KONSPEKT ZAJĘĆ- NAUCZANIE ZINTEGROWANE
Temat: Czy jestem Przyjacielem Ziemi?
Cele lekcji:
Uczeń:
– potrafi wziąć udział w dyskusji dotyczącej ochrony i dbania o środowisko,
– wymienia sposoby ochrony środowiska,
– rozpoznaje znaki ekologiczne,
– zna składniki środowiska przyrodniczego,
– zasady właściwego postępowania wg zasad młodego ekologa,
– rozumie pojęcie „ekologia”,
– rozumie wpływ działania człowieka na środowisko.
Metody:
– pogadanka,
– pokaz,
– ćwiczenia praktyczne,
– elementy dramy.
Formy:
– indywidualna, zbiorowa.
Cele edukacyjne
Edukacja przyrodniczo-społeczna:
– nauka o ochronie środowiska, znajomość zasad ochrony przyrody,
– uświadomienie znaczenia ochrony Ziemi,
– umiejętność sprawnego posługiwania się pojęciami „przyroda” i „ekologia”.
Edukacja polonistyczna:
– kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
– sprawne wypowiadanie się na temat ochrony środowiska,
– redagowanie zasad, jakie powinien przestrzegać przyjaciel Ziemi,
– zabawa dramowa ” lamenty Ziemi”, rozmowa na temat działań ekologicznych.
Edukacja matematyczna:
– kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania liczb w zakresie do 100,
– ćwiczenie liczenia w pamięci,
– rozwiązywanie zadań tekstowych.
Edukacja plastyczno- techniczna:
– indywidualne tworzenie pracy plastycznej,
– dobór odpowiedniej techniki malarskiej,
– utrwalenie pojęć: barwy zimne i ciepłe.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie nauczyciela z uczniami
2. Czynności organizacyjne: sprawdzenie listy obecności, pracy domowej.
3. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Wspólnie rozwiązują ćwiczenie 1 – wykreślankę wyrazową. (załącznik 1).
4. Nauczyciel na tablicy zapisuje hasło – rozwiązanie wykreślanki:
Razem zadbajmy o środowisko.
5. Poinformowanie uczniów o nadchodzącym Światowym Dniu Ziemi. Krótka pogadanka na ten temat. Przykładowe pytania: Dlaczego wprowadzono takie święto?, Kiedy obchodzimy Dzień Ziemi?, Czy tylko w tym dniu pamiętamy o kłopotach naszej planety?, W jaki sposób możemy pomóc naszej planecie?
6. Rozmowa na temat zagrożeń dla środowiska naturalnego wynikających z działalności człowieka.
7. Prowadzący zapoznaje uczniów ze wskazaniami młodych ekologów. (załącznik 2). Kolejni uczniowie odczytują kolejne przykazania. Wspólne omówienie każdego punktu.
8. Karta pracy, zadanie matematyczne. (załącznik 3). hasło: bądź przyjacielem środowiska.
9. Zapisanie tematu lekcji.
10. Wykonanie testu „ Przyjaciel przyrody” ( ćwiczenie 1. , str. 86- podręcznik ).
11. Uczniowie sprawdzają punkty , dodają je i czytają rozwiązanie zamieszczone w podręczniku na str. 87.
12. Uczniowie, którzy zdobyli 6 punktów, otrzymują plakietki „ Przyjaciela Przyrody”.
13. Zabawa dramowa: ,,Lamenty Ziemi”.
Uczeń -Ziemia spaceruje i lamentuje, np. Ludzie nie dbają o mnie moje rzeki, jeziora, morza, oceany są bardzo brudne, ptaki nie śpiewają tak wesoło jak dawniej, rosną góry śmieci, giną rośliny, umierają zwierzęta… następnie podchodzi do różnych dzieci i pyta:
-Jak możesz mi pomóc?
Uczniowie wymyślają różne działania ekologiczne.
14. Zapisywanie wyrazów związanych z tematem ekologia, ochrona środowiska – burza mózgów – dzieci pracują w grupach i zapisują wyrażenia na paskach, a następnie wklejają na tablicę przedstawiającą słońce z promykami.
15. Praca w grupach: Projektowanie i wykonywanie plakatów: „ Co my możemy zrobić, aby zadbać o naszą planetę?”
16. Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Liczenie w pamięci, rozwiązywanie zadań tekstowych ( wykonanie ćw. 1. str. 88). Analiza treści zadania i rozwiązywanie metodą syntetyczną.
17. Ćwiczenia w liczeniu ( zadanie 2. Str. 88).
18. Podsumowanie lekcji: Wypowiedzi dzieci na temat zajęć, czego się nauczyły, jak im się podobały zajęcia, wykonanie testu’ Sprawdź, czy dobrze zrozumiałeś” ( karta pracy nr 8 ).
19. Zadanie pracy domowej.
Załącznik 1.
Ćwiczenie 1
Skreśl co drugą literę i zapisz hasło.
DHZAIGEMŃ ZYISEDMQI REABZUELM ZSAFDWBFAMJOMZY OD ŚĄRIOSDPORWLINSVKYO
Załącznik 2.
Przykazania ekologa!
Þ Stan naszego środowiska zależy od nas. Decydują o nim nasze codzienne zachowania.
Þ Dbaj o swoje otoczenie. Dbaj o to, żeby inni nie śmiecili.
Þ Segreguj odpady. Wyrzucaj szkło, papier, plastik, metal do odpowiednich pojemników.
Þ Kupuj towary w opakowaniach nadających się do ponownego przetworzenia.
Þ Wyrzucaj śmieci tylko w miejscach do tego przeznaczonych!
Þ Zbieraj makulaturę! Wiesz, że papier produkuje się z drewna. Wielu drzewom podarujesz życie, jeśli odniesiesz makulaturę do punktu skupu.
Þ Ekolog oszczędza wodę. Nie pozwala, aby kapała z kranu, kąpie się pod prysznicem, nie zużywa wody bez powodu.
Załącznik 3.
Rozwiąż działania, uporządkuj je w kolejności malejącej i odczytaj hasło
9 x 3 + 8 = cie
6 x 7 + 20 = przy
3 x 9 – 7 = do
10 x 4 -5 = Lem
9 x 9 + 4 = Bądź
8 x 2 + 7 = śro
7 x 7 + 3 = ja
10 x 1 – 3 = ka
14 x 0 + 18 = wis