Scenariusz zajęć rewalidacyjnych w szkole podstawowej

scenariusz zajęć rewalidacyjnych
SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH

TEMAT: Poznajemy świat.

Cele zajęć:

Uczeń:
–    usprawnia percepcję wzrokową, słuchową, dotykową,
–    wzmacnia aktywność ruchową,
–    doskonali komunikację i porozumiewanie się,
–    rozwija umiejętność współdziałania,

Uczeń potrafi:
–    wskazywać części ciała,
–    skupiać wzrok na oświetlonym przedmiocie
–    dotykać ręką przedmiotów, materiałów sypkich
–    odwracać głowę w stronę źródła dźwięku
–    poruszać ręką
–    zamykać dłoń na przedmiocie
–    trzymać głowę w linii środkowej ciała
–    podnosić głowę, obracać na boki.

Metody:
–    stymulacja polisensoryczna („poranny krąg”),
–    metoda W. Sherborne,
–    metoda zadaniowa ćwiczebna: zadania stawiane dziecku,
–    metody relaksacyjne.

Przebieg lekcji:
1.    Część wstępna: powitanie (elementy „porannego kręgu”) – stymulacja polisensoryczna zgodna z porami roku: zapalenie lampki zapachowej (jesień-zapach lawendy, wymawianie imienia dziecka, zwrócenia uwagi na zapach i cechy ognia).
2.    Odśpiewanie piosenki powitalnej z jednoczesnym masowaniem dłoni oliwką zapachową. (tekst piosenki załącznik 1).
3.    Opowieść o każdej porze roku + pokazywanie ciekawostek związanych z danymi porami, np. jesień: kasztany, żołędzie, orzechy, liście (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).
4.    Zabawa „spotkanie z żywiołem”-  dmuchanie na dziecko za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów.
5.    Demonstracja instrumentu muzycznego (gra na dzwonkach rurowych w różnych kierunkach i odległościach od dziecka).
6.    Zastosowanie bodźców smakowych (podajemy dziecku miód na łyżeczce, pamiętamy o zachowaniu higieny)

Część właściwa:
1.    Metoda W. Sherborne „Witamy swoje ciało”: wskazywanie, nazywaniem i masowaniem poszczególnych części ciała. Tekst zabawy (załącznik 2)
2.    Doskonalenie percepcji wzrokowej, dotykowej, słuchowej:
– ćwiczenia percepcji dotykowej na materiałach sypkich , lejących i o konsystencji kisielu, celem dostarczania różnych doznań dotykowych;
-woda – wkładanie rak do miski z wodą, dotykanie, moczenia, chlapanie
-materiały sypkie – wkładanie rąk do woreczków z różną zawartością; groch, fasola, ryż
-substancje o konsystencji kisielu – wkładanie rąk do pojemnika z kisielem, (żelem).
3.    Ćwiczenia percepcji słuchowej na instrumentach muzycznych i przedmiotach wydających dźwięki – wydawanie dźwięków z różnych stron dziecka, zachęcanie do reagowania obrotem głowy, gałek ocznych, poruszaniem ręki
4.    Zabawy paluszkowe w celu uspokojenia dziecka „Rak”, „Sroczka”, „Ten gruby.”

Część końcowa:
1.    Masaż twarzy metodą Shantali (załącznik 3).
2.     Zakończenie zajęć płytą relaksacyjną lub piosenką (dziecko leży na materacu i słucha)
3.    Pożegnanie i podziękowanie za odbyte zajęcia.

Załącznik 1.
Tekst piosenki na powitanie:

Witaj……..2x
Jak się masz? 2X
Wszyscy Cię witamy
Wszyscy Cię kochamy
Bądź wśród nas 2x

Załącznik 2.
Tekst zabawy:
Witamy głowy (nos, policzki, uszy)
Witamy ręce
Witamy brzuch
Witamy nogi
Każdy element ciała dziecka witamy oddzielnie.

Załącznik 3.
Masaż zaczynamy od szyi, masują od dołu ku górze ruchem głaszczącym Następnie masujemy policzki, kciukami albo całą dłonią, ruchami głaszczącymi od nosa i warg w kierunku skroni, przeplatając ruchami rozcierającymi okrężnymi i delikatnym oklepywaniem, obszczypywaniem. Masując policzki przechodzimy dłońmi na podbródek, który masujemy również w kierunku skroni. Tu również ruchy głaskania przeplatamy rozcieraniem i obszczypywaniem. Masaż policzków i brody kończymy głaskaniem. Potem przechodzimy do masażu czoła, rozpoczynając głaskaniem od środka czoła do ucha, następnie rozcieramy i na koniec głaszczemy. Masaż twarzy kończymy masażem warg. Najpierw ugniatamy jednocześnie obydwie wargi palcem wskazującym i środkowym w kierunku poprzecznym. Następnie rozciągamy wargi w kierunku uszu i ściągamy, robiąc „dziobek” z warg. Na koniec lekko obszczypujemy i głaszczemy wargi.

Kategorie:Scenariusze
Napisz komentarz!

W komentarzach są dozwolone tagi HTML'a.