Temat: „W krainie muzyki”- konspket zajęć w przedszkolu
Cele ogólne:
Rozbudzenie w dziecku zainteresowań muzycznych;
Dziecko kształtuje umiejętność pracy w grupie;
Dziecko wyrabia w sobie umiejętność ruchowego reagowania na dźwięki muzyczne;
Dziecko rozwija w sobie wrażliwość muzyczną i inwencję twórczą;
Metody:
Aktywizujące- konkursy wiedzy;
Czynne- taniec, zabawa ruchowa;
Słowne- rozmowa;
Forma pracy:
– praca indywidualna;
– praca w grupie;
Pomoce dydaktyczne:
– nutki, wycięte z kartonu, apaszka,
Przebieg zajęć:
1. Rozpoczęcie zajęć, sprawdzenie obecności;
Nauczyciel rysuje na tablicy pięciolinię. Wyczytuje listę. Dziecko zgłasza się, że jest obecne, podchodzi do nauczyciela i odbiera od niego nutkę, wyciętą z kartonu i przykleja ją do tablicy.
2. Nauczyciel wprowadza dzieci w temat zajęć. Następnie czyta opowiadanie pod tytułem: „W krainie muzyki”.
„Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało. W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki, a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy. Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.
Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.”
Następnie nauczyciel rozmawia z dziećmi i analizuje opowiadanie. Pyta dzieci o to jak wyglądała zaczarowana kraina? Czy chciałyby mieszkać w takiej krainie? Tłumaczy także pojęcia, które mogą być dzieciom obce.
3. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dostaje kolorową apaszkę. Nauczyciel włącza utwór muzyczny i prosi dzieci by wyobraziły sobie, że są mieszkańcami zaczarowanej, muzycznej krainy. Następnie tańczą do muzyki, wykonując dowolne ruchy z apaszkami.
4. Dzieci siadają w kole. Zadaniem przedszkolaków jest dokończenie zdania: „Muzyka to…”. Ważne by dzieci tworzyły swoje własne pomysły i nie powielały pomysłów innych dzieci.
5. Przedszkolaki dalej siedzą w kole. Nauczyciel zadaje dzieciom zagadki. Dziecko, które zna odpowiedź podnosi rękę do góry. Przykładowe zagadki:
„Okrągły i brzuchaty,
Wśród zabawek czasem leży
Zależy mu na tym, aby go uderzyć.
Gdy stuknę go czasem-zagra pod palcami
Głośno mi dziękuje, gdy stukam palcami.” (bębenek)
„Mały i cienki, cieniutkim głosem
Zagra piosenki pod twoim nosem.” (flet)
„Chyba największy wśród instrumentów
Swoją ogromną paszczę otwiera
By pięknie grały wszystkie koncerty.”( fortepian)
„Zrobione są z drewna
Cztery struny mają
Gdy pociągniesz po nich smyczkiem
To pięknie zagrają.” (skrzypce)
„Duża albo mała,
Jak u słonia zwie się.
Gdy zaczynasz w nią dmuchać
Melodia się niesie.” (trąbka)
6. Zabawa ruchowa- kot i ptaszki.
Nauczyciel rozkłada na podłodze kolorowe obręcze, które będą ptasimi gniazdami. Dzieci zamieniają się w ptaki. Jeden ochotnik zamienia się w kota. Gdy gra muzyka, dzieci-ptaki biegają po sali. Wydają ptasie odgłosy, na przykład: pi pi. Gdy melodia ucicha nagle pojawia się kot, głośno miauczy. Dzieci-ptaki chowają się w gniazdach-obręczach, uciekają przed kotem. Dziecko dotknięte przez kota odpada. Wygrywa to dziecko, które nie da się złapać.
7. Zakończenie zajęć.