Scenariusz zajęć w przedszkolu 3,4,5 latki

scenariusz zajęć w dprzedszkolu 3,4,5 latki
Temat : Witajcie w krainie baśni.

Cele:
Uczeń:
–    zna i potrafi wymienić tytuły popularnych utworów literackich dla dzieci,
–    opowiada ich treść,
–    jest aktywny, wykonuje polecenia nauczyciela,
–    potrafi rozwiązywać zagadki,
–    odczytuje proste, krótkie teksty.
Metody:
gry naśladowcze, metoda zadaniowa, aktywność twórcza.
Forma:
–    praca w grupach
–    praca indywidualna.

TOK ZAJĘĆ

1.    Powitanie, czynności organizacyjne
Prowadzący przekazuje najbliżej stojącej osobie hasło: ZIP-ZAP-ZEP w celu wprowadzenia w bajkowy nastrój.

2.    Bajkowa zagadka: Prowadzący informuje dzieci, że na dzisiejszych zajęciach przeniosą się do bajkowego świata. W krainie tej pomieszało się kilka bajek, dzieci muszą je uporządkować. Krótka pogadanka: Jakie znacie i lubicie bajki? Jaka jest wasza ulubiona bajka?

3.    Prowadzący pokazuje kolorowe koperty, w których ukryte są bajkowe zagadki. Krótka rozmowa nt. każdej z bajek: O czym opowiada? Wskazanie dobrego i złego bohatera. Uporządkowanie, znajdujących się w kartonie rzeczy wg przynależności do obrazka przedstawiającego odgadniętą bajkę. (załącznik 1).
4.    Zabawa ruchowa. Prowadzący odczytuje wiersz Czarodziej (załącznik 2). Uczniowie wspólnie wykonują rytmiczne ruchy, które pokazuje nauczyciel.
5.    Podział uczniów na grupy. Zabawa w Kalambury.
6.    Każda grupa otrzymuje szarfę. Na środku dywanu znajdują się podpisy do wierszy Juliana Tuwima oraz obrazki zagadki w kopertach nawiązujące do tytułów jego utworów. Zadaniem dzieci jest:
– wylosowanie jednej koperty (nauczyciel wymawia zaklęcie tym razem mówi głośno kogo zmienia, lecz nie mówi w co) i pokazanie poprzez ruch, gest postaci którą wylosowało,
– reszta dzieci w grupach odnajduje odpowiedni podpis i wkłada do środka swojej szarfy, co oznacza, że zna rozwiązanie, poproszone głośno mówi tytuł wiersza.
Odgadnięty tytuł utworu wpisujemy do przygotowanej na tablicy krzyżówki, której rozwiązaniem będzie nazwisko autora wierszy ukrytych w kopertach.

7.    Zabawa w grupach. Kalambury.
Dzieci są podzielone na 3 grupy. Każda grupa otrzymuje szarfę. Na środku dywanu znajdują się podpisy do wierszy Juliana Tuwima oraz obrazki zagadki w kopertach nawiązujące do tytułów jego utworów.
Zadaniem dzieci jest:
­    wylosowanie jednej koperty (nauczyciel wymawia zaklęcie tym razem mówi głośno kogo zmienia, lecz nie mówi w co) i pokazanie poprzez ruch, gest postaci którą wylosowało
­    reszta dzieci w grupach odnajduje odpowiedni podpis i wkłada do środka swojej szarfy, co oznacza, że zna rozwiązanie, poproszone głośno mówi tytuł wiersza.
­    odgadnięty tytuł utworu wpisujemy do przygotowanej na tablicy krzyżówki, której rozwiązaniem będzie nazwisko autora wierszy ukrytych w kopertach.

9.    Dzieci przenoszą się do stolików, na których czekają na nie plastyczne przybory. Kazde dziecko ma za zadanie wykonanie magicznej różdżki.
10.    Po wykonaniu zadania każde dziecko ma wymyślić własne zaklęcie.

Załącznik 1.

Jest ubrana jak na bal:
w długą suknię, w piękny szal.
Rozpuściła jasne włosy.
Rąbek sukni już unosi.
Tańczy lekko na paluszkach
Czy królewna to, czy wróżka?
Trzewiczek jej z nóżki spadł!
Czy już teraz każdy zgadł?…
Kopciuszek Grimm    Kto to buty wdział czerwone?
Chodzi w jedną, w drugą stronę.
To „miał!” – woła, oczy mruży.
To poprawia but zbyt duży
Lubi przy bucie sznurowadła…
Któż to taki? Trudno zgadnąć?…

Kot w butach. Brzechwa
Kukułeczka kuka w lesie.
Kto to wchodzi, koszyk niesie.
A na głowie ma czapeczkę.
Zawiązaną na wstążeczkę.
Niesie koszyk – w tym koszyku
Pełno różnych smakołyków.
Czerwony Kapturek. Grimm

Załącznik 2.

Czarodziej.

Jestem sobie czarodziejką, znam różne zaklęcia, słowa,
Kogo tylko zechcę mogę zaczarować.

Hokus – pokus – morokus!
Obracam się na pięcie, pałeczką robię zaklęcie:
– Niech się w koło lasy zielenią-
Niech się dzieci w … zmienią!

Kategorie:Scenariusze
Napisz komentarz!

W komentarzach są dozwolone tagi HTML'a.