Konspekt zajęć w przedszkolu warzywa i owoce
Temat: Jemy owoce i warzywa – witaminy dla wszystkich!
Cele:
Dzieci:
kształtują w sobie postawę prozdrowotną,
znają walory zdrowotne warzyw i owoców,
rozpoznają owoce i warzywa przez zmysł dotyku,
znają zasady bezpieczeństwa i higieny przy przygotowaniu i spożywaniu owoców i warzyw.
Metody:
gry i zabawy dydaktyczne,
metoda zadań stawianych dziecku,
rozmowa.
Formy pracy:
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Przebieg:
1. Nauczyciel wita się z uczniami, wykonuje czynności organizacyjne, wprowadzające do zajęć.
2. Do sali przychodzi gość – Pani Witaminka. Przedstawia się: Jestem Pani Witaminka, Witam chłopców i dziewczynki. Jeśli chcecie mieć wesołe minki, Pamiętajcie zjadajcie witaminki!
3. Pani Witaminka włącza dzieciom piosenkę Fasolek: „Witaminki, witaminki” (treść w załączniku). Dzieci bawią się w rytm muzyki.
4. Rozmowa kierująca. Pani Witaminka zadaje dzieciom pytania dotyczące treści odsłuchanej piosenki, np.: Dlaczego Jasio ma ponurą minę? Co należy jeść, żeby być zdrowym jak ryba? Jakie owoce są wymienione w piosence?
5. Burza mózgów – Pani Witaminka zadaje pytanie, gdzie mogą mieszkać witaminy? Dyskusja nakierowana na wniosek, że witaminy są w owocach i warzywach, których trzeba dużo jeść, aby być zdrowym.
6. Przedszkolaki żegnają gościa.
7. Nauczyciel czyta uczniom zagadki, na które dzieci starają się odpowiedzieć (załącznik). Po każdej prawidłowo odgadniętej zagadce, jeden z uczniów wybiera obrazek przedstawiający określony owoc lub warzywo i przyczepia go do tablicy.
8. Zgadywanka: „Co to jest?” Dzieci kolejno będą dotykać w worku owoców i warzyw z opaską na oku. Starają się poprzez dotyk odgadnąć, co trzymają w dłoni.
9. Nauczycielka przypomina dzieciom o właściwej higienie spożywania owoców i warzyw. Podstawową zasadą jest umycie rąk oraz owoców i warzyw przed zjedzeniem.
10. Wszystkie dzieci idą umyć ręce.
11. Dzieci segregują wyjęte z worka owoce i warzywa wkładając je do odpowiednich koszyków.
12. Przygotowanie sałatki z owoców. Przed przystąpieniem do pracy prowadzący przypomina dzieciom o zasadach bezpiecznego posługiwania się przyborami kuchennymi.
13. Nauczyciel dzieli dzieci na 3. grupy.
Grupa 1 zajmuje się przygotowaniem owoców do sałatek.
Grupa 2 kroi owoce.
Grupa 3miesza owoce i rozkłada na poszczególne talerzyki.
14. Dzieci jedzą smakowitą sałatkę. Nauczyciel przypomina o zasadach kulturalnego zachowania się przy stole.
15. Na zakończenie zajęć dzieci jeszcze raz bawią się w rytm piosenki „Witaminki”
16. Zakończenie zajęć.
Załącznik 1.
Treść piosenki:
1. Spójrzcie na Jasia, co za chudzina,
słaby, mizerny, ponura mina,
a inny chłopcy silni jak słonie,
każdy gra w piłkę lepiej niż Boniek.
mówione: dlaczego Jasio wciąż mizernieje,
bo to głuptasek, witamin nie je
ref.: Witaminki, witaminki,
dla chłopczyka i dziewczynki,
wszyscy mamy dziarskie minki,
bo zjadamy witaminki.
2. Wiśnie i śliwki, ruda marchewka,
grusza pietruszka i kalarepka,
smaczne porzeczki, słodkie maliny,
to wszystko właśnie są witaminy.
mówione: Kto chce być silny zdrowy jak ryba
musi jeść owoce i warzywa
Załącznik 2.
Zagadki:
Skórka fioletowa,
a miąższ pod nią złoty,
smakuje wybornie,
wszyscy wiedzą o tym.
(śliwka)
Każdy z was odgadnie
łatwo tę zagadkę,
ma bielutki korzeń
i zieloną natkę.
(pietruszka)
Dobra gotowana i dobra surowa,
choć nie pomarańcza,
jest pomarańczowa.
Kiedy za zielony
pochwycisz warkoczyk
i pociągniesz mocno,
wnet z ziemi wyskoczy.
(marchewka)
Jakie warzywo,
chociaż niewielkie,
wyciśnie z oczu
słoną kropelkę?
(cebula)
Skórka pomarańczowa
do obrania gotowa.
(pomarańcza)
Skórka jak aksamit,
miąższ soczysty wielce.
Gdy ugryziesz trochę,
zaraz zechcesz więcej.
(brzoskwinia)