Scenariusz lekcji „Skąpiec” Moliera

Konspekt lekcji „Skąpiec” Moliera

Konspekt lekcji języka polskiego „Skąpiec” Moliera

Temat: Skąpiec, sknera? – opisujemy Harpagona, tytułową postać utworu „Skąpiec” Moliera.

Cele lekcji:

Uczeń:

– wie, czym jest charakterystyka postaci, z jakich składa się elementów,

– poprawnie sporządza charakterystykę bohatera literackiego,

– u1trwala wiadomości dotyczące komizmu oraz jego form,

– kształci i rozwija umiejętność dokonywania ocen zachowania postaci literackich.

 

Metoda pracy:

 

Formy pracy:

 

Przebieg zajęć.

  1. Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności oraz pracy domowej.
  2. Nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy, uczniowie przepisują go do zeszytów.
  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby zasiedli w kręgu. Głośno odczytuje wiersz autorstwa Tadeusza Różewicza, pt. „Ojciec”.
  4. Uczniowie podają skojarzenia do wyrazu „ojciec”.
  5. Pogadanka wprowadzająca: Jaki jest ojciec z komedii Moliera? Wspólne przypomnienie kilku scenek, w których występuje ojciec w omawianej lekturze. Uczniowie swoje opowieści uzupełniają odpowiednimi cytatami z utworu. Przykładowe sceny: Harpagon oświadcza Mariannie, że ma wyjść za mąż za pana Anzelma; Harpagon nieoczekiwanie okazuje się być lichwiarzem, u którego pożycza pieniądze jego syn; Harpagon dowiedział się, że skradziono jego szkatułkę; Eliza wyznaje Frozynie, że zostanie żoną Harpagona, ale będzie czekała na jego śmierć.
  6. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z nich ma za zadanie przedstawić jedną z powyższych scenek.
  7. Podczas prezentowania efektów pracy, uczniowie zwracają uwagę głównie na zachowanie i cechy bohaterów, zwłaszcza Harpagona.
  8. Sporządzenie krótkiej tabelki podsumowującej zadanie:

Jacy byli

HarpagonInni
bezwzględny, chciwy, egoistyczny, zawzięty, szalony, zrozpaczonyposłuszni, buntowniczy, uczuciowi, rozrzutni, chciwi, obłudni
  1. Nauczycielka snuje tezę o tym, że „Skąpiec” jest rodzinnym dramatem obyczajowym. Uczniowie starają się uzasadnić tę tezę. Wspólne wnioski i refleksje. Sporządzenie notatki:
  1. ,, Skąpiec ‘’ Moliera jako rodzinny dramat obyczajowy
  2. Utwór Moliera – komedia charakterów.
  1. Konflikt między ojcem a dziećmi:
  • dyktatorska władza ojca w domu,
  • bezwzględne posłuszeństwo dzieci,
  • uzależnienie dzieci od ojca z przyczyn materialnych,
  • lichwiarskie pożyczki na wysoki procent.
  1. Zawieranie małżeństw dla pieniędzy
  • pieniądz podstawowym warunkiem matrymonialnym,
  • funkcje i zadania swatki.
  1. Nauczyciel przypomina uczniom pojęcie komedia charakterów. Uczniowie próbują udowodnić, że „Skąpiec” jest właśnie tym gatunkiem literackim. Krótka notatka:
  1. Bohaterowie komedii jako prawdziwe portrety wzięte z życia mieszczaństwa francuskiego XVII wieku.
  • postać skąpca obrazem obnażonej, smutnej, przerażającej prawdy o życiu.
  1. ,, Skąpiec ‘’ jako komedia charakterów i komedia psychologiczna
  • dogłębna, psychologiczna charakterystyka bohatera,
  • świetne uwydatnienie jego cech ujemnych.
  1. Podsumowanie lekcji. Nauczyciel dyktuje uczniom notatkę podsumowującą rozważenia przeprowadzone na dzisiejszej lekcji:

Molier był bystrym obserwatorem rzeczywistości i za pomocą wesołych obrazów ukazywał błędy epoki, przyczyniając się w ten sposób do poprawy obyczajów. Swoje utwory kierował w przedstawicieli szlachty i arystokracji. Tytułowy bohater jest typem odwiecznym i ponadczasowym, poprzez jego osobę autor potępia wszystkich skąpców świata, ukazuje wady ludzkie odnoszące się do każdego społeczeństwa i każdej epoki.

Praca domowa

Nauczyciel dyktuje uczniom pracę domową:

Dokonaj charakterystyki Harpagona, głównego bohatera utworu „Skąpiec” Moliera.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here