Konspekt lekcji języka polskiego „Skąpiec” Moliera
Temat: Skąpiec, sknera? – opisujemy Harpagona, tytułową postać utworu „Skąpiec” Moliera.
Cele lekcji:
Uczeń:
– wie, czym jest charakterystyka postaci, z jakich składa się elementów,
– poprawnie sporządza charakterystykę bohatera literackiego,
– u1trwala wiadomości dotyczące komizmu oraz jego form,
– kształci i rozwija umiejętność dokonywania ocen zachowania postaci literackich.
Metoda pracy:
Formy pracy:
Przebieg zajęć.
- Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności oraz pracy domowej.
- Nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy, uczniowie przepisują go do zeszytów.
- Nauczyciel prosi uczniów, aby zasiedli w kręgu. Głośno odczytuje wiersz autorstwa Tadeusza Różewicza, pt. „Ojciec”.
- Uczniowie podają skojarzenia do wyrazu „ojciec”.
- Pogadanka wprowadzająca: Jaki jest ojciec z komedii Moliera? Wspólne przypomnienie kilku scenek, w których występuje ojciec w omawianej lekturze. Uczniowie swoje opowieści uzupełniają odpowiednimi cytatami z utworu. Przykładowe sceny: Harpagon oświadcza Mariannie, że ma wyjść za mąż za pana Anzelma; Harpagon nieoczekiwanie okazuje się być lichwiarzem, u którego pożycza pieniądze jego syn; Harpagon dowiedział się, że skradziono jego szkatułkę; Eliza wyznaje Frozynie, że zostanie żoną Harpagona, ale będzie czekała na jego śmierć.
- Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z nich ma za zadanie przedstawić jedną z powyższych scenek.
- Podczas prezentowania efektów pracy, uczniowie zwracają uwagę głównie na zachowanie i cechy bohaterów, zwłaszcza Harpagona.
- Sporządzenie krótkiej tabelki podsumowującej zadanie:
Jacy byli
Harpagon | Inni |
bezwzględny, chciwy, egoistyczny, zawzięty, szalony, zrozpaczony | posłuszni, buntowniczy, uczuciowi, rozrzutni, chciwi, obłudni |
- Nauczycielka snuje tezę o tym, że „Skąpiec” jest rodzinnym dramatem obyczajowym. Uczniowie starają się uzasadnić tę tezę. Wspólne wnioski i refleksje. Sporządzenie notatki:
- ,, Skąpiec ‘’ Moliera jako rodzinny dramat obyczajowy
- Utwór Moliera – komedia charakterów.
- Konflikt między ojcem a dziećmi:
- dyktatorska władza ojca w domu,
- bezwzględne posłuszeństwo dzieci,
- uzależnienie dzieci od ojca z przyczyn materialnych,
- lichwiarskie pożyczki na wysoki procent.
- Zawieranie małżeństw dla pieniędzy
- pieniądz podstawowym warunkiem matrymonialnym,
- funkcje i zadania swatki.
- Nauczyciel przypomina uczniom pojęcie komedia charakterów. Uczniowie próbują udowodnić, że „Skąpiec” jest właśnie tym gatunkiem literackim. Krótka notatka:
- Bohaterowie komedii jako prawdziwe portrety wzięte z życia mieszczaństwa francuskiego XVII wieku.
- postać skąpca obrazem obnażonej, smutnej, przerażającej prawdy o życiu.
- ,, Skąpiec ‘’ jako komedia charakterów i komedia psychologiczna
- dogłębna, psychologiczna charakterystyka bohatera,
- świetne uwydatnienie jego cech ujemnych.
- Podsumowanie lekcji. Nauczyciel dyktuje uczniom notatkę podsumowującą rozważenia przeprowadzone na dzisiejszej lekcji:
Molier był bystrym obserwatorem rzeczywistości i za pomocą wesołych obrazów ukazywał błędy epoki, przyczyniając się w ten sposób do poprawy obyczajów. Swoje utwory kierował w przedstawicieli szlachty i arystokracji. Tytułowy bohater jest typem odwiecznym i ponadczasowym, poprzez jego osobę autor potępia wszystkich skąpców świata, ukazuje wady ludzkie odnoszące się do każdego społeczeństwa i każdej epoki.
Praca domowa
Nauczyciel dyktuje uczniom pracę domową:
Dokonaj charakterystyki Harpagona, głównego bohatera utworu „Skąpiec” Moliera.