Od momentu narodzin dzieci poddawane są różnego rodzaju testom. Na każdym etapie rozwoju towarzyszą im wytyczne dotyczące rozwoju (m.in. odnośnie wzrostu, wagi, nabywanych umiejętności). Są one dostosowane do płci i wieku i pozwalają ocenić harmonię rozwoju fizycznego i psychiczno – emocjonalnego dziecka. Do takich testów należy międzynarodowy test sprawności fizycznej.
Jakie zadania wykonuje dziecko podczas testu sprawności i jak są one oceniane
Sprawność fizyczna jest bardzo ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka. Test sprawności fizycznej ICSPFT składa się z ośmiu prób i jest on przeprowadzany u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 19 lat. Poszczególne próby sprawności fizycznej powinno się przeprowadzić w ciągu 2 dni. Próby 1, 2, 3 w pierwszym dniu, a 4, 5, 6, 7, 8 – w drugim dniu. W sytuacji gdy cały test stosuje się w ciągu jednego dnia, wskazane jest, aby test wytrzymałości przeprowadzić na końcu. Każdy kto jest poddawany temu testowi powinien być dokładnie poinstruowany jak powinien go wykonywać przed każdą próbą, a przed ich rozpoczęciem konieczna jest rozgrzewka.
Próbą numer 1 jest bieg na 50 metrów czyli tzw. próba szybkości biegowej. Na sygnał „na miejsca” dziecko staje nogą wykroczną za linią startową w pozycji startowej wysokiej (czyli stojącej a nie kucającej). Następnie na sygnał „start” biegnie z maksymalna dla siebie szybkością do mety. Wykonuje się dwie próby tego testu i zapisuje lepszy rezultat. Czas mierzy się z dokładnością do 1/10 sekundy. Test ten jest prowadzony na dworze, aby wyniki były jak najbardziej miarodajne dzień, w którym się go przeprowadza powinien być możliwe bezwietrzny i nie za gorący.
Drugą próbą, przed którą stanie dziecko jest skok w dal z miejsca, czyli próba mocy (siły nóg). Testowany staje za linią, po czym z jednoczesnego odbicia obiema nogami wykonuje skok w dal na odległość. Ważne jest zapewnienie miękkiego lądowania skaczącym więc najlepszym rozwiązaniem będzie piaskownica lub na materac. Długość skoku to odległość od linii skoku do ostatniego śladu pięt. Również w tym przypadku wykonuje się dwie próby i zapisuje lepszy wynik.
Trzecią próbę stanowi bieg wytrzymałościowy inaczej próba wytrzymałości. Jest to bieg na odległość 600 m – dla dzieci do 12 lat, 1000 m – dla chłopców powyżej 12 lat i 800 m – dla dziewcząt powyżej 12 lat. Badany startuje z pozycji startowej wysokiej. Na sygnał „start” biegnie odpowiadającym mu, zrównoważonym tempem do linii mety. Czas mierzy się z dokładnością do 1 sekundy. Próbę należy przeprowadzać w dobrych warunkach atmosferycznych -względnie bezwietrznych i przy optymalnej temperaturze powietrza.
Kolejnym testem jest pomiar dynamometryczny siły dłoni. Badany ściska dynamometr dłoniowy ręką silniejszą. Nadgarstek powinien znajdować się w linii przedramienia, nie powinien być zginany. W czasie próby testowana ręka nie może dotykać żadnej części ciała. Siła dłoni mierzona jest w kilogramach. Po wykonaniu 2 prób zapisuje się lepszy rezultat. Dynamometr powinien być dopasowany do wielkości dłoni, drugie stawy palców powinny mieścić się na jego rączce. W wykonanie tego zadania należy włożyć maksymalny wysiłek dłoni.
Kolejna konkurencja to próba siły rąk i barków, która składa się z dwóch etapów: podciągania na drążku, a także wytrzymanie w zwisie na drążku. Z przystawionego krzesła badany przechodzi do zwisu nachwytem i na sygnał ugina ręce podciągając się na wysokość podbródka, po czym bezpośrednio przechodzi do zwisu prostego. Próba wykonana jest jeden raz, a
wiczenie to powtarza się aż do chwili zmęczenia. Liczy się ilość tylko pełnych podciągnięć na wysokość podbródka. Test należy przerwać, jeśli badany zrobi przerwę wynoszącą 2 sekundy i dłuższą. Drążek winien być tak usytuowany, by testowany wykonywał próbę w pełnym zwisie. Testowanemu należy uniemożliwić ruchy wahadłowe nóg i całego ciała, stojąc przed nim lub pomagając sobie ręką. Próba polegająca na wytrzymywaniu na drążku w zwisie przebiega bardzo podobnie z tym, że dziecko lub nastolatek nie wykonuje żadnych ruchów, a jedynie trwa w pozycji wiszącej.
Test szósty to bieg zwinnościowy, który polega na biegu z linii startu do drugiej linii (w odległości 10 m), podnoszeniu z półkola klocka i powrocie na linię startu, gdzie odkłada się klocek (klocek nie może być rzucony). Następnie biegnie się po drugi klocek i wracając kładzie go ponownie w półkolu. Próbę wykonuje się dwukrotnie. Liczy się lepszy czas, mierzony z dokładnością do 1/10 s. Próba zostaje unieważniona, gdy klocek jest do półkola wrzucony. Tak wykonaną próbę należy powtórzyć.
Skłony w przód z leżeniem tyłem przez 30 s są próbą siły mięśni brzucha. Testowany leży na macie z rozstawionymi na szerokość 30 cm stopami i kolanami ugiętymi pod kątem prostym z rękami splecionymi na karku. W tym teście konieczny jest partner, który przytrzymuje stopy tak, aby nie odrywały się od podłoża. Uczeń wykonuje skłony w przód dotykając łokciami kolan następnie wraca do pozycji wyjściowej. Próba trwa 30 sekund. Pomiędzy skłonami nie powinno być dłuższych przerw, ważna jest liczba skłonów.
Ósmą próbą jest skłon tułowia w przód czyli próba gibkości. W tej próbie uczeń staje na taborecie tak, by palce stóp obejmowały jego krawędź, stopy ma zwarte, a kolana wyprostowane. Następnie wykonuje skłon w przód, zaznaczając jak najniżej palcami rąk ślad na przymocowanej w tym celu do taboretu podziałce. Próbę wykonuje się dwukrotnie.