Konspekt zajęć w przedszkolu grzyby
Temat: Idziemy na grzyby.
Cele:
Dzieci:
– poznają zasady bezpiecznego zbierania grzybów i poruszania się po lesie
– znają niebezpieczeństwo, jakie może mu zagrażać, gdy nie dostosuje się do zasad panujących podczas przebywania w lesie,
– wiedzą, że do lasu może wybrać się jedynie w towarzystwie osób dorosłych i odpowiedzialnych
– potrafią wymienić grzyby jadalne i trujące, rozróżnia je,
– doskonalą swoje umiejętności plastyczne,
– potrafią sprawnie liczyć w zakresie do „8”,
Metody:
– opowiadanie, pogadanka,
– heureza,
– gry i zabawy dydaktyczne
– zajęcia plastyczne.
Formy pracy:
– zbiorowa, indywidualna.
Przebieg zajęć:
- Czynności organizacyjne. Powitanie się z przedszkolakami piosenką.
- Prowadzący zajęcia włącza dzieciom muzykę. Wysłuchanie piosenki „Na grzyby” (tekst w załączniku). Dzieci ruszają się w rytmu muzyki.
- Nauczycielka razem z uczniami dokładnie omawia treść piosenki. Może zadać przykładowe pytania: O czym jest piosenka? (analiza + zdjęcia), Jakie jest metrum piosenki? (utrwalenie pojęcia metrum, odsłuchanie piosenki wraz z klaskaniem w rytmu muzyki), Jaka to piosenka? (nastrój), Ile razy w piosence powtarza się melodia? (utrwalenie pojęcia zwrotka i refren).
- Metodą powtórzeniowo-pamięciową dzieci uczą się piosenki.
- Wspólne odśpiewanie piosenki.
- Prowadzący zajęcia prosi uczniów o wygodne położenie się na dywaniku. Włącza muzykę relaksacyjną z dźwiękami lasu.
- Prowadzący zadaję dzieciom zagadkę. Treść zagadki w załączniku (odpowiedzią jest las).
- Krótka rozmowa dotycząca lasu, grzybów; przykładowe pytania: jakie znacie grzyby rosnące w lesie?, kto wie jak należy zbierać grzyby i dlaczego w ten sposób?
- Nauczycielka pokazuje dzieciom ilustracje z Atlasu Grzybów. Rozmowa dotycząca grzybów jadalnych i grzybów trujących. Prowadzący zajęcia omawia na wybranych ilustracjach określone grzyby tłumacząc przy tym dlaczego niektóre z nich można zbierać, a od innych trzymać się lepiej z daleka. Opowiada o tym, że: nie należy zbierać muchomorów, dzieci same nie mogą chodzić na grzyby; tłumaczy dlaczego: dzieci nie mogą tego robić, ani samodzielnie ich próbować, dlaczego nie należy niszczyć starych grzybów, także muchomorów.
- Rozmowa o tym, jak należy zachowywać się w lesie, podkreślenie niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą zbieranie i jedzenie grzybów o niewiadomym pochodzeniu i nieznanym wyglądzie.
- Zabawa rytmiczna „Grzyby”. Nauczyciela włącza dzieciom muzykę – raz ciszej, raz głośniej. Dzieci w grze są „grzybkami” i zajmują dowolne miejsce na sali. Na początku zabawy są w przysiadzie., gdy melodia jest włączona cicho – „grzybki” są małe, gdy melodia grana jest coraz to głośniej, dzieci wcielając się w rolę grzybów „rosną” – przechodzą do pozycji stojącej i obracają się wokół własnej osi.
- Zabawa „Grzybobranie”, która pozwoli dzieciom utrwalić, które grzyby są trujące, a które można zrywać i spożywać. Prowadzący opowiada dzieciom historyjkę, o tym, że dzieci są misiami i bardzo bardzo chcą spać. Dzieci ruchowo muszą odzwierciedlać słowa nauczycielki – kładą się do snu, a w tym czasie wyrastają w lesie grzyby. I te jadalne i te trujące. W tym czasie prowadzący rozkłada grzyby, które wcześniej wykonał z papieru po całej sali. Po przebudzeniu dzieci muszą zebrać z sali tylko te jadalne grzyby. Następnie wspólnie z nauczycielką dzieci omawiają zebrane grzyby. Wygrywa ten, kto zebrał tylko jadalne grzyby i ma ich najwięcej.
- Zabawa ruchowa „Idziemy na grzyby”. Jeden z uczniów (chętny, wybrany przez prowadzącego zajęcia, uczniowie mogą się zamieniać rolą) wciela się w postać grzybiarza, pozostałe dzieci są grzybkami. Dziecko, które ma zebrać grzyby łapie kolejno dzieci dotykając je delikatnie w głowę. Dziecko „grzyb” „zebrane” podąża za grzybiarzem. Kolejne grzyby podają sobie ręce. Gdy wszystkie grzyby zostaną zebrane, to dzieci tworzą koło i maszerują po okręgu w rytm muzyki.
- Praca plastyczna – dzieci wykonują przy stolikach swoje własne prawdziwki. Do tego celu otrzymują materiały plastyczne.
- Zabawa matematyczna. Dzieci siedzą w okręgu. Wewnątrz koła znajdują się wszystkie grzyby, które we wcześniejszym zadaniu wykonały dzieci. Prowadzący wybiera jedno dziecko, które porusza się w okręgu mając w ręce koszyk. Prowadzący uderza w tym czasie rytmicznie w bębenek. Gdy na chwilę zaprzestanie wystukiwania rytmu, dziecko wkłada grzyby do koszyka. Po „grzybobraniu” przelicza ilość zebranych grzybów. (Przeliczanie w zakresie do „8”).
- Podziękowanie za wspólną zabawę. Rozdanie uczniom naklejek za aktywny udział w zajęciach.
Załącznik 1.
Treść piosenki „Na grzyby” autorstwa B. Formy:
1. Na grzyby idziemy,
kosz ze sobą mamy.
Kurek, borowików
dużo nazbieramy.
Ref:Kurki, podgrzybki,
maślaki, rydze.
O! Właśnie pod krzakiem
borowika widzę.
2. Muchomor, muchomor,
widać go z daleka,
grzybem jest trującym,
groźnym dla człowieka.
Ref:Kurki, podgrzybki…
3. Na nóżkach, na nóżkach,
kapelusze mają,
w trawie, pod drzewami
wszystkie się chowają.
Ref:Kurki, podgrzybki…
Załącznik 2.
Treść zagadki:
W nim rosną drzewa
w nim ptaki śpiewają.
w nim małe i duże
zwierzęta mieszkają.