przedszkolaki.
Zrozumiał Błyskotek, skąd pochodziły te hałasy, jednak się zdziwił.
– To przedszkolaki nie wiedzą, jak trzeba zachowywać się w lesie?
A wy, dzieci, co o tym sądzicie?
3. Rozmowa na temat opowiadania;
1 – Gdzie żył Żuczek Błyskotek?
2 – Gdzie mieszkał?
3 – Co najbardziej lubił jeść na śniadanie?
4 – Jak nazywali się przyjaciele Żuczka Błyskotka?
5 – Co zdarzyło się pewnego dnia?
6 – Dlaczego Żuczek nie mógł pójść na śniadanie?
7 – Kogo poprosił o pomoc?
8 – Kogo sprowadził Ślimak Nosidomek?
9 – Jak wyglądał las po wycieczce przedszkolaków?
10 4. Podawanie zasad właściwego zachowania się w lesie.
Nauczyciel przypomina pytanie z opowiadania:
1 To przedszkolaki nie wiedzą, jak trzeba zachowywać się w lesie?
2 A wy wiecie? To jak powinniśmy się zachowywać w lesie?
Dzieci podają, jak według nich ludzie powinni zachowywać się w lesie, a nauczyciel zapisuje te zasady na tablicy.
Przykładowe zapisy:
Nie hałasujemy.
Nie śmiecimy (śmieci zabieramy ze sobą).
Nie łamiemy gałązek.
Nie deptamy grzybów i innych roślin.
Nie jemy nieznanych owoców.
Pacynka włącza się do rozmowy, mówi, że las to jego (misia) królestwo i nie byłby zadowolony, gdyby w jego domu (lesie) dzieci np. zostawiły śmieci…
5. Zabawa ruchowo – muzyczna „ Widzę coś…”
Na dźwięki tamburynu, dzieci biegają po sali, gdy usłyszą słowa: widzę coś, widzę coś… odpowiadają : co widzisz? wtedy nauczyciel odpowiada na ich pytanie np. widzę wiewiórki skaczące po lesie , a dzieci naśladują to co usłyszały – skaczące wiewiórki.
6. Zabawa ruchowa „Sprzątamy las”
Nauczyciel rozkłada na dywanie różne przedmioty (kwiaty, reklamówki, butelki, patyczki, liście…) zadaniem dzieci jest pozbieranie tych elementów, których w lesie nie powinniśmy spotkać.
7. Zadanie w Wycinankach cz. 2 nr 21wykonanie wiosennego drzewa – malowanie liści kulką waty, umoczoną w zielonej farbie.